Jump to content

Hvordan lime prefabrikert teakdekk?


nimbuster

Recommended Posts

Ne vet jeg at det er skrevet mye om teakdørk fra før, men ikke alltid så lett å finne løsningen på akkurat en eget problem.

 

 

Jeg har fått påmontert prefabrikert teak på dollbordet, men på den ene siden har dette løsnet. Det kan virke som om det er brukt for lite festemasse, og så har det blitt vanninntrengning. Hvordan, og hva skal jeg aller helst bruke for å få festet/limt de på igjen? Det er en svart"guffe" som er brukt fra før...

Link to post
Share on other sites

Eg har samme problemet, har ekte teak. Grunnen til at det har løsnet er vist ofte at det blir lagt for store partier. Viss men bruker tec7 eller sika er det viktig å legge teakdekket før sika`n begynner å herde for da er overflata ikke bløt nok. Dette gir dårleg liming og vil først vise seg etter nokre år. Eg vurderer å fjerne heile belegget som eg har på dollbordet.

Link to post
Share on other sites

Sikaflex eller Tec7 burde gjøre susen:) Og få lagt det i godt press er også viktig.

 

Begge disse kan brukes, legg patronene i en bøtte med varmt vann en stund for å få massen litt smidigere

Så legger du langsgående pølser og stryker ut med en tannet sparkel ca 5*5 mm tagger, stryk kun i lengderetning.

Veldig viktig at det blir helsparklet for å unngå luftlommer, det er da det slipper. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk så langt, og til Cyber spes. for flere gode råd!

 

Det er ekte teakdekk, ikke syntetisk. Det løsnet på dollbordet etter bare 3-4 mnd bruk, men brukte det hele forrige sesong likevel. Nå har jeg bestemt meg for å feste det. Kan vel komme til å gå for Tec7 tror jeg, ta hensyn til det Cyber sier...

Link to post
Share on other sites

Mest sannsynlig blir det vel endel søl, en del masse som presses ut på sidene. Skal dette bare få tørke, og så skjære det skrått av med en kniv, eller hva er venlig i så måte? Fjerne man overskytende masse umiddelbart, og så legger en stripe med masse på sidene etterpå?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du skal ikke legge limet helt ut i siden. Du stripelimer eller tannsparkler på limet. Når dekket har stått å herdet en 2-3 døgn så maskerer du på kanten av dekket samt ved siden av det så langt ut du vil ha avsluttningsfugen. Deretter legger du og glatter ut fugen med en bøkepinne. Slike bøkepinner får du kjøpt hos byggvaren. Den skal stå i vann med litt Zalo i i noen døgn. Deretter pusser du den lett med fint sandpapir. Dernest setter du den i Zalovannet igjen og dupper den i Zalovann med jevne mellomrom under jobben. Ikke fug mer enn du rekker å glatte ut. Disse massene danner skinnhinne etter ca 10-20 minutter. Det er viktig å ha så god temperatur som mulig under hele prosessen. Spesielt er det viktig med så lite temperatursvingninger som mulig under herding av massen når dekket er limt.

 

Slike lim trenger ikke konstant press under herding, kun kontaktpress. Det er likevel smart med litt vekt jevn fordelt oppå dekket under herdingen om du skulle vær uheldig og at treverket prøver å bevege seg ved temperatur/luftfukt-svingninger

 

Lykke til !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her kom det mange fine tips...takk begge!

 

Spraye med Tec7-cleaner, du mener da oppå den fugen jeg legger som avslutning, på utsiden...før jeg begynner å glatte ut?

 

 

Vanntro:

Det var en omstendelig prosess du nevner med bøkepinnen, men sikkert effektiv.

Link to post
Share on other sites

Du må gjerne maskere fugen så du ikke kliner Tec7 på teaken. Legg på Tec7, spray oppå. Jeg bruker en fugesparkel i gummi eller plast til å glatte fugen. Samtidig er det enkelt å fjerne Tec7 som du søler andre steder med hjelp av sparkelen.

Og i nøden bruker jeg :nono: :lol:

Med Tec7-cleaner blir det ikke noe griseri med Tec7. Og den løser herdet silikon også.

 

Her fant jeg en variant av fugesparkelen http://www.megaflis.no/Haandverktoey/Silik...l_multifix.html

 

MVH

Morten

Redigert av Camor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Jeg må bare få komme inn med noen småting. Tech7-Cleaner er en renseveske som du skal være forsiktig med å spraye rundt omkring i forbindelse med fuging/liming. Den løser opp uherdet masse, men vil også være ett "problem" om du får den på uønskede steder. Dette er like ille som silikonspray i et lakkeringsverksted. Når det gjelder avfetting av teaken er aceton flott. Mange som fuger, sprayer såpevann fra sprayflaske, dette medfører samme problematikk som Tech7-Cleaner. Silikonfuge-sparkelen er et greit verktøy når man jobber med silikoner på baderom, men for glatting av av polymer-fuger er det bøkepinnen som gjelder. Legger for syns skyld inn en link så du ser hvordan den ser ut.

Bøkepinne til glatting av fuger.

 

Her er også en link til verdens ledende produsent av påføringsutstyr og tilbehør ved fuging/liming, det er derfra bøkepinnene kommer også-

Krøger Maskinfanrikk

 

 

For dere som er nye på forumet, hvorfor skriver jeg slikt og mener masse om lim-fug og jobbing med slikt? Jo, jeg jobber for Europas største produsent av dette og står bak mange av merkevarene dere omgåes av slike produkter. Når det gjelder fuging holder vi for øvrig kurs for firmaer som bare jobber med fuging, derfor kan jeg også si litt om det.

 

Når det gjelder Tech7 vil jeg for øvrig tilføye at den kan være litt i hardeste laget som fugemasse, men helt ok som fleksibelt lim.

Det er en grunn til at de har lansert Flex7, det er bedre til fuging. Rock7 har de også, den benyttes til porøse overflater og natursten som Tech7 kan missfarge ! (da var kanskje ikke Tech7 så utrolig anvennelig til alt mellom himmel og jord alikevel)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Silikonfuge-sparkelen er et greit verktøy når man jobber med silikoner på baderom, men for glatting av av polymer-fuger er det bøkepinnen som gjelder.

Og jeg som kastet bøkepinnen for fire år siden. Nå bruker jeg bare fugesparkelen enten det er til silikon, Tec7, akryl etc. :wink:

Og jeg er ikke flislegger.

 

MVH

Morten

Link to post
Share on other sites

Spytt ut.....hvilket fugefirma ? Jeg har enda ikke set noen "Jointer" som bruker silikonpinne.

(jeg lurer på om det kan være Aluminiumfasader)

 

Husk at du må opp i ca 100 pølser(600ml) om dagen for å være en "Fuger" :wink:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Husk at du må opp i ca 100 pølser(600ml) om dagen for å være en "Fuger" :wink:

Det er kanskje resultatet og ikke kvanta som teller. Som å sammenligne en tømrer og en møbelsnekker. Jeg regner med at Nimbuster vil ha et resultat som et møbel.

Men en ting kan vi være enige om VannTro, det er ingen av oss som selger Tec7 :smash:

 

MVH

Morten

Link to post
Share on other sites

Resultatet er viktigst enten man bruker mye eller lite. Personlig heller jeg til bøkepinnen grunnet alle dimensjonene.

Når det gjelder produkter så selger jeg ikke Tech7 nei, men der jeg kommer fra er vi ikke så optatt av hva som står på etiketten :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Så bra å ha tilgang på så god ekspertise gutter! Det letter arbeidet mitt mye! Jeg pleier å gå på det meste med krum hals, pågangsmot og en stor dose selvtillit, i tillegg til at det meste tas som en utfordring, men akkurat denne jobben har jeg kviet meg litt for.

 

Nå ser jeg den klarere, og vil vente til det blir varmere i været før jeg går løs på den oppgaven. Silikon er et utakknemlig produkt å jobbe med syns jeg, for det blir gjerne mye klin og ikke såå pent resultat, men det er jo ikke noe alternativ...

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...
  • 4 år senere...

Jeg ville dørst sjekket hva slags lim som er brukt orginalt, og brukt dette. Hos meg løsnet ytterste teak flis på begge sidene av badeplattformen. I ettetkant skjønte jeg hvorfor. Denne var stort sett fuktig da det lå kulefenderer mellom dette og utriggerne i båsen.

Jeg valgte å maskere og lime samt skru fast teakflisene  Senket skruene og la ny natemasse over skruene. Brukte fingeren mellon teakflis og plattform slik at jeg så tapen. Fjernet tapen da limet var halvtørt Har hold fint nå i 3 år.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

@BØstrøm. hva er fugelim? Fugemasse eller lim ?

 

BØstrøm skrev On 6.12.2023 at 13.42:

Jeg selger faktisk MS Polymer fugelim,

 

Hva er best egnet til å lime Biltema-teakstaver på litt ruglete glassfiber-dekk og luke på "terrassen" på båten?

Hva er best egnet til å fuge dette? 

Og hvilken teak-olje vil hindre reaksjon på fugemassen slik at den aldri tørker? 

Hvis du blar deg gjennom prosessen til Smuth Sailing ser du at han fikk en reaksjon mellom lakk og fugemasse.

Vært borti noe slikt? Men han brukte lakk og ikke olje. 

 

 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...