onkel_ove Startet 22.Mars.2009 Del på Facebook Startet 22.Mars.2009 Hei I senhøst fikk jeg denne båten hjem til gards. Utenom 15 min testkjøring før jeg kjøpte har den ikke vært på sjøen, kun stått og fristet i gården. Til helgen har jeg invitert guttaboys på øl og skraping av bunnstoff , og i den forbindelse trenger jeg litt tips (og ja, jeg har lese opp og ned i formumet vedrørende dette evige temaet ) Kjenner ikke til type bunnstoff dette er (sa jeg at jeg var landkrappe, som har mye å lære) Men ser ut som det er et par lag. Min plan er å matte det ned med en slipemaskin med grovt papir(80?) for så og smøre på et lag med selvpolerende. Er dette noe dere garvede sjøhulker kan anbefale, eller bør jeg fjerne alt (med en av de utallige metodene beskrevet på forumet) for så og prime og legge på nytt? Kom forresten over denne "dingsen" når jeg var ute og knipset i kveld..hva er det? Står et gammelt Hummerbird ekkolodd i båten, kanskje senderen til den? Som dere ser på første bilde, så er det en Nidelv 690, og vil gjerne komme i kontakt med andre som har tilsvarende båt, en "fadder" om dere vil Hvis det er noen som melder seg frivillig til å bli bombandert med spørsmål og bilde her inne, så sier jeg hjertelig tusen takk. Mvh Ove Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Kodvaag Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Hvis det er noen som melder seg frivillig til å bli bombandert med spørsmål og bilde her inne, så sier jeg hjertelig tusen takk. Velkommen! Jeg tror alle deltagere på dette forum setter pris på om du, i akkurat denne tråden, poster en haug med bilder og spørsmål om din nye fine båt, så skal du se at du får svar på det meste du spør om. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Dannyboy11 Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Heisann. Jeg har en Nidelv 690. Har dessverre solgt den/byttet den i år med en 610, med levering mai. Trenger ikke den båten et par år nå da vi har fått en liten en og bruken blir nok ikke så omfattende som en 690`en fortjener. Men grattis med knallbåt - du blir garantert kjempefornøyd - kvalitet i alle ledd! Bunnstoffet ser for meg ut som det er selvpolerende lagt oppå hardt bunnstoff. Det er flasset av/slitt på en del punkter, hvor laget under (hardt )kommer frem, med en annen farge. Du har ikke groe/skjell av betydning, slik at dette har åpenbart fungert i året som var. Jotun feks har et nytt selvpolerende bunnstoff nå som man kan bare legge på, uten pussing - kun vask som du har gjort. Det kan jo være verdt et forsøk. Jeg ville i så fall ha flekket godt med stoffet der ditt gamle bunnstoff er borte (slitasjesteder) Deretter lagt et tynt lag over hele båten - uten å pusse. Ekstra lag langs vannlinjen. Jotun har kommet godt ut av tester og bør således være et godt kjøp. Tilbud på Byggmakker i disse dager for kr 169 kr boksen mener jeg :) Dingsen du refererer til tipper jeg er føler/ekkolodd til Autohelm bidata, som måler fart gjennom vannet samt dybde. Sitter vanligvis akterut, på styrbord side. Tipper du har det på din båt. God vårpuss! Sitér dette innlegget Link to post
onkel_ove Svart 23.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 (redigert) Takk begge to. Får gå og få meg noe Jotun i morgen. Alt utvendige treverk så slik ut, eller verre..Har brukt 3 helger med varmluftpistol og malingskrape, samt pusset med 80, 120 og til slutt 240 papir. Ser det er delte meninger og oljer og lakk, men min plan er å kun bruke hempel teak oil. Har brukt bortimot 4o timer på skraping og pussing, så vil være sikker på at det er fornuft i planen min..meninger mottas med takk. Redigert 23.Mars.2009 av onkel_ove (see edit history) Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
KaRsK Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 du kan også ta en telefon til nidelv å spørre dem hva de anbefaler av olje til båtene sine.. regner med de har testet litt av hvert opp gjennom... :) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Jeg har ringt Nidelv for å høre hvilke type lakk som er brukt. Det er en DD lakk som ikke er lov å selge lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Hei Onkel_Ove, og velkommen . Gratulerer med båt!! Du har mye glede i vente . Jeg hadde en Skibsplast 600 for noen år tilbake, den såg ca slik ut under som dine bilder viser. Det selvpolerende bunnstoffet forsvinner ofte slik i flak, og som andre nevner ser det ut til at det er hardt bunnstoff under. Hadde den løsningen selv og det funker bra. Selv vasket jeg godt og flikket gelcoat der det var kommet helt igjennom alle bunstoffene, med epoxy og det hele (kan ikke se av dine bilder om det er kommet helt ned på gelcoat hos deg). Deretter påførte jeg hardt bunnstoff kun på disse stedene der jeg hadde utbedret gelcoat (påførte første strøk før epoxy var helt tørr for at denne skulle binde seg), for så og flikke selvpolerende på de områdene denne hadde sluppet. Avsluttet med et heldekkende strøk med selvpolerende (sikkert ikke nødvendig, men gjorde det likevel). Kan lett bli litt mange strøk/lag med bunnsmørning, det er sikkert ikke bra for farten på båten (ruglete bunn), men det er ganske mye jobb å fjerne alt, må jo tette gelcoaten ordentlig også da, før bunnsmøring. Uansett; lykke til med jobben Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Polarn Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Velkommen onkel_ove Du finner mye bra lesestoff på http://www.jotun.no/ sine sider under båtpuss. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
kristian Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Jeg hadde en 610 flere sesonger, og den så akkurat lik ut under vannlinjen, kjørte bare på med selvpolerende bunnstoff etter høytrykksspyling og tørking. Treverket så ut som det har vært lakket, men hvis du pusser det vil jeg anbefale olje, da det er lettere å vedlikeholde mener jeg. Det blir matt og ikke så glatt med olje, men vil du ha en speilflate på treet, så er det vel lakk som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Dannyboy11 Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Når det gjelder treverket i cockpit, så er det opprinnelig lakkert fra Nidelv. Jeg mener at det passer best, men hver sin smak. Men Jotun (igjen..jobber ikke der altså) har noe som heter Clipper 1 og 2 - lakk system, med impregnerende olje først. Dette har jeg også forsøkt og det blir et meget pent og holdbart resultat. Det er jo ikke akkurat slitasje å snakke om på denne flaskeholderen av tre - eller døre og lokk osv som denne båten har. Dørk går man på hele tiden, slik at denne heller jeg til skal være oljet - men min båt hadde også lakkert dørk, noe som hadde mange gode egenskaper, lett å holde rent feks, langt vedlikeholdsintervall, men man må være litt forsiktig for å ikke ripe opp osv. Lykke te med valget! Sitér dette innlegget Link to post
onkel_ove Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Takk for gode svar folkens. Fin den brosjyren til Jotun..bestemt meg for å teste deres produkter. Ove Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
onkel_ove Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 har denne motoren i båten. Alt jeg vet, er at det er en VP, 5 liters bensin. Siden jeg kjøpte båten i fjor høst er det ikke gjort noe med den. Hva bør sjekkes og skiftes før sjøsetting. Skifter dere f.eks oljer og filter hvert år, og hva med de såkalte impeller som jeg hører om til stadighet,og hvordan skifter jeg dette? Ove Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
index Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Olje og filtre hvert år ja, gjerne om høsten så motoren slipper å stå med gammel sur olje gjennom vinteren. Impelleren skifter jeg for min del ca hvert tredje år, men enkelte skifter hvert år. Finn sjøvannspumpen, skru av lokket, og dra ut impelleren. Smør den nye med litt Zalo og trykk den inn. Fort gjort hvis det er lett å komme til og den gamle ikke har stått så lenge at den har satt seg. I så fall trenger du kanskje et spesialverktøy, f.eks McPeller. Siden du har bensinmotor kan det kanskje være en ide med nye plugger også? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Polarn Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Var maskinen konservert når du kjøpte den Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
onkel_ove Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Vet ikke om den var vinterkonservert når jeg kjøpte den, men den ble tatt opp på et verft dagen før henting. Hva er konsekvensen, da den er saltvannskjølt? Noe jeg kan sjekke, for du tenker på frost? Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Polarn Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 (redigert) Konservering er det samme som å kjøre frostvæske igjennom maskinen fra sjøvannsiden. Har du ikke gjort det kan du risikere å ødlegge motore ved at vannet inni fryser. Redigert 25.Mars.2009 av Polar 770 (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
onkel_ove Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Ble litt stressa nå.. Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Polarn Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Da ville jeg ha startet opp maskinen og sett opp det kommer blått vann ut av eksosen. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.