Jump to content

Oppussing av åpen trebåt, ønsker råd om maling og lakk..


Frankthomsen

Recommended Posts

Jeg ville ha mettet hele med en olje. Jeg har brukt på mine båter Clipper I fra Jotun men det er mange som sverger til Owatral D1. Owatrolen er nok litt billigere, men kanskje kvaliteten mindre deretter? Ikke vet jeg, men jeg bruker ihvertfall Clipper I.

 

Når skroget mitt var mettet (ser det ved at oljen ikke trekker inn lenger). Tørket jeg bort olja som ikke trakk inn med papir og lakket med Jotun sin Ravilakk. Resultatet ble kjempebra og fikk en fin farge og finish.

 

En annen ting som er viktig er at du ikke tetter igjenn skroget, dvs lakker/maler på begge sider av bordgangene slik at treet ikke får puste. Om skroget er fint ville jeg oljet og lakket på utsiden og oljet på innsiden.

Link to post
Share on other sites

Du sier 'åpen trebåt'. Men hva slags båt er det egentlig?

 

På robåter bruker vi kun Dekksolje, etter i mange år å ha "kriget" med opppvarming av tretjære, samt prøvd ulike hjemmelagde blandinger av rå linolje, vegetabilsk terpentin, soppdreper og tretjære.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg har en eldgammel pram som jeg arvet etter min morfar. Båten ble kjøpt ny en gang på 30-tallet og den har fra første dag vært malt både utvendig og innvendig. Det er fremdeles ikke råte i den. Hverken maling eller lakk gir nødvendigvis difusjonstette overflater. Smør bare ikke på for tykt. Men gidder du å skrape ned skroget ditt, er det absolutt anbefalelsesverdig å mette det med en eller annen slags olje. Det er stort sett overtro at dyre oljer trekker best inn. Linolje og terpentin har en uovertruffen inntrengningsevne. Også diesel er suverent. Du får 4-liters spann på Biltema med halvblandet linolje og white spirit til en bagatell. Det er godt nok. Hovedsaken er at du skaper en fuktsperre og forebygger uttørring/utvasking av trevirket. Lykke til!

gon

Link to post
Share on other sites

Kjempefin båt du har(og motor), ta godt vare på den så har du båt i mange år fremover som du kan kose deg med og tøffe rundt. jeg ville skrapet av malingen, kanskje på begge sider og bare gi på med linolje og terpentin til treet ikke trekker mer, så kan du heller male eller lakke utsiden utifra hva du ønsker, la innsiden bare være oljet som de andre også sider her. Bakkene og dolbordet ville jeg pusset ned, behandlet med clipper/owatrol 1 og lakket etterpå.

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...