Dannyboy11 Startet 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2009 Hei og hå - snart sommer ;) Jeg har en dc på 20 fot, men ikke noe kjøleskap. Har heller ikke plass til å bygge noe kjøleboks, og vil da kjøpe en portabel kompressor kjøleboks. Jeg har funnet ut at det er de kompressordrevne boksene som gjelder, og ikke de termoelektriske. Førstnevnte er klart dyrest, men også klart best - ikke minst mht strømforbruk som er nesten hele poenget her. Noen råd om vilken boks man bør gå for? Har forstått at Waeco og Isotherm er meget gode her, og har funnet denne. Den virker å være en bra sak. Båtmagasinet testet lignende bokser for en stund siden, hvorpå forgjengeren til denne modellen fikk topp score. Prisen må være kanon???!!! Fant helt lik boks til over 2000 kr mer på en annen nettbutikk Innspill, takk (andre forslag, osv) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Er det en Danfos-kompressor så er det kvalitet i mine øyne/ører. :yesnod: :flag_da: Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Isotherm bruker Danfoss BD35F kompressor og er av de beste bokser og skap på markedet. Løp og kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Dannyboy11 Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Løp og kjøp er det jeg tenker her og - og når kompressoren får din velsignelse (og ingen andre forslag dukker opp) så ender jeg vel brått opp med denne. Hvordan den ene forhandleren klarer å ta over 2000 kr mer enn den andre er derimot et helt annet spørsmål som en er berettiget til å stille... Sitér dette innlegget Link to post
ja..men.. Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Visit My Website Sitér dette innlegget Link to post
Dannyboy11 Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 (redigert) Se der, ja. Isotherm boks til pen pris. Litt lite info, men.. Virker som et om mulig enda bedre kjøp... Redigert: Definitivt bedre kjøp. 230 volt i tillegg, større boks med nesten samme utvendige mål som TB 26. X Redigert 22.Mars.2009 av Dannyboy11 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Dette med strømforbruk og kjøleskap/bokser er tema for dem som ligger i uthavn i flere døgn. Har en et ekstra batteri klarer en seg lenge med en kjøleboks til langt under tusenlappen. Teoretisk så kan en regne seg fram til at det ikke vil funke, men i praksis går det fint. Det er helt unødvendig å la kjøleboksen gå hele døgnet og setter en den i cabinen så holder den lenge på kulden. Med mindre du har spesielle behov så ville jeg alldri spandert så mye penger på en så liten boks. Sitér dette innlegget Link to post
Dannyboy11 Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Her har en som du sier, meget forskjellig med behov, Suzumar. Jeg er typen som søker til uthavn så ofte som mulig, gjerne fra fredag til søndag, til tross for relativt beskjeden båtstørrelse. Kald mat og drikke, når båten ligger stille ( får ikke ladet batteriet med dynamoen), tar strøm. Da har jeg erfart at disse billige termoelektriske variantene overhodet ikke holder. En termostat vil selvsagt hjelpe, men de tar fortsatt altfor mye strøm, og tapper et normalt forbuksbatteri (feks 100 Ah) raskt. Jeg vil rett og slett kose meg relativt ubekymret på vannet, og da er dette evige maset med strøm, hvor mye man har igjen av det og får man ladet nok, eliminert. 3500 kr for en skikkelig kjøleboks i båten er i mine øyne ingen upris. ;) Gleder meg alt! Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 (redigert) Skulle jeg legge litt i en slik boks ville jeg gå gor en som kan drives på 220V/12V og gass. Sett en slik i bruk på tur. Ser hyttetorget har en slik Kjøleboks Usikker på om det var denne og om kvaliteten på denne, men da kan du kjøre gass i tilegg uten å være bekymret for strømforbruk. Redigert 22.Mars.2009 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pledd 74 Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Har også en 21 DC Der jeg kun har weekend turer for meg, dama og guttungen. Jeg kjøpte meg en 12V/230V boks som rommer 2 stk 1,5l brusflasker (pga utsparringer i topplokket) I tillegg så stapper jeg ned i pålegg, melk, øl osv. Den bruker jeg også i bilen om vi skal på lengre tur. Kostet ca 400,- for et par år siden. Kjører den på tilleggsbatteriet mitt når jeg er på sjøen. ellers så plugger jeg i 230V om vi er i havner. Dekker i allefall mitt behov, også er det jo så greit å transportere, for maten må uansett bæres ombord:) Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Vi hadde en liten elektrisk kjøleboks med på tur i noen år. (husker ikke type) For å spare strøm slik at det ikke tappet batteriet for mye på helgeturer hadde vi en fast rutine før vi la ut. Dagen før satte vi den på hjemme med strøm slik at den var kaldest mulig fra starten av. Vi hadde også frosset noen halvliters brusflasker med springvann som ble lagt opp i boksen ved avreise. Dette gjorde at boksen ikke hadde behov for å starte så ofte og man sparer på den måten batteriet. Når isen var nesten helt smeltet, hadde vi deilig iskaldt drikkevann. Bare et tips... lykke til med valg av boks. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Suzumar Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Klart, når en ligger i uthavn hele weekenden så øker behovet for en strømsparende boks. Hadde nok spandert en på meg selv også da, men hadde gått for en større. Sitér dette innlegget Link to post
Dannyboy11 Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Vi hadde en liten elektrisk kjøleboks med på tur i noen år. (husker ikke type)For å spare strøm slik at det ikke tappet batteriet for mye på helgeturer hadde vi en fast rutine før vi la ut. Dagen før satte vi den på hjemme med strøm slik at den var kaldest mulig fra starten av. Vi hadde også frosset noen halvliters brusflasker med springvann som ble lagt opp i boksen ved avreise. Dette gjorde at boksen ikke hadde behov for å starte så ofte og man sparer på den måten batteriet. Når isen var nesten helt smeltet, hadde vi deilig iskaldt drikkevann. Bare et tips... lykke til med valg av boks. RSL Det er akkurat det jeg ikke gidder. Frakte den boksen frem og tilbake, fryse ned flasker (som tar plass man kanskje vil bruke til annet), og likevel kanskje ende opp med å kutte ut utpå lørdags efta fordi man har for lite strøm igjen. (er ikke alltid man kjører så langt heller, så man har et slapt batteri en må lade når man kommer tilbake til brygga). Svært sjelden jeg ligger til havn og har dermed ikke tilgang til landstrøm. Gass kunne være et alternativ, men jeg har lest at disse modellene ofte krever mye strøm, slik at de primært bør drives på gass. Med den 2 x 1 1/2 liters flaskevarianten trenger man egentlig ikke en elektrisk kjøleboks overhodet. 3 liter frosset vann holder leeenge. (trolig en hel weekend). Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Når en samenligner slike portable kjølebokser kan det være greit og vite at det finnes tre forskjellige teknologier med noe forskjelloge egenskaper. 1 Peltierelement: Meget dålig virkningsgrad kjøler dålog og bruker mye strøm. Billig. 2 Konveksjonskjøler: Dålig virkningsgrad bruker mye strømm. kan kjøres på Gass. 3 kompressorkjøler. Suveren virkninsgrad køjler meget bra og bruker lite strøm. Dyr. Persomlig ville jeg aldrig kjøpt noe annet en kompresorboks og da gjerne en fra Isoterm. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Dette med strømforbruk og kjøleskap/bokser er tema for dem som ligger i uthavn i flere døgn. Har en et ekstra batteri klarer en seg lenge med en kjøleboks til langt under tusenlappen. Teoretisk så kan en regne seg fram til at det ikke vil funke, men i praksis går det fint. Det er helt unødvendig å la kjøleboksen gå hele døgnet og setter en den i cabinen så holder den lenge på kulden. Med mindre du har spesielle behov så ville jeg alldri spandert så mye penger på en så liten boks. Jeg har i mange år brukt boks med peltierelement og har ikke noen god erfaring med det. Har kjøpt frossenmat som jeg har lagt i kjøleboksen for å hjelpe til med kjølingen uten at det har hjulpet noe særlig. Varm drikke er ikke noe særlig på en varm sommerdag. Selv i Nord-Norge blir det så varmt at peltierelementets kjøleevne blir alt for dårlig. Strømforbruket er voldsomt. Kjøpte for 2 år siden en Isoterm TB 32 og det ble et nytt båtliv. Nyinnkjøp drikke ble like kald like fort som i kjøleskapet hjemme. Kompressorboks er absolutt å anbefale tross sin høye pris. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Viser vel bare at det er kvalitetsforskjeller uansett hva du kjøper. Lar jeg min igloo kjøleboks gå i 12 timer i strekk så er brus og øl frosset. Det er en peltierelement boks uten termostat. Holder også godt på kulden så når jeg kutter strømmen når jeg legger meg er melken kald når jeg spiser frokost neste dag selv om den ikke har gått på en 7-8 timer. Men la nå ikke dette bli diskusjonen. Trådstarter har behov for en kompressorkjøler. Sitér dette innlegget Link to post
Dannyboy11 Svart 23.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Korrekt. ;) MEn en kan iallefall nå som før slutte, at en får det en betaler for - nesten alltid! Sitér dette innlegget Link to post
Dannyboy11 Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Endte forøvrig opp med en Isotherm TB26, 1 år brukt, kjøpt via baatplassen. Kom pent ut av det prismessig på den måten ;) Hakke fått testa den enda, men regner med at den fungerer helt utmerket. Fått sin plass i båten iallefall... Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Har forstått at Waeco og Isotherm er meget gode her, og har funnet denne. Den virker å være en bra sak. Båtmagasinet testet lignende bokser for en stund siden, hvorpå forgjengeren til denne modellen fikk topp score.... Innspill, takk (andre forslag, osv) Det høres ut som en fin boks du sikter deg inn på, kunne gjerne hatt den i vår daycruiser. Et annet alternativ som faktisk er fullgodt for vårt behov, er å ha en god isoporkasse med kjøleelementer. Vi har en kasse med ekstra tykke vegger (tidlilgere brukt til å frakte organer til donasjoner - tøyser ikke nei...). Inn med 2-3 kjøleelementer, 1 1/2 liters frosne brusflasker er også fint. Pass på at varene du legger nedi er kalde, om mulig. VOILA! Da har du kjøling hele helga og mere til, til den nette sum av kr 0,- Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 (redigert) Istedenfor frosne brusflasker med vann som kjøle-element, kan jeg anbefale vanlige 1liters Juice-kartonger. Mens vann som har vært frosset smakker litt "emment" vil juice som har vært frosset smake helt som normalt når den tiner. Holde godt på kulden gjør de også. Så sleng ett par kartonger i frysen dagen før du skal på tur, så har du fine elementer som drikkes opp til slutt... Redigert 15.Mai.2009 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.