Fanafjord Startet 24.Mars.2009 Del på Facebook Startet 24.Mars.2009 Jeg har en Icom M71 bærbar VHF som har en lithium batteri. Jeg ønsker å lade den direkte med strøm fra båtsbatteriet. Jeg ser at den originale laderen til 220V stikkontakt gir 12 V output. Da er det vel bare å kobler VHFen til batteriet og den bør lades? Er det et problem at strømmen i båten kan komme opp til 14 V? Eller er dette her ikke så lurt? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
GeirT Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Ta deg en titt her. Hvilken kabel du skal bruke, avhenger av hvilken lader du har. BC-119N som er den mest vanlige klarer alt fra 12-20 VDC. Tror heller ikke at lavere spenning (ned til 10-11V) er skadelig, men at det resulterer til dårligere lading. Geir PS. Ellers finnes alle bruksanvisninger og spesifikasjoner å laste ned på Icom's hjemmesider (se linken ovenfor) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Fanafjord Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Takk for linken. Ser at Icom har en sigarettennerkabel som går rett inn mot laderen uten noe videre ting og tang. Tror jeg skal lage meg en sånn. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
shaukaas Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Jeg har denne "sigarettennerkabelen" - grei nok den. Men jeg kan ikke se at den inneholder noe "elektronikk" i form av regulatorer, motstander eller lignende. To glassikringer (en på hver leder) er alt jeg kan komme på... Så om den er verdt prisen får du selv vurdere... :) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Jeg har denne "sigarettennerkabelen" - grei nok den. Men jeg kan ikke se at den inneholder noe "elektronikk" i form av regulatorer, motstander eller lignende. To glassikringer (en på hver leder) er alt jeg kan komme på... Flott å høre, jeg skal kjøpe meg kontakt og kabel på biltema og lage det selv... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Hombrè Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Jeg har brukt BC-119N på 12V i båten i flere år uten problemer. Sitér dette innlegget Nå med både Båtførerbevis og SRC sertifikat! Link to post
Smurph Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Jeg har samme radioen. Bruker standard 12V uten noe imellom. Et alternativ til å lage noe selv er å kjøpe en eller annen billig men nyttig dupeditt med 12V ladekabel, f.eks denne oppladbare arbeidslampen fra Biltema: Art.nr 38-384 Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.