Jump to content

Prosjekt: legge ny dørk i 22 Sølvjoh Plastsnekke

Joachim

Recommended Posts

Nå er endelig været på min side, huset solgt og arbeidslysten har kommet og tatt meg.

Skal nå begynne å legge ny dørk, sideplater, akterplate og nye sitteplasser bak.

Dette er mitt første større båtprosjekt og gleder meg til å begynne! Synes det er alltid moro med snekkeroppgaver!

Slik så det ut før jeg begynte. Gulvet var råttent og med svikt på flere steder, samt dårlig feste til sidene.

doerkfoer.jpg

Begynte med å fjerne sitteplasser, disse var jo heldigvis skrudd lag på lag med ørten skruer!

Brukte vel to timer bare på og demontere disse! :smash:

fjerna_sitteplasser.jpg

Vil si jeg kjente gråten nesten komme og ta meg etterhvert som jeg kom lenger og lenger ned i båten, og måtte fjerne mer og mer.

Ettersom det var mere råte og delaminerte plater.

Enden på visa ble dette!

bb_bak.jpg

hmm kanskje jeg skal flytte dieseltanken mon tro.

sbframme.jpg

Har blitt enig med meg selv at jeg skal lage nye sitteplater og kle om sidepanelene og "akterspeil" (fant ikke noe bedre ord)

Mener selv at det går fortere å lage nytt enn å restaurere det gamle.

Har nå gått til innkjøp av 15 mm Meranti finer til dørk, og sitteplasser.

Har planer om å få båten på vannet i begynnelsen av mai. :rolleyes::cool:

Redigert av Joachim (see edit history)
Hei

Legg ut bilder, skal i gang med samme jobben, trenger et lite spark.

:sailing:

Dette er så langt som jeg har kommet, du får starte du også så får vi se hvem som blir først ferdig :cheers: . Demonterte for et par dager siden, kjøpte platetene igår. 15mm 698,- på Bygger'n, angrer på at jeg ikke tok opp om jeg kunne få noen rabatter, men det var bare unggutter der på lørdagen, og han som "hjalp" meg måtte ha hjelp av meg for å finne de ulike tingene.

"Peer" --> Det er bare til å begynne, jeg har brukt et par uker på å tenke på hvordan jeg vil ha det, men har funnet ut at det er bedre å bare starte på jobben og heller finne løsningene etterhvert som jeg skrider frem. En kommer ingen vei med å bare lese om hva man skal gjøre, det er like greit å bare begynne.

Har veldig lyst til å lage skipsgulv av meranti platene.

Ser for meg tre ulike muligheter som jeghar funnet på BP.

1: Frese ut 2mm dype spor i meranti'n, fylle med natemasse av et eller annet slag, og lakke platene.

- er redd for at det overste laget vil flise seg opp(kanske lakke platene før jeg freser ut ). og at natemassen vil smitte utover i det øverste laget.

2: Lakke platene, tegne sporene på med sprittusj, (høres veldig rart ut, men jeg har ikke prøvd og det høres jo veldig enkelt ut)

- Veldig usikker på om jeg får det rett nok og om lakken vil dra sprittusjen utover

3: lakke platene, kjøpe svarte dekorstriper med og teipe disse på og deretter lakke oppe på de igjen.

- liker dette forslaget selv, må bare finne ut om det finns og hvor jag får tak i de.

Er det noen synspunkter til de tre forslagene ?

Redigert av Joachim (see edit history)

Har nå saga ut dørkplatene, skal avgårde for å kjøpe lakk, og en eller annen slags farge for å få litt dypere farge på meranti'n.

farger.jpg

Prøvde meg med et par utvalg, lengst til venstre er ubehandla, neste felt bare lakk, så mahognyfarge.

Har gjort et par forsøk med tanke på natene, og har kommet fram til dette.

nater.jpg

Dette er enkelt og greit bare svart sprittusj, la sprittusj på en laminatplanke, og lakket oppe på den, ikke noe smitte av tusjen over i lakken.

Dette går jeg for!! :yesnod: Veldig lettvint løsning.

Eneste jeg tror kan bli et problem er at tusjen kan blekne over tid. men det finns vel lakk som stopper dette?

Nå er bårpussesertifikatet inndratt og må og besøke familien!

• 3 uker senere...

Nå begynner det å skje ting.

kjøpte inn trestjerners gulv-lakk da den hadde lysfilter som jo er greit sålenge jeg går for sprittusj.

Kappet til dørkplatene beiset de med trestjerners beis (kirsebær), likte fargen veldig godt når den hadde tørket, og la 5 lag med lakk før jeg startet maskeringsjobben.

s8000002.jpg

kjøpte det jeg mente var den beste maskeringsteipen for å slippe utflytning av sprittusjen.

Dette fungerte tildels, når man legger seg ned ser man litt utflytning, men jeg mener resultatet ble bra tatt i betraktning.

s8000004.jpg

Nå kom det store spørsmålet om lakken ville ta sprittusjen, jeg hadde på forhånd gjort et forsøk som fungerte veldig bra, ingen utflytning.

Men det var med en type sprittusj, latskapet lenge leve, for når jeg skulle begynne å markere opp stripene dro jeg og kjøpte en bredere tusj og disse hadde de bare i Penol tusj som jeg regnet med var den samme typen.

Så begynte jeg å lakke forsiktig på den ene stripen for å teste. Dette fungerte ikke :headbang: lakken løste opp tusjen til de grader.

Nå var gode råd dyre og det var bare å tørke av det jeg hadde lakket.!!!

s8000006.jpg

Markerte opp på nytt og klødde meg i hodet. Hadde noe vannbasert lakk som jeg hadde liggendes og skred til verks igjen. Detter fungerte :yesnod:

Men bare en liten stund, når jeg etter god tørketid skulle legge trestjernes lakk oppe på det igjen skjærte det seg litt. Litt krakilering og dårlig vedheft!!! :nonod: Men det ble godt nok, orket ikke å pusse ned alt igjen.

Alt i alt ble resultatet ganske bra. Bildet er tatt i før jeg begynte å lakke stripene.

s8000003.jpg

Monterte platene i dørken i helga og det ble meget bra, har laget et mye mer forsterket dørk og et par nye luker.

s8000007.jpg

Nå har jeg skjært til alle sitteplatene, "akterspeilet", og de midtre platene. Det som tar lengst tid er jo å vente på lakken skal tørke.

Endelig kommet hjem fra fjellet slik at jeg kan fortsette på prosjektet mitt.

Klarte ikke å vente med å sette inn "akterspeilet" når jeg kom hjem i kveld. ble meget fornøyd.

Platene i midten skal selvfølgelig byttes ut!

s8000023.jpg

s8000025.jpg

Neste ting vil nå være å beliste platene i sidene på dørken og de midtre platene i dørken over motoren og bakover.

Hva skal jeg bruke??

Har sett på aluminiumslister som finnes i alle byggvarehus, men oksiderer ikke de og blir stygge ganske fort.

Ønsker meg lister på 15*15mm da jeg ikke vil at de skal bli altfor brede, det blir jo to ved siden av hverandre og 3 cm synes jeg er nok!

Har dere noen alternativer eller erfaringer??

ER rimelig sikker på at TK gulv & intreør har og kan skaffe messing.

Hans Kjøstelsen fargehandel er også en mulighet.

Ble oversakende pen den dørken. Når du først hadde maskert hvorfor brukte du ikke sort spraylakk? Bare lurer

Prøvde med spraylakk, men den jeg kjøpte som tålte overlakkering av trestjerner, var så tynn at den rant under maskeringsteipen i de tynne, tynne stripene som var på platen. skulle nok brukt sort maling og påført ved hjelp av pensel den er tykkere og ville ikke rent under.

Takk for tipset om tk gulv. :flag: Tenkte ikke på de jeg!

M/S Bastard : Vil det si å forsenke sidene på platene med håndoverfres slik at listene -"L" list- ligger flatt med med platene.

Er litt redd for merantifiner hvor øverste laget er syltynt, kunne tenkt meg å "forsegle" den med en tynn overliggende list.

Ja, eller at platene skulle vært lagd litt mindre slik at du kunne hatt forseglet kantene med list.

Er kanskje litt i seneste laget og tenke på nå, da finer lett fliser litt

Ikke noe problem det se! Har bordsag, og lukene og midtre luker må uansett kappes litt.

Med bordsaga fra Biltema går alt som en lek! :cheers:

Skal gå litt i tenkeboksen med tanke på håndoverfresen, får ikke gjort noe før til søndag uansett da det er kaos på jobben og lange dager.

• 3 uker senere...

På tide med en liten oppdatering.

Nå nærmer det seg at jeg skal flytte (15 Mai) og begynner å kjenne at det er sinnsykt kort tid til jeg må ha båten ferdig.

Dørken er nå snart ferdig, har fremste dørkplate igjen, og justering av en liten plate. Men dette får vente, da første pri nå er å få den ferdig til sjøsetting.

De midtre dørkplatene ble stripet opp med Bengalakk og dette fungerte perfekt, stripene ble pene, tålte trestjerners lakken og utseende ble veldig bra.

Etter å ha fått prisene på messinglister, mellom 100 og 300 kr meteren :eek: (trengte 20m) falt valget på vanlig glattkant 6*20 som jeg kappet ned til 6*16mm. slik at det ble 1mm forhøyning over plata, tror dette vil beskytte det tynne øveste laget på Meranti fineren. Felte ned "løfteknapper", limte og skrudde listene. Resultatet ble jeg veldig fornøyd med!!

s8000052.jpg

s8000053.jpg

Her er nærbilde av listene og overgangene mellom de midtre platene.

s8000055.jpg

Var veldig fornøyd med åpningen mellom listene som er ganske nøyaktig på 1mm!! :smash:

Har i mellomtiden gått over motoren, og rensket diesel systemet, var ikke så vanskelig likevel jo. Byttet olje og div filtere. Smørt opp, byttet dynamo til 65Ah.

Laget ny batterikasse under den ene sittegruppen og trekt nye kabler.

s8000061.jpg

mangler nå bare å beliste de nye sitttegruppene, tror jeg skal kjøpe glattkant og beise og lakke de i samme farge. Tror det er lettere enn å pusse de gamle eikeliste, samt at målene er litt forandret og da får jeg listene som jeg vil! :yesnod:

s8000059.jpg

• 1 år senere...

Med nyankomne tvillinger (9 mnd) og husbytte og bleieskift er det endelig tid for meg å ha pappa-permisjon i 10 uker, har derfor fått tid til å gjøre ferdig dørken og belistningen som jeg skulle ha gjort i fjor. Ser av datoen fra mitt forrige innlegg at dette burde jeg ha rekt før, men prioriterte å få gjennomført de få båtturene jeg rakk i fjor sommer.

Legger derfor ut bildene av det ferdige resultatet

s8001311.jpg

Det endelige resultat

s8001305.jpg

s8001306.jpg

s8001307.jpg

s8001310.jpg

Skulle ha gjort noen ting annerledes men er fornøyd med resultat, bengalakken i de midtre platene ble helt klart best.

Ser litt rart ut med de lyse eikelistene mot de gamle mahogni??-listene.

Skal også gå igang med å male båten utvendig, har kjøpt inn tokomponent "top-Coat" fra biltema i off-white. tar i første omgang barefra "dollbordet" og ned til vannlinja. Resta får jeg ta når jeg har lagt den på vannet. båten skal ut før helga.

Har planer om å bruke finhåret rulle og fordriver, har tro på at dette blir nogenlunde bra. Alt blir bedre enn det som er nå.

Tok et lite område i går med vanlig pensel for å se om det ble noen reaksjon mot den gamle malingen og det gikk fint, blank og fin overflate.

må ta med meg pussemaskinen og 180papir og matte litt ned først.

Noen som har gjort dette før??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...