Dieselboy Startet 21.Mars.2009 Del på Facebook Startet 21.Mars.2009 Bare av ren nysgjerrighet.....er det noen av medlemmene her som har CAT montert ? Er jo så mye snakk om Volvo, Yanmar osv osv .... Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Sikkert ikke mye utbredt i småbåtflåten i Norge.... Senere 1990 P45 og større begynte med CAT og MAN's .. men regner med at det er lave volumer. Regner med at det er fler i yrkesflåten ... slik som Detroit var på 80 tallet.. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Dieselboy Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Enn hva med Scania ?? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Mange som har Cat vel, er det ikke det da? selv har jeg ihvertfall hatt to båter med Cat'er - 3208 i begge to, den ene var på 2x375 og siste var på 2x425 Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Dieselboy Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Enn hva med MTU ? er jo mye brukt i hurtigbåter. Brukers jo også i tanks....Går ikke disse for å være noen kraftpakker i "små" format ? Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Bare av ren nysgjerrighet.....er det noen av medlemmene her som har CAT montert ? Er jo så mye snakk om Volvo, Yanmar osv osv .... CAT er kjempemotorer, eneste er at de har en noe hard gange dvs vel mye støy. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Enn hva med MTU ? er jo mye brukt i hurtigbåter. Brukers jo også i tanks....Går ikke disse for å være noen kraftpakker i "små" format ? MTU er vel i sin alminnelighet vel ansett. De brukes mye i hurtigbåter og såvidt jeg vet har også Redningsselskapet gått over til MTU i en del av sine nyere fartøyer. CAT har jo vært i skips- og småbåtmarkedet siden 1960-tallet og de regnes såvidt jeg vet for å være både robuste og greie å ha med å gjøre - men de er jo alt annet enn støysvake . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bützfleth Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 ....men de er jo alt annet enn støysvake . . . . Gleder meg. Har 2 stk i kjelleren på den nye båten. Sitér dette innlegget Link to post
jili Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Heisan Cat 3126 i Skorgenes 350...meget fornøyd Sitér dette innlegget Skorgenes 350 Link to post
vik800f Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Cat 3606 i "båten" so far so good Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Det er vel slik at Cat lager mange slags motorer. Den gangen jeg jobbet der, var det skille mellom 'engangsmotorer uten pant' og ekte Cat. Engangsmotorene var i hovedsak fra Japan og østen generelt. USA-motorene var direkteinsprøytere med våte sylinderforinger. Det var heller grove seksere og V8, som startet med 3408. Felles for USA-motorene var at de burde kjøres med en viss belastning (hardt), at de på syttitallet ble regnet som meget slitesterke og at de hadde støybilde som ble antydet av steinknusernivå. I sum, knallmotorer med massivt trøkk. Ingen grunn til å sutre over at man må slite med en Cat eller to innover i fremtiden. Heller ørepropper enn en mixmastermotor. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Gode motorer, men lyden sammenlignes best med en sementmikser fylt med bolter og skruer Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Gode motorer, men lyden sammenlignes best med en sementmikser fylt med bolter og skruer I forhold til Jimmy's ??? (Detroit) LOL Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
emilskj Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Hei Noen Cat-motorer leveres vel også i to versjoner. Har kun erfaring med 3408, mener og huske at det i brosjyren på den var beskrevet en versjon som hadde maksturtall på 2000 og noe, og makstid på fullt på en time, og en versjon med maksturtall på 1800 (325hk), beregnet på kontinuerlig drift på full spiker i inntill 24 000 timer. (selvsagt med nødvendige stopp for oljeskift osv) Har kun gode erfaringer med den motoren jeg har tilbrakt en del timer sammen med (1800 o/min - versjonen. Men - 325 Cat-hester på "raka rör", kan bekrefte at det høres, både i maskinrommet og på dekk. Jeg vil imidlertid tro at lyddempingen er betydelig bedre i en fritidsbåt enn i den farkosten jeg er vant med. Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 (redigert) De ble levert som NA (Natural Aspirated, ikke turbo), T (turbo) og toppen med turbo og ladeluftkjøler. Det var 3408. Cat lå på 80-tallet ganske langt fremme i teknologien. Da Volvo kom med en av sine store nyheter under navnet Intercooler, fant vi etter hvert ut at det var en 'kopi' av ladeluftkjøleren Cat allerede hadde hatt en årrekke. Hvordan Cat ligger an nå med commonrail, elektronisk styrt innsprøyting etc. vet jeg ikke. Nå har jeg en GM 'built with pride' fra siste halvdel av 80-tallet. Den går heller ikke på filttøfler. Vi hører at den er der. Redigert 23.Mars.2009 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 MTU produserer småmotorer for lystfartøy de.. var med på å bygge en catamaran med to MTU V8 vi hadde valg mellom to Scania motorer de var selfølgelig my billigere enn MTU`ene hehe.. men kvalitetsmessig er nok MTU noe av de beste motoren for en middels eller stor lystbåt. de motoren vi satte inn var koblet til ZF gear og mellomaksel til KAMEWA vannjet Enn hva med MTU ? er jo mye brukt i hurtigbåter. Brukers jo også i tanks....Går ikke disse for å være noen kraftpakker i "små" format ? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
jeb Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 det går bra i mindre båter også viking 28 Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
hifo Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 du har vel drev på vikingen jeb? er ikke den motoren din tung til en slik båt? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Fru Jacobsen Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Hva er forskjellern på Cat 3408 og 3208? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Dieselboy Svart 26.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Kjenner ikke CAT spesiellt på nummer, men gjetter på at det er antall ventiler pr sylinder ....3208 har 2 ventiler, 3408 har 4 Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Vi hadde 3408 i "Gyltingen" før. 365Hk på 1800 Rpm. Volum på 18 liter. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.