Avmønstret1 Startet 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2009 Noen som vet om det er ok og bruke ferdigblandet bensin beregnet på motorsag til en to takt 5 hk tohatsu ? står på kanna at det er 2% blanding ! Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig to takt bensin ? . For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Hvis jeg ikke husker feil, så bruker jeg 5% på min totakter. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
atletico1 Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Er motoren fra 70 tallet kan det hende at den skal ha 2% oljeblandet bensin, men nyere klarer seg med 1%. Kjører du for mye % olje i bensin vil pluggene sotes til. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Noen som vet om det er ok og bruke ferdigblandet bensin beregnet på motorsag til en to takt 5 hk tohatsu ?står på kanna at det er 2% blanding ! Såkalt motorsagbensin ville jeg ikke brukt på påhengern. Oljen som benyttes i denne er ikke beregnet for vannkjølte påhengere. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret1 Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 ja men takk for svar ! da blir det å blande selv ! Sitér dette innlegget Link to post
Golito Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Er motoren fra 70 tallet kan det hende at den skal ha 2% oljeblandet bensin, men nyere klarer seg med 1%. Kjører du for mye % olje i bensin vil pluggene sotes til. Dette er feil, noen NYE totakt krever 2%. Tohatsu er en av disse(9.9, 02mod).. Av forhandleren ble jeg også anbefalt å kjøre 2% på min suzuki 20 95mod, anntar det er en grunn for det.. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Oljen som benyttes i denne er ikke beregnet for vannkjølte påhengere. Det der har jeg lurt på, hvorfor skal luft og vannkjølte motorer ha forskjellig oljetype? Hva er forskjellen på disse oljene? Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 For motoren er det vel sikkert bedre at man har for mye enn for lite olje i bensinen. Kjenner noen som pleier å kjøre 2% i første tanken på våren for å være helt sikker at den ikke skjærer seg. Får man problem med soting av plugger hvis man benytter motoren til mye saktekjøring kan man heller gå opp en varmeverdi på tenn pluggene. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Hei Jeg har en Mariner 5 hk. I bruksanvisningen står det at ved proffesjonelt bruk 2% og fritid 1%. Forhandler sa 2% pga at ved 1% blanding var feilmarginen ved blanding liten. Han sa 1% var så lite olje at viss du blandet litt under 1% så skar motoren seg. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 2% på 5hk Tohatsu. Forskjell på marine og vanlig totaktsolje er vel at den ene blander seg lettere enn den andre. Har ingenting med luft- eller vannkjølt å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
camo Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 har en 5 hk tohatsu 2 takt fra 99, der står det 2 % på den orginale bensintanken. mvh, j.m.t Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Det der har jeg lurt på, hvorfor skal luft og vannkjølte motorer ha forskjellig oljetype? Hva er forskjellen på disse oljene? enkelt og greit fordi den vannkjølte har lavere temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 For motoren er det vel sikkert bedre at man har for mye enn for lite olje i bensinen. Kjenner noen som pleier å kjøre 2% i første tanken på våren Kjører 3>4 % hele tiden uten problemer. Jeg har en Mariner 5 hk. I bruksanvisningen står det at ved proffesjonelt bruk 2% og fritid 1%. Antagelig en Mariner som er laget av Yamaha da de er de eneste jeg kjenner til som bruker 1%.... Forhandler sa 2% pga at ved 1% blanding var feilmarginen ved blanding liten. Netopp derfor gikk Johnson/Evinrude tilbake til 2%....+ det faktum at den innvendige oljefilmen ble for tynn...som igjen kunne gi korrosjons skader på innvendige deler under lagring... Defor bruk 2% olje i bensinen , TCW-3 godkjent eller olje som er godkjent av motor produsent..... gjelder "alle" motorer nyere en 1965 ( ikke inkludert nippon gakki ) Er motore innkjørt kan en gjerne bruke hel/delsyntetisk olje, under innkjøring anbefales IKKE syntetisk ( slites til for tregt.. ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
nordan family 27 Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 (redigert) min tohatsu 9.8 hk 2007/2008 modell to-totakt har vel 2 % blanding om jeg ikke husker veldig feil. Det soter ikke. hadde tidligere en 1997 modell 5 hk tohatsu og også den gikk på 2 % Redigert 22.Mars.2009 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Hei Vår Tohatsu 5 hk, ca. 2001 mod., fekk aldri noko anna enn 2% olja. Det funka heilt fint. Ask Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Det må jo være bedre å bytte et par plugger ekstra enn å risikere bytte en hel motor? Sitér dette innlegget Link to post
Summer fun Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 jeg har en johnsen 9,9 hk motor. lurer på hvor mye olje jeg skal ha i... kan noen gi meg svar..? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Alle de Johnson/Evinrude motorene jeg har hatt siste hundre år har brukt 2%, så også den 9,9hk fra 1995 som jeg hadde. Kan være lurt å gi litt fetere blanding ved oppstart om våren og ved avslutning av sesongen på høsten. Jeg har tidvis brukt egne tennplugger til den prosessen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Noflow Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 2% bruker det på alle 2 taktere jeg, samme hva merke Sitér dette innlegget Link to post
johnson Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 hadde en johnson 01 mod. før, den stod det 1 % på motoren... Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Summer fun Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 finst det e plass på internett der jeg kan skjekke dette..? Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 forhandler vet sånt :) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 (redigert) Bruk 2% uansett så er man på den sikkre siden. For øvrig har jeg en 1966 Evinrude Yachtwin 3hk, den skal ha 4% Redigert 1.April.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Droll Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 For øvrig har jeg en 1966 Evinrude Yachtwin 3hk, den skal ha 4% Merkelig.... en av årets nyheter i 1964 var at ALLE modellene nå kunne bruke 2% olje ( Johnson og Evinrude var det samme utenomm farven og eventuelt designet på dekslet ) Årsakent var at ALLE lagre nå var rulle/nåle/kule lagre, enkelte tidligere modeller hadde foringer enkelte steder... MEN står det 4%...så bruk 4% . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Bernt Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Ut fra det jeg husker så brukte man 4% motorolje i gammle dager, Men etter det kom totaktsolje som blander seg bedre med bensin ,så ble det 2%. Jeg var på kurs på OMC norge : så sa de att 1% er nok til smøring men rustprevangsjon ble for dårlig på motorer som lå lenge på vannet uten å bli brukt I Gammle racing brukte man rappsolje , men man måtte riste tanken før man skulle kjøre . olja skilte seg ut når tanken stod stille . Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.