Jump to content

Ombygging av sjøvanninntak på båt med drev


Per Robert

Recommended Posts

Har en Searay Sundancer 270DC. ,med 7,4 liter mercruiser med bravo III drev.

Lurer på o bygge om sjøvannsinntaket slik at det kommer gjenom skroget , og ikke via drevet.

Dette fordi jeg ønsker å montere sjøvanns filter.

Det jeg da lurer på er om noen har erfaring med dette. Om det kan by på problemer med tanke på kjøring

i sjøgang med muligheten for at det suges luft inn sammen med sjøvannet.

 

Noen som har erfaring med dette?

 

 

MVH Per Robert

Link to post
Share on other sites

Anbefaler å montere dobbelt, både via skrog og drev, har det på begge mine Steyr maskiner.

En slange fra drevet bort til en t-kobling, som også tar igjennom skroget, videre til sjøvannsfilter, og så til pumpen.

Mindre risk for varmgang grunnet skjell og andre ting som kan tette vannstrømmen.

Link to post
Share on other sites

I min båt har jeg inntak i drevet og skroget. Dette forlangte Yanmar. Begge inntakene går via sjøvannsfilter. Skrogkoblingen kan stenges men ikke inntak i drevet.

Har kjørt med stengt skroginntak uten problemer, men lar denne stå åpen.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hvor stort filter brukte du KaRsK?hadde du en T kobling som du monterte både vann fra bunn og drev før filteret??

Har et 1 1/4 filter filter liggende,men inntaket på motor er 1,5"..tengte å legge opp 1,5"skrogjennomføring og slange,så struper jeg med en overgang inn på filteret,og likens ut fra filteret...

Vil dette fungere eller bør jeg ha 1,5 toms filter?motoren drar max 125 liter i minuttet,og 1,5"filteret skal greie 150 L/m....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...