Jump to content

VHF antenne med splitter brukes til tv antenne ?


Rastløs

Recommended Posts

Om forholdene er gode nok, holder det i utgangspunktet med en sveisetråd kilt fast i senter på pluggen i dekoderen.

Alternativt en coax som leder ingensteds...

Men om forholdene er dårlige ville jeg nok satset på en tv-antenne med innebygd signalforsterker.

Problemet med digitale signal er at det enten virker eller ikke, i motsetning til analoge hvorpå det bare ble litt snø på skjermen under vanskelige forhold.

 

Konklusjonen er derfor at ja, det vil under gitte omstendigheter fungere slik du har tenkt, og nei det vil ikke fungere i enhver havn.

 

Det hele koker altså ned til at det kan være penger å spare på en slik løsning, og at det er billigere å prøve i en overgang enn å gå rett på dyrere løsninger.

 

Hvordan dette vil virke inn på VHF derimot, vet jeg ikke. Kanskje det er noen som har erfaring her....

Link to post
Share on other sites

Det er vel noe alle antennesplittere, (i hvert fall Glomex) håndterer? Det er jo akkurat dette de er ment å brukes til. Men obs, sørg for å slå av matespenningen fra dekoderen som er beregnet for aktive antenner før du kobler dekoderen til splitteren. Et vanlig BNC T-ledd kan en selvfølgelig ikke bruke som splitter her. Da blir det fort svart røyk fra TV'n/dekoderen når du kaller opp Tjøme radio! :wink: Ellers er det en svært dårlig løsning å bruke VHF-antennen som TV-antenne. Da skal du ha meeeget sterkt TV-signal. Men å bruke VHF-antenne og splitter til å fore en vanlig FM-radio, fungerer vanligvis svært brukbart. Det har jeg testet selv, og skal montere permanent snart.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...