Jump to content

Expanderplugg i rostfritt

ebonita

Recommended Posts

Hei.

Her tre linker hvor det står en del om dette:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...;hl=blindmutter

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...155&hl=popp

http://sagaforumet.com/phpBB2/viewtopic.php?t=953

Er selv på jakt etter "rimelig" tang for blindmuttere i rustfritt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tack LarsH.

Jag saxar ett par rader från en skribent Du hänvisar till:

Hei, jeg har brukt en del av disse "naglene", du må bruke en som er litt lenger enn matrialtykkelsen da den skal "trekkes" sammen med verktøyet. Hull i glassfiberen må bores slik at det passer med diameterangivelsen på aktuell nagle, lengden reduseres ca 25% når den trekkes. Ha i litt tetningsmasse i hullet/ eller på naglen før du setter den i, da blir det tett.

NB! Husk at disse naglene er av aluminium slik at ved bruk av "rustfrie" skruer kombinert med saltvann vil du få en form for "sveising". For å unngå dette kan gjengene smøres med Molykote eller lignende (syrefri vaselin)

NB! Prøv i et stykke glassfiber før du går løs og bruker dette på båten (Kan være at du "sprenger" glassfiberen.)

Här belyses de två tveksamheterna jag har:

1. Aluminium-mutter i kombination med rostfri skruv
  2. Mutter-niten kan trycka upp hålet (och hålet sitter kanske i en panel som inte är reparabel/utbytbar = point of no return...)

Rostfri mutter-nit verkar ju bättre, men risken att spränga glasfiberhålet ökar sannolikt. Dessutom säljs rostfria mutternitar i 500 förpackningar vad jag kan se (á 10 kr per styck!!!!!) och sedan är väl risken att verktyget kan komma att kosta en förmögenhet !?!?!?!?

Det var därför jag funderade på Molly-varianten. Men det måste ju vara rostfritt...

Hei.

Jo da, visst er det relevant. Selv har jeg kun brukt poppnagler (av aluminium) to ganger, til å feste en glassfiberplate mot en annen og en annen gang til å poppe fast et metallhåndtak på et metallokk. Det ble bra etter noen forsøk. Litt teori før en setter i gang skader ikke.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...