Jump to content

12 V Strømforsyning til VHF Icom M71

Fanafjord

Recommended Posts

Jeg har en Icom M71 bærbar VHF som har en lithium batteri. Jeg ønsker å lade den direkte med strøm fra båtsbatteriet. Jeg ser at den originale laderen til 220V stikkontakt gir 12 V output. Da er det vel bare å kobler VHFen til batteriet og den bør lades? Er det et problem at strømmen i båten kan komme opp til 14 V? Eller er dette her ikke så lurt?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Ta deg en titt her.

Hvilken kabel du skal bruke, avhenger av hvilken lader du har. BC-119N som er den mest vanlige klarer alt fra 12-20 VDC.

Tror heller ikke at lavere spenning (ned til 10-11V) er skadelig, men at det resulterer til dårligere lading.

Geir :seeya:

PS. Ellers finnes alle bruksanvisninger og spesifikasjoner å laste ned på Icom's hjemmesider (se linken ovenfor)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Takk for linken. Ser at Icom har en sigarettennerkabel som går rett inn mot laderen uten noe videre ting og tang. Tror jeg skal lage meg en sånn.

Jeg har denne "sigarettennerkabelen" - grei nok den. Men jeg kan ikke se at den inneholder noe "elektronikk" i form av regulatorer, motstander eller lignende. To glassikringer (en på hver leder) er alt jeg kan komme på...

Flott å høre, jeg skal kjøpe meg kontakt og kabel på biltema og lage det selv...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...