Sofaseileren Startet 23.Mars.2009 Del på Facebook Startet 23.Mars.2009 Er valgt inn i styret i vår lokale "microseilforening", som vurderer å anskaffe et supplement til optimistjollene. Behovet er en båt egnet til opplæring, enten med 2 voksne, eller en voksen og et barn. Båpen må være trygg, men også morsom å seile. Enkelte av oss ønsker også noe som kan brukes til uformelle regattaer ;-) 2kronan er vurdert som det mest interessante, men det er litt usikkerhet omkring håndtering / oppretting ved eventuell kullseiling. Har noen erfaringer med håndtering av 2- kronan? Hvor mye skal til før den kullseiler, og hvordan er det å vende den på rett kjøl igjen? Dette + alle andre kommentarer om båten mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Som du jo ser av signaturen så har jeg en to-kronan og hatt det i fire sesonger. Det er en morsom båt å seile, gjør god fart med litt vind og mannskap som håndterer det. Det er en båt som man må regne med vil kunne kullseile så derfor er det å rette opp båten noe man skal trene på før det skjer ufrivillig! En voksen og et barn av en viss størrelse klarer det med litt trening, men som jeg husker det så var det litt vanskeligere/tyngre enn jeg hadde regnet med. For meg var første gang da egen sønn pluss en venn dro ut i mere vind enn de behersket og farsinnstinktet gjorde at jeg dro etter dem med motorbåt. Helt riktig, de hadde kullseilt, men fikk ikke rettet opp båten igjen selv. Da var det bare å få en av gutta ombord i motorbåten og så selv hoppe til sjøs for sammen med den andre av gutta rette opp båten og deretter seile den hjem, hvilket jeg gjorde alene. Jeg vil si at den er forholdsvis stødig, båten har også god bæring slik at man kan helt greit være tre personer i båten. Det beste med båten er kanskje at den er en typisk allround båt som gjør at den kan seiles av de fleste, rimelig morsom uten å være for krevende og meget enkel i vedlikehold. Det er vel en del seilforeninger som har gått til innkjøp av denne båttypen etter hvert nettop med tanke på opplæring hvilket jo burde bety at det er en båt å satse på for flere. Som båt til bruk for uformelle regattaer og "blandet" mannskap bør det være en velegnet båt, etter mitt syn. Det dukker opp båter til salgs med jevne mellomrom, ser ut til at de selges lett og til gode priser. Er det noe mere du lurer på så send meg en IM og et telefonnummer så kan jeg ringe deg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
skage Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Heisan. Vi har i år kjøpt 8 stk nye 2 krona til vår nye rekruteringstrategi. Voksne og ungdom/barn i samme båt. Har litt dårlig tid nå for jeg skal ut i foreningen og avgjøre om vi skal arrangere NM 2010 Melges og EM i 2011. Men om du lurer på ting så ta kontakt med meg for videre 2 krona prat. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Mouche: Er det spesielle ting ved båten som vi bør se etter ved kjøp av bruktbåt? Har lest i en eldre seilastest at testbåten hadde fått vann i dobbeltskroget. Er dette noe problem / vanskelig å tømme ut? Er det spesielle områder du har sett at det blir materialstress eller slitasje? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Ikke hatt noe lekkasjeproblemer og skulle det komme vann i dobbeltbunnen så er det en "skrupropp" bak på hekken som man åpner og tømmer ut vannet så det er veldig enkelt. Ikke klar over noen spesielle svake punkter på båten. Du finner mere info bl.a. her; http://www.kronaboats.com/menu,3324,page,3324.html Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.