JRK Startet 24.Mars.2009 Del på Facebook Startet 24.Mars.2009 Hei, Skulle hatt litt mere lading på min TAMD 41P. Ser for meg 2 alternativer. Kjøpe en kraftigere dynamo som erstatter den orginale Kjøpe et kit 858620 som er en ekstra dynamo montert på andre siden av motoren (Eventuelt bare nødvendige braketter til dette kittet) Hvor får man kjøpt slike ting billigere enn hos den lokale VP pusheren? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Bema eller økonomideler. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Hva er størrelsen på den dynamoen du allerede har? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
puddingen Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 JRK! enkelt...Importeks AS maskin-marine.no på bjørkelangen. De fører bl.a. prestolite dynamoer 60-70.90 amp. til alle motorer til lave priser. Gutta er hyggelige og kan nås på tlf. 92669769 Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 JRK! elektrisk postadr. er post@maskin-marine.no Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Hei, Tusen takk for kjapp respons. Tror orginaldynamoen er på 60A. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Større og prismessig gunstige dynamoer finnes det mange av. Men også her det samme spill: Først skulle man sjekke om den som finnes blir også brukt allerede. Hvorfor synes du at du skulle ha mer lading = mer strøm = mer Ampere? Har du målt strømmen som flytter fra dynamoen med et Amperemeter og bruker du hele 60Ampere som dynamoen egentlig -kan- levere? En ekstra, eller større dynamo hjelper lite hvis man bare ønsker rasker, eller fullstendig topplading. Flest er det bare et spørsmål om hvor dyktig at regulatoren er og at alle kabler er av riktig dimensjon. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Hei Jørg, Takk for at du svarer. Motoren er fra 2005 og dynamoen er av typen med gul senseledning som er koplet til forbruksbatteriet. Jeg har ikke målt men regner jo med at den leverer som den skal. Utfordringen er nok heller at jeg bruker for mye strøm. Har økt forbruksbanken fra 115 til 3 x 110 Ah. Har solcellepaneler for topping, så det jeg trenger er kraftigere lading den timen jeg bruker til og fra øyene jeg ligger på i helgene. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Er det slik å forstå at du ikke har tilgang på landstrøm og derfor kanskje ikke får ladet opp før du kjører ut til det stedet du skal ligge for helgen? Jeg tenker i alle fall slik at det du måtte få av ladning på veien hjem neppe hjelper for den strømmen du brukte den helgen. (Med mindre du ikke har landstrøm, og da vil du nok slite litt uansett med kun to timer ladetid). Hvis du lader ut batteriene omtrent med 200 Ah, så er det ingen dynamo eller regulator på denne jord som klarer å lade opp dette på to timer. Da må du eventuelt gå over på Litsium-ion batterier som ikke trenger vesentlig absorberingstid. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Hvis du tenker på -en- time ladning da får du likevel "ikke noe" inn i batteriene. Men så blir det jo spørs om utladningen og hovedsakelig hvor mottakelig batteriene dine er. Utgående i fra 50% (med AGM) blir det noe med 160Ah som skal etterlades maks. Effektivt sett får man i så fall (ved 1 times-alarmladning = typisk for seilere) ikke mer enn 70 - 75% inn, resten blåses bare ut som varme. Uansett betyr det at du kunne øke på en dynamo med ca. 120A. (ikke større hvis du ikke konverterer til flere celler/batterier) Dette lønner seg kun hvis det finnes (jaja... ) en ekstern regulator i tillegg. Standard-W av hvilken som helst dynamo ville tvinge den ned på først under 70/80A etter allerede kortest tid, og så vel på noe med 30 til 50A før første halv timen er gått, og så blir det antakeligvis enda lavere. Men da er hele vitsen med en større dynamo borte fordi gjennomsnittet blir da også bare ca. 60A in den ene timen du kjører. Nei, ikke ferdig. Å konvertere fra 60 til 120A er ikke helt lettvind for de fleste som ønsker det. Man trenger da også dobbeltreim eller flatreim, ellers blir det ikke noe med kraftoverføringen -til- dynamoen. Husk: Grensen går gjerne ved ca. 80A for enkeltreim. Og så vær det da med kabler. Siden du snakker om 60A (helt sikkert Valeo) finnes det bare strikkegarn på dynamoen din. (forutsetter jeg.Punkt). Derfor bare som påminnelse: Tyyykk & tuung må kablene være, på både pluss og minus (!), da blir det mye mer fart på ladingen. Forresten også hvis man ikke ha noe høyeffektregulator. Lykke til Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.