AndersH Startet 24.Mars.2009 Del på Facebook Startet 24.Mars.2009 Jeg har en Beetle med en Merc 1.7D. Jeg har hørt om mange som ryker turboen på disse motorene fordi en ventil som skal slippe ut overtrykk ruster/eirer fast. Jeg har hatt båten ute i hele vinter og den har kun vert kjørt sporadisk. I går flyttet jeg den fra en båthavn til en annen og da synest jeg den var litt snål på turtallet. Når jeg ga gass gikk den opp til ett vist turtall hang der litt, før den plutselig kom voldsomt. Den hang sikkert i 5-6 sekunder før det brått løsnet og da gikk den veldig raskt på plan... Nesten mistenkelig raskt... Jeg har hørt at dersom motoren plutselig yter veeeldig godt så må man holde igjen fordi det kan være nettopp denne ventilen som ikke slipper ut utrykket. I fjor vår hadde jeg en kar hos meg som sjekket dette og tro i ett stag helt bak på motoren for å sjekke at dette ikke satt fast. Han har ikke mulighet til å hjelpe meg lenger og jeg lurer rett og slett på om dette er noe jeg enkelt kan sjekke selv? Er det noen som har en besrivelse, noen bilder, eller annet som kan hjelpe meg med å sjekke/smøre opp dette selv? Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
bellen Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Ja, du kan sjølv sjekke om staget står fast. Staget skal lokaliseres bak på turboen, og er bare å riggle fram og tilbake for å sjekke om spjeldet i turboen står fast. Dette spjeldet blir kalt Wastegate og har den funksjonen at når turboen har komt opp i makstrykk, så skal den by-passe eksos forbi turboen slik at turbotrykket ikkje øker over det motoren er beregnet for. Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Men hvordan skal jeg gå frem. Dersom man ser motoren fremmefra, altså henger over den fra cocpit og bakover mot drevet. Så skal staget være bakpå turboen? Hva skal jeg se etter? Hvor langt er det (ca)? Hvilken vel skal det være mulig å dra det, og hvor mye kraft skal det være nødvendig å bruke? Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Draco24styling Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 kjenner ikke motoren din, men normalt sett på diesel motorer, sitter det en aktuator på turboen som er styrt av turbotrykket, ut fra denne går et stag som igjen åpner og lukker wastegate ventilen innv i turboen, for og sjekke dette skikkelig, må staget kobles av for og sjekke om ventilen ikke sitter fast Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Kaptein Nemo Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Jeg har samme motoren. For å smøre opp akslingen til wastegaten løsnet jeg 2 skruer på aktuatoren. Da kan du lett bevege spjellet og smøre det. I tillegg har jeg montert en turbotrykk måler for å se om trykket er over 17 PSI som er makstrykk. Sitér dette innlegget Link to post
kjellsea Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Skal ikkje staget til wastegate ventilen kunne beveges/vandre uten å løse skruene på aktuator? og evt hva skal man smørre desse dele med, med tanke på temperatur? Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Leste i en annen tråd her om samme problem (finner den ikke igjen), et råd om å spraye på CRC ("Verktøykasse på boks) med jevne mellomrom, det både smører og hindrer fukt og rustdannelse. Har samme motor, i Skibsplast 660. Og hvis det er likedan i din båt som i min, er denne ventilen helt bak på motoren, dvs. det er vanskelig å komme til både for se og for å smøre. Jeg bruker et speil, og med litt akrobatiske øvelser klarer du å holde speilet samtidig som du sprayer området med ventilen. Sitér dette innlegget Link to post
kjellsea Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 (redigert) Har skibsplast 660,kommer til på den men skal ikke det staget kunne beveges fra side til side uten å løse noen skruer?Visst det ikke har satt seg fast. Redigert 21.Mai.2009 av kjellsea (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
askeladden78 Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 noen som har en slik motor som kan poste et bilde som viser wastegate, så jeg kan kontrollere dette staget selv? er helt grønn på båt og motor....... Sitér dette innlegget Link to post
askeladden78 Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Jeg har samme motoren. For å smøre opp akslingen til wastegaten løsnet jeg 2 skruer på aktuatoren. Da kan du lett bevege spjellet og smøre det. I tillegg har jeg montert en turbotrykk måler for å se om trykket er over 17 PSI som er makstrykk. sitter denne bak på motoren i beetle, siden jeg ikke ser wastegate fra motorrom? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Du finner Wastgate på turboen som vist med bilde.. Turboen står i bakkant av motor.. Så da er det bare og krype nedi og finne fram For og lettere få movet staget/wastgate så tror jeg det menes at man løsner de 2 skruene jeg har merket med SKRU.. Smørepunktet som er viktig er merket på bildet. Jeg har ikke skrudd på disse motorene selv. men etter forklaring her inne så er det dette som skal smøres Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Sjøga Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 trenger ikke løsne noen skruer får å sjekke. bare dra litt hardt. sitter en fjær i den klokka som er merket med skru. men sitter den fast kan det sikkert være lurt å løsne så det blir lettere å smøre Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Løfter oppigjen denne tråden, muligens dumt spørsmål, men ifht smøring av wastegate - holder det å smøre med CRC, eller er det best at man drypper på litt mer tynnflytende symaskinolje? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.