Jump to content

Crusing navigator light


Mariell

Recommended Posts

Dette med elektroniske kart har vært oppe her og hos "navnbroren" mange ganger, for å være helt ærlig skjønner jeg ikke mye av det. Men noe har jeg fått med meg. Blant annet at Offshore Navigator fra Map Tech, skal være rimelig å bra.

 

Har vært inne på siden til nautisk forlag og kikket litt. Så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at dette må bli rimlig iforhold til mye annet.

 

CD Oslofjorden vest og øst side til svenskegrense/larvik  kr. 950,-

CD Danmark øst ned til Orust kr. 500,- M/ Crusing Navigator light.  Eneste forskjell på fullversjon og light er vistnok at light ikke kan "mate" autopilot.

Tenkte å bestille dette danskekartet for å få denne light versonen.

 

Teste det og eventuelt bestille de to CD jeg da mangler for å ha dekt mitt behov.

 

Er det noen som har noen erfaring med Navigator light. Er det brukanes for en nybegynner innen dataverdenen. Den ene matrosen har en bærbar PC som jeg regner med å få lov til å prøve dette greiene på.

 

Greier meg vel egentlig med Gps og papirkart.  Har iallefall gjort det hitill.Men så er det det at det er så mye diskusjon om dette tema, at jeg lurer på om det snart kun er meg som ikke har en kartplotter eller lap top eller fastmontert pc ombord.

 

PS. Når jeg begynte å seile til sjøs, drev kapteinen fremdeles og tok solpeiling kl1200 for å bestemme posisjon.

Det er ikke en mannsalder siden, det bare virker sånn.

 

mvh

Per,  off Egypt  :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Offshere Navigator (Heavy Duty) for en måned siden. Er ikke sikker på hva "light versjonen" mangler, Men fullversjonen holder meg opptatt i årevis, hvis jeg ikke går på grunn mens jeg driver og forsker i programmet. (M/S Sleipner) Har litt problemer med å få kontakt mellom PC og GPS, (Garminll) Når systemet endelig funker, er allt utmerket! Anbefales!! :lol:

Link to post
Share on other sites

Offshore navigator light er bra hvis du ikke skal drive mye med load/offload av data for filhåndtering på andre måter, eller holde orden på mange track/route-filer, eller benytte egne, skannede kart. Som et enkelt planleggingsverktøy, stikke ut en rute som du så laster opp til GPS'en og benytter på gamlemåten, er den helt super og du vil garantert få mye glede av den.

 

Brukt som kart-plotter, kreves kanskje litt mer PC-teknisk innsikt, men dette er også rimelig enkelt. Kan fort bli litt tralete med PC-skjermer i sollys, men det spørs både på skjerm og hvordan du orgainserer utstyret.

 

Planlegger du å kjøpe CD1 Halden-Oslo-Larvik, vent litt, den skal komme med nye kart i løpet av våren.

 

/Jon R.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg kjenner ikke Crusing navigator, men det står jo en del om programmet på maptech. Et lignende program som jeg kjenner godt, og har brukt i flere år er oziexplorer. En fordel med oziexplorer er at det kan lese mange andre filformater (kart) enn BSB kartene til Maptech. Du blir derfor ikke avhengig av å kjøpe Maptech BSB kart for å bruke programmet. Jeg har selv en blanding av kart fra forsjellige kilder (bl.a Maptech) , og en del av kartene har jeg scannet selv.

 

Oziexplorer har også en innebygget GPS simulator som gjør at du kan lære deg programmet skikkelig hjemme i stua uten å koble på GPS.

 

Tilkobling av en Garmin GPS til PC bør gå smertefritt forutsatt at PC'en har en com port. Mange av de nyere modellene bærbare har desverre bare USB porter, og jeg vet at en del sliter med å få det til å virke.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Du lurer på om det bare er du som ikke har kartplotter og div. ombord. For meg er det å bruke sjøkart"papir" og bestikk regning det riktige da får jeg den riktige følelsen av å seile, ikke at elektronikken seiler for meg. Har en gps ombord bruker den nesten aldri. Sjøkart, passer.parallelforskyver.kompass,klokke og kikkert er det rette for meg. Tror det er mange som stoler for mye for mye på gps og plotteren sin, faller dette ut blir de "dead in wather" hvor er vi?.  Flott som et hjelpemiddel. Er kanskje litt nostalgisk?

Link to post
Share on other sites

Jacob. Da er vi 2. Bruker stort sett GPS'n som kompass.

men jeg må inrømme at det er blitt plottet inn endel waypints etterhvert.

Men jeg "kjører ruta først etter kartet og når jeg kommer fram legger jeg inn waypointet.

 

Tror nok at vi er noget nostalgiske, men er det noe galt idet?

Link to post
Share on other sites

Pekjan

 

Tror apsolutt ikke det er noe galt i det, endel forhandlere av div. utstyr er vel ikke helt enig.

Jeg tror man får en bedre følelse når sansene må brukes. For meg er det også slik jeg er opplært fra den tiden jeg seilte hovedsaklig langs kysten, selv om vi hadde "alle" hjelpemidler ombord.

:newyearcheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...