is_620 Startet 23.Mars.2009 Del på Facebook Startet 23.Mars.2009 vil sjekke om noen har erfaring med slike ref f . eks " Tidal Clocks " på www.nauticlink.net selv om jeg holder til østpå med liten forskjell , kunne jeg tenkt meg en slik. prinsippet de funker etter er forklart på nettstedet. jeg har liten -gammel - båt ( med ny motor ) og har derfor ubegrensete med midler og bruke på duppeditter , !!!!!!!!!!!! håper på svar fra noen som har slik klokke, eller har greie på prinsippet de bruker. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 WxTide32 er et lite gratis program som installeres på PC som viser flo og fjære og månefasene (trenger ikke internet), så denne har nok den samme "formelen" innebygget som klokker som viser dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 statens kartverk har en liten artikkel om hva du kan forvente http://vannstand.statkart.no/vannstand.php?var=side6_4E Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Har en ombord.. http://www.curioshop.co.uk/nautical_gift.htm Settes på høyvann, og er nøyaktig nok.... men må settes for havnen du befinner deg i, så jeg setter den en gang for min hjemmehavn... og bruker tidevannsatlass uansett... Vet ikke hvor stor nytte du ville ha i sør og østnorge av en slik, annet for dekorasjon.... hvor avhengig er du av å komme inn`pluss/minus n timer til en havn?? Vi har rundt 4m forskjell her borte, og på veskysten har vi anseelig mer .... og vi går over plasser på høyvann (1.6m dyptgående) som er 1m på tørt land på lavvann... Bruker klokken for å få bekreftning av egen fortolkning av tidevannsatlas, pluss at hvis in finner seg p feil tid på enkelte strekk, så har vi 2 til 6 knop strøm, som gjør sjøen mye mer ubehagelig... Vi endrer derfor på hastigheten vår for å unngå de verste strekkene på den mest ubehagelige tiden, og klokken hjelper med dette...hvis den er justert for farvannet som du seiler i... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
submiss Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Vi har et slikt instrument ombord, og er godt fornøyd med det. I tillegg til å være justert for området man benytter båten i, stod det i bruksanvisningen at det skulle justeres inn ved fullmåne. Ellers er jo dette bare en vanlig klokke med kun "lilleviser". En rundtur (fra flo til neste flo) tar ca 12 timer og 25 minutter. Sitér dette innlegget How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson submiss blog Link to post
Sjøtummel Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 jeg har liten -gammel - båt ( med ny motor ) og har derfor ubegrensetemed midler og bruke på duppeditter Da kan du kanskje vurdere et Wempe skipsur. De har et par modeller med tidevann i tillegg til tid. F.eks. Wempe Admiral II Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Det er en slik klokke på vår egen Markedsplass. Sikkert noen som har kjøpt? Marked - Baatplassen Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
JanS/EIR Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Har en slik tidevannsklokke a la Wempe på hytta. Pen og artig sak, men må justeres jevnlig for ikke å komme på ville veier. Mulig jeg burde lese bruksanvisningen nøyere........ Trodde forøvrig at månen var like nøyaktig i sin bane som f eks sola? dette spesielle urverket går vel jevnt i den farten det skal gå. Noen som vet mer? mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
submiss Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Tidevannet skyldes både månen og solen som med sin tyngdekraft trekker vannet i havet mot seg. De ulike kombinasjonene av deres posisjoner betyr at det med et slikt urverk til tider ikke vil bli helt nøyaktig. Tidevannsuret er mest nøyaktig når det justeres inn ved fullmåne. Fra tid til annen ser vi at klokka viser litt feil i forhold til virkeligheten, men vi justerer det ikke. Neste gang vi skal ut med båten er det ofte helt riktig igjen. Det skal være unødvendig å justere så mye for annet enn feilgang i urverket. Sitér dette innlegget How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson submiss blog Link to post
Mulligan Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Noen som vet mer? Om jeg vet så mye mer vet jeg ikke helt men.. Flo og fjøre regnes ut på bakgrunn av jordens, solens og månens vinkel og faktor. Inn i regnestykket må også de harmoniske konstantene for det stedet man befinner seg på. Og så skal det tas hensyn til sesongvariasjoner. Får du tak i et eksemplar av en av Admiralty tidevansstabeller så står det hvordan tidevannet regnes ut. Avansert matte. Jeg tror også at navigasjonskalkulatorene fra Tamaya har dette lagt inn. Formlene tar selvsagt ikke høyde for atmosfærisk trykk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Tidevannet skyldes både månen og solen som med sin tyngdekraft trekker vannet i havet mot seg. De ulike kombinasjonene av deres posisjoner betyr at det med et slikt urverk til tider ikke vil bli helt nøyaktig. Tja, i teorien vil det vel gå dersom noen laget et urverk som tok hensyn til alle kombinasjonene. Siden det blir en klokke som går i 18 år før den begynner på nytt så er det vel like greit å la teorien ligge og satse på noe enklere i praksis. Et enkelt tidevannsur som du må stille nå og da er likevel en kjekk sak - i det minste å ha hengende på land. Når båten seiler langs kysten må den stilles såpass ofte at jeg foretrekker å forholde meg til tidevannstabellene jeg har i kartplotteren. Sitér dette innlegget Link to post
submiss Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Her er nærbilde av tidevannsklokken vår: Sitér dette innlegget How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson submiss blog Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.