Jump to content

Kjøp av 2-3 hk påhenger

Otto R

Recommended Posts

Jeg var litt kjapp da jeg kjøpte Tohatsu 9,9 hk til Rib en, jeg solgte nemlig en 4hk Tohatsu i samme slengen.

Jeg lurer nå på å kjøpe en liten motor som jeg kan ha hengende på rekka, når vi seiler utaskjærs. 9,9hk er for tung å ha på rekka og også for tung å ha på RIB en når jeg tar den opp i daviteren.

Jeg har en Honda snøfreser og Honda har imponert meg, støysvak og lettstartet. De har jo en lett 2.3 hk ?

Noen med erfaringer ?

Honda er jo viden kjent for gode motorer. Så et kjøp der er nok ikke en bommert skulle jeg mene. Har siklet på en slik liten sak selv, men valget falt på Mercury siden det er det jeg har bak fra før.

Men Honda er en sikker vinner :) Selv om noen firetaktere bråker litt pga luftkjøling og ikke vann. Har jeg hørt.

Føkk deg...

En vannkjølt 3,5 Hk på bare 12 kg ville jo kanskje vært tingen her? Men de jeg tenker på (Tohatsu, Mercury og Mariner) er jo "klassiske" 2-taktere og tas ikke inn til Norge lenger. Får man tak i en velholdt brukt en, kan jeg i alle fall anbefale disse som meget lette i forhold til motorstyrke og de er heller ikke spesielt bråkete.

Guest Avmønstret#
Har noen erfaringer med el.påhenger?

Har kjørt en del med den minste til Minkota, som vel er el. merket til Yama (koster vel 1500,-). Greit til kano og lettdrevene greier på innsjøer uten for mye vind og uten bølger. Brukte mye strøm og gikk veldig sakte.

Selve motoren veier "ingenting" ifht en forbrenningsmotor, men batteri veier jo en del. Motoren var veldig plastic fantastic, har min tvil om holdbarheten ved mye bruk.

Hadde uten tvil gått for en ordinær 2 hester.

Hadde selv en honde 2,3 hk en sommersesong (kjøpte den ny). Ble egentlig ganske skuffet over denne motoren (selv om den var helt feilfri, brukte tilnærmet ikke noe bensin og var lett å starte). Det ble som å kjøre rundt med en gressklipper - forholdvsis grov i målet og mye høyere støynivå enn andre motorer på 2- 5 hk. Videre er det litt styr at den fyller seg med olje hvis den blir lagt litt feil, alternativt så svetter den olje hvis den blir kjørt litt lenge i gruntvannsstilling. Jeg solgte min motor og kjøpte i stede en brukt 4 hk. yamaha 2t . Er mye mer fornøyd med denne motoren, selv om den veier noen kg. ekstra.

Har noen erfaringer med el.påhenger?

Jeg har brukt den minste Minn Kotaen en del, har hatt 2 da jeg klarte kunstykket å miste en i sjøen utenfor Sandvika :)

Har brukt den på en Alufish 12ft og brukte da et 140ah batteri. Det hold fint hele dagen. Beregnet det til ca litt over 4 timer på full fart (30ah) og over 40 timer på laveste fart, i teorien vel og merke.

Hastigheten med 2 personer var omtrent 1 knop pr trinn, omtrent nøyaktig. Målte på GPS, dette på helt stille vann i gjersjøen.

I Sjøen testa jeg den på en Nidelv 15dc som veier ca 300 kg + og da gikk det maks 2kn på full fart, så der funka det ikke noe særlig, men var veldig behagelig å dorge med når vannet var helt rolig.

Motorene er bra men man trenger et kraftig batteri, uten det funker alt dårlig.

Kjøpte motere mine på Clas Olhson, kosta 1998.

Jeg har den ene fremdeles, kjøpte den ny i fjor vinter. Helt kurrant så lenge båten ikke er for stor, og det ikke blåser for mye. Men husk stort batteri :)

Føkk deg...

Jeg har hatt en 2,5 Suzuki 4 takter en sesong og båtkompisen min har en Honda 2,3 og det er forskjell på støynivået på de to motorene på roligere turtall , men på full gass er det sannelig leven fra Suzukien også . Men det jeg ikke liker med Hondaen er den irriterede sentrifugalclutchen som kan være litt irriterende ved finmanøvrering og så er den ikke like lettstartet som Suzkien.

Har Honda 2,3HK på rekka, brukes på 3m gummibåt.

Positivt:

Den er lett (12,5kg) og veldig grei å handtere i cockpit der plassen ikke er den største, derfor den ble kjøpt.

Negativt:

Den bråker fælt når den kjøres på full fart, full fart er 5 knop.

Hvor lett er det mulig å finne en 4-5HK lurer jeg på? Det ville vært ideelt for gummibåten min.

Hvor lett er det mulig å finne en 4-5HK lurer jeg på? Det ville vært ideelt for gummibåten min.

Ny 4-takt eller nyere brukt 2-takt? Sistnevnte får man ned i 12 kg for en 3,5 Hk (men da er det uten gir og uten gass i styrekulten) og ned i 20 kg for en 5 Hk (med gass i styrekult og gir).

På slike små motorer (2,5/3,5/4/5/6 Hk) må man typisk legge til ca 5 kg fra 2-takt til 4-takt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...