Jump to content

5hk Tohatsu 2-takt, hvor mange prosent olje?

Avmønstret1

Recommended Posts

Er motoren fra 70 tallet kan det hende at den skal ha 2% oljeblandet bensin, men nyere klarer seg med 1%. Kjører du for mye % olje i bensin vil pluggene sotes til.

Dette er feil, noen NYE totakt krever 2%. Tohatsu er en av disse(9.9, 02mod).. Av forhandleren ble jeg også anbefalt å kjøre 2% på min suzuki 20 95mod, anntar det er en grunn for det..

For motoren er det vel sikkert bedre at man har for mye enn for lite olje i bensinen. Kjenner noen som pleier å kjøre 2% i første tanken på våren for å være helt sikker at den ikke skjærer seg. Får man problem med soting av plugger hvis man benytter motoren til mye saktekjøring kan man heller gå opp en varmeverdi på tenn pluggene.

For motoren er det vel sikkert bedre at man har for mye enn for lite olje i bensinen. Kjenner noen som pleier å kjøre 2% i første tanken på våren

Kjører 3>4 % hele tiden uten problemer.

Jeg har en Mariner 5 hk.

I bruksanvisningen står det at ved proffesjonelt bruk 2% og fritid 1%.

Antagelig en Mariner som er laget av Yamaha da de er de eneste jeg kjenner til som bruker 1%....

Forhandler sa 2% pga at ved 1% blanding var feilmarginen ved blanding liten.

Netopp derfor gikk Johnson/Evinrude tilbake til 2%....+ det faktum at den innvendige oljefilmen ble for tynn...som igjen kunne gi korrosjons skader på innvendige deler under lagring...

Defor bruk 2% olje i bensinen , TCW-3 godkjent eller olje som er godkjent av motor produsent..... gjelder "alle" motorer nyere en 1965 ( ikke inkludert nippon gakki :lol: )

Er motore innkjørt kan en gjerne bruke hel/delsyntetisk olje, under innkjøring anbefales IKKE syntetisk ( slites til for tregt.. )

Arne Kjetil

• 2 uker senere...

Alle de Johnson/Evinrude motorene jeg har hatt siste hundre år har brukt 2%, så også den 9,9hk fra 1995 som jeg hadde. Kan være lurt å gi litt fetere blanding ved oppstart om våren og ved avslutning av sesongen på høsten. Jeg har tidvis brukt egne tennplugger til den prosessen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Bruk 2% uansett så er man på den sikkre siden. For øvrig har jeg en 1966 Evinrude Yachtwin 3hk, den skal ha 4% :smiley:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

For øvrig har jeg en 1966 Evinrude Yachtwin 3hk, den skal ha 4% :smiley:

Merkelig.... en av årets nyheter i 1964 var at ALLE modellene nå kunne bruke 2% olje ( Johnson og Evinrude var det samme utenomm farven og eventuelt designet på dekslet )

Årsakent var at ALLE lagre nå var rulle/nåle/kule lagre, enkelte tidligere modeller hadde foringer enkelte steder...

1964_page_3.jpg

MEN står det 4%...så bruk 4% :yesnod: .

Arne Kjetil

Ut fra det jeg husker så brukte man 4% motorolje i gammle dager, Men etter det kom totaktsolje som blander seg bedre med bensin ,så ble det 2%.

Jeg var på kurs på OMC norge : så sa de att 1% er nok til smøring men rustprevangsjon ble for dårlig på motorer som lå lenge på vannet uten å bli brukt

I Gammle racing brukte man rappsolje , men man måtte riste tanken før man skulle kjøre . olja skilte seg ut når tanken stod stille .

Bernt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...