vet_ingenting Startet 20.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2004 Har nettop gått til annskaffelse av ny 75hk utenbords-motor med powertrim. Siden jeg ikke har så mye erfaring med slikt ,lurte jeg på om noen har en link til en side det finnes en manual / bruksanvisning på hvordan bruke powertrimmen korrekt. (optimal utnyttelse) håper noen kan hjelpe meg Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 20.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2004 Skjønner ikke hva du mener med å bruke den korrekt? Powetrimmen er optimal, så lenge det er nok olje i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2004 Jeg har ikke noen link å vise deg. Her er noen tips basert på min erfaring: 1. Trimmer du motoren inn presses baugen på båten ned 2. Trimmer du motoren ut presses baugen på båten opp. Ved igangkjøing fra stilleliggende: trim motoren inn slik at baugen pressess ned. Etterhvert som du merker at båten går i plan trim motoren ut - da øker fart på båten og turtall på motoren Når båten er i plan og det er flatt vann - trim motoren så langt ut som mulig - gjerne helt til du merker/hører at propellen begynner å suge luft. Da trimmer du litt inn. Et annet signal fra båten er at baugen begynner å "jage" opp og ned - da har du trimmet litt for langt ut. Når du har funnet denne grensen for trimming har du optimal fart/drivstofføkonomi Om du kjører i litt bølger: Motsjø: trim motoren inn slik at baugen presses ned - da tar skroget sjøen bedre, og du får en mer behagelig tur Medsjø: trim motoren ut slik at baugen løftes over sjøen - da slipper du at båten graver seg ned i sjøen Sidesjø - trim båten nøytralt slik at det blir behagelig. Trimmer du for langt inn kan du oppleve at baugen skjærer ut i bølgene og at båten er vanskelig å kontrollere. Uansett når du kjører i litt bølger må du regne med å måtte redusere farten noe. Korrekt bruk av power trim gir deg en mer behagelig og økonomisk tur, og i litt stor medsjø - kanskje noen av de morsomste båtturene som finnes om man liker å hoppe litt Her er noen tips fra Mercruiser klipt ut av manualen til min motor (TRAILER=høyere enn det som er normalt - dvs. i transportstilling når du løfter motoren nesten helt ut av vannet) Power Trim Power Trim allows the operator to adjust the drive angle, while underway, to provide the ideal boat angle for varying load and water conditions. Also, the Power Trim system “Trailering” feature allows the operator to raise and lower the drive unit for trailering, beaching, launching and low speed (below 1200 rpm engine speed), shallow water operation. CAUTION Never trim the drive unit UP/OUT using TRAILER switch while boat is underway at engine speeds above 1200 rpm. Use extreme caution when operating with drive unit raised. Severe damage to the drive unit may result if unit is raised beyond the gimbal ring support flanges at engine speeds above 1200 rpm. 1 In most cases, best overall performance is obtained with the drive unit adjusted so the boat bottom will run at a 3° to 5° angle to the water. 2 Trimming Drive Unit UP/OUT Can: • Generally increase top speed. • Increase clearance over submerged objects or a shallow bottom. • Cause boat to accelerate and plane off slower. • In excess, cause boat “porpoising” (bouncing) or propeller ventilation. • Cause engine overheating if trimmed UP/OUT to a point where any cooling water intake holes are above the water line. 3 Trimming Drive Unit DOWN/IN Can: • Help the boat accelerate and plane off quicker. • Generally improve the ride in choppy water. • In most cases, reduce boat speed. • If in excess, lower the bow of some boats to a point at which they begin to plow with their bow in the water while on plane. This can result in an unexpected turn in either direction called “bow steering” or “over steering” if any turn is attempted, or if a significant wave is encountered. Sitér dette innlegget Link to post
vet_ingenting Svart 20.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2004 med å bruke den optimalt mener jeg hvor mye / lite må jeg tilte motoren for å få best effekt under forskjellig forhold under bruk Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 20.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2004 Åja selvfølgelig Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2004 Se mitt svar over - tror det er noe av dette du er ute etter - om ikke - si i fra så skal jeg grave litt mer. Lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post
vet_ingenting Svart 20.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2004 takk for utfyllende svar I utgangspunktet akkurat hva jeg var ute etter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2004 Bra - lykke til. Optimal bruk av power trim finner du ut etterhvert som du lærer båt og motor å kjenne - da bllir bruk av power trim en like naturlig del av båttruren som det å regulere gassen på motoren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.