Jump to content

powertrim

vet_ingenting

Recommended Posts

Har nettop gått til annskaffelse av ny 75hk utenbords-motor med powertrim.

Siden jeg ikke har så mye erfaring med slikt ,lurte jeg på om noen har en link til en side det finnes en manual / bruksanvisning på hvordan bruke powertrimmen korrekt. (optimal utnyttelse)

håper noen kan hjelpe meg

Jeg har ikke noen link å vise deg.

Her er noen tips basert på min erfaring:

1. Trimmer du motoren inn presses baugen på båten ned

2. Trimmer du motoren ut presses baugen på båten opp.

Ved igangkjøing fra stilleliggende: trim motoren inn slik at baugen pressess ned. Etterhvert som du merker at båten går i plan trim motoren ut - da øker fart på båten og turtall på motoren

Når båten er i plan og det er flatt vann - trim motoren så langt ut som mulig - gjerne helt til du merker/hører at propellen begynner å suge luft. Da trimmer du litt inn. Et annet signal fra båten er at baugen begynner å "jage" opp og ned - da har du trimmet litt for langt ut. Når du har funnet denne grensen for trimming har du optimal fart/drivstofføkonomi

Om du kjører i litt bølger:

Motsjø: trim motoren inn slik at baugen presses ned - da tar skroget sjøen bedre, og du får en mer behagelig tur

Medsjø: trim motoren ut slik at baugen løftes over sjøen - da slipper du at båten graver seg ned i sjøen

Sidesjø - trim båten nøytralt slik at det blir behagelig. Trimmer du for langt inn kan du oppleve at baugen skjærer ut i bølgene og at båten er vanskelig å kontrollere.

Uansett når du kjører i litt bølger må du regne med å måtte redusere farten noe. Korrekt bruk av power trim gir deg en mer behagelig og økonomisk tur, og  i litt stor medsjø - kanskje noen av de morsomste båtturene som finnes om man liker å hoppe litt  :wink:

Her er noen tips fra Mercruiser klipt ut av manualen til min motor (TRAILER=høyere enn det som er normalt - dvs. i transportstilling når du løfter motoren nesten helt ut av vannet)

Power Trim

Power Trim allows the operator to adjust the drive angle, while underway, to provide the ideal boat angle for

varying load and water conditions. Also, the Power Trim system “Trailering” feature allows the operator to raise

and lower the drive unit for trailering, beaching, launching and low speed (below 1200 rpm engine speed),

shallow water operation.

CAUTION

Never trim the drive unit UP/OUT using TRAILER switch while boat is underway at engine speeds

above 1200 rpm. Use extreme caution when operating with drive unit raised. Severe damage to the

drive unit may result if unit is raised beyond the gimbal ring support flanges at engine speeds above

1200 rpm.

1 In most cases, best overall performance is obtained with the drive unit adjusted so the boat bottom will run

at a 3° to 5° angle to the water.

2 Trimming Drive Unit UP/OUT Can:

• Generally increase top speed.

• Increase clearance over submerged objects or a shallow bottom.

• Cause boat to accelerate and plane off slower.

• In excess, cause boat “porpoising” (bouncing) or propeller ventilation.

• Cause engine overheating if trimmed UP/OUT to a point where any cooling water intake holes are above the

water line.

3 Trimming Drive Unit DOWN/IN Can:

• Help the boat accelerate and plane off quicker.

• Generally improve the ride in choppy water.

• In most cases, reduce boat speed.

• If in excess, lower the bow of some boats to a point at which they begin to plow with their bow in the water

while on plane. This can result in an unexpected turn in either direction called “bow steering” or “over steering”

if any turn is attempted, or if a significant wave is encountered.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...