Jump to content

Caterpillar, noen som bruker/har i båten ?

Dieselboy

Recommended Posts

Sikkert ikke mye utbredt i småbåtflåten i Norge.... Senere 1990 P45 og større begynte med CAT og MAN's .. men regner med at det er lave volumer. Regner med at det er fler i yrkesflåten ... slik som Detroit var på 80 tallet..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Enn hva med MTU ? er jo mye brukt i hurtigbåter. Brukers jo også i tanks....Går ikke disse for å være noen kraftpakker i "små" format ?

MTU er vel i sin alminnelighet vel ansett. De brukes mye i hurtigbåter og såvidt jeg vet har også Redningsselskapet gått over til MTU i en del av sine nyere fartøyer.

CAT har jo vært i skips- og småbåtmarkedet siden 1960-tallet og de regnes såvidt jeg vet for å være både robuste og greie å ha med å gjøre - men de er jo alt annet enn støysvake . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det er vel slik at Cat lager mange slags motorer. Den gangen jeg jobbet der, var det skille mellom 'engangsmotorer uten pant' og ekte Cat. Engangsmotorene var i hovedsak fra Japan og østen generelt. USA-motorene var direkteinsprøytere med våte sylinderforinger. Det var heller grove seksere og V8, som startet med 3408. Felles for USA-motorene var at de burde kjøres med en viss belastning (hardt), at de på syttitallet ble regnet som meget slitesterke og at de hadde støybilde som ble antydet av steinknusernivå. I sum, knallmotorer med massivt trøkk. Ingen grunn til å sutre over at man må slite med en Cat eller to innover i fremtiden. Heller ørepropper enn en mixmastermotor.

Hei

Noen Cat-motorer leveres vel også i to versjoner. Har kun erfaring med 3408, mener og huske at det i brosjyren på den var beskrevet en versjon som hadde maksturtall på 2000 og noe, og makstid på fullt på en time, og en versjon med maksturtall på 1800 (325hk), beregnet på kontinuerlig drift på full spiker i inntill 24 000 timer. (selvsagt med nødvendige stopp for oljeskift osv)

Har kun gode erfaringer med den motoren jeg har tilbrakt en del timer sammen med (1800 o/min - versjonen. Men - 325 Cat-hester på "raka rör", kan bekrefte at det høres, både i maskinrommet og på dekk. Jeg vil imidlertid tro at lyddempingen er betydelig bedre i en fritidsbåt enn i den farkosten jeg er vant med.

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

De ble levert som NA (Natural Aspirated, ikke turbo), T (turbo) og toppen med turbo og ladeluftkjøler. Det var 3408. Cat lå på 80-tallet ganske langt fremme i teknologien. Da Volvo kom med en av sine store nyheter under navnet Intercooler, fant vi etter hvert ut at det var en 'kopi' av ladeluftkjøleren Cat allerede hadde hatt en årrekke.

Hvordan Cat ligger an nå med commonrail, elektronisk styrt innsprøyting etc. vet jeg ikke. Nå har jeg en GM 'built with pride' fra siste halvdel av 80-tallet. Den går heller ikke på filttøfler. Vi hører at den er der.

Redigert av Hulda (see edit history)

MTU produserer småmotorer for lystfartøy de.. var med på å bygge en catamaran med to MTU V8 vi hadde valg mellom to Scania motorer de var selfølgelig my billigere enn MTU`ene hehe.. men kvalitetsmessig er nok MTU noe av de beste motoren for en middels eller stor lystbåt. de motoren vi satte inn var koblet til ZF gear og mellomaksel til KAMEWA vannjet

Enn hva med MTU ? er jo mye brukt i hurtigbåter. Brukers jo også i tanks....Går ikke disse for å være noen kraftpakker i "små" format ?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...