FENRIKSEN Startet 25.Mars.2009 Del på Facebook Startet 25.Mars.2009 (redigert) Hoppla, skal røske ut alt kabelskrotet og bygge om "ny"-båtens el-anlegg, med et BEP vs-rele sentralt. Har gjort jobben før på en snekke, og det funket bra. Jeg vil også denne gangen ha voltmeter på begge batteriene (start+forbruk), med direktekabel (+sikring) for mest mulig korrekt avlesning. Voltmeterene opererer altså "fritt" fra det øvrige el-anlegget, skillereleet inkludert. Sist satte jeg en bryter på hvert voltmeter og koblet inn ved bruk. Men er dette påkrevet? Kan voltmeterene stå på hele tiden uten å tappe merkbar strøm fra batteriene? (Alt. kan jeg la tenningsbryteren drive to reléer som kobler på voltmeterene, men jeg vil gjøre det enklest mulig.) j Redigert 25.Mars.2009 av FENRIKSEN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Forbruk på voltmeter kommer helt ann på typen. Selve målingen skal belaste helt minimalt (ofte Mohm motstand). Derimot om dette eks. er et LED display, så vil det gå strøm til hvert av segmentene. Typisk rundt 20mAh pr. segment om jeg ikke husker helt feil. Personlig så synes jeg det er litt uferdig at instrumenter står på når de ikke skal. Jeg kobler altid fra hovedbryter når jeg forlater båten over lengre perioder. Jeg ville satt inn et rele som slo av automatisk når hovedbryter skrus av (kan være kjekt med lesing også når tenningen ikke er på). Bare vær klar over at dette releet trekker også strøm. Mål motstanden på spolen, så er det enkelt å regne ut forbruket. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Mine står på konstant. Har de utkoblet vinterstid, men i sesongen står de på. Egne ledinger til batteriene med sikring. Vurderte andre løsninger, men forkastet dem. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 LCD trekker nok ikke i nærheten så mye som LED meterene... Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Hadde et vanlig FLUKE voltmeter liggende påslått med nytt internt 9V batteri. Det tok ikke mange dagene før dette 9V volts batteriet var helt flatt...så litt drar de nok! På en større batteribank blir det vel nærmest som en pølse i slaktetida! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Mine står på konstant. Har de utkoblet vinterstid, men i sesongen står de på. Egne ledinger til batteriene med sikring. Vurderte andre løsninger, men forkastet dem. Det der var sannelig ikke dumt. Hvor kjøpte du det nødvendige utstyret til et slikt oppsett? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hansi Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Mine står på konstant. Har de utkoblet vinterstid, men i sesongen står de på. Har makan og de står på konstant 24/7/365. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 (redigert) Det der var sannelig ikke dumt. Hvor kjøpte du det nødvendige utstyret til et slikt oppsett? Beklager sent svar. Er ikke så aktiv på BP lenger. Voltmeteren ble kjøpt inn av Svein her på baatplassen. Det var et fellesinnkjøp som Svein har gjentatt et par ganger såvidt jeg husker. Tilsvarende voltmeter kan man få kjøpt flere steder. Voltmter er noe av det enkleste man kan koble (pluss til pluss og minus til minus). Det som er viktig er at du kobler dem til på et sted hvor spenningsfallet er minst mulig til enhver tid. For mim del la jeg egne ledninger der det ikke forbukes noe annen strøm enn til voltmeterene. Da viser de riktig uansett hva du måtte forbruke av strøm til forskjellige formål. Jeg felte de inn i panelet over styreposisjoen. Det er også rammer til dem, men de har jeg ikke brukt. Eneste ulempen er at de har belysning så i mørke må jeg sette på et lys. I praksis er det ingen problem da jeg sjelden vandrer i mørke. Har i de minste på et stearinlys. Jeg synes voltmeterene er veldig nyttige. Et til forbruksbank og et til startbatt. Redigert 26.Mars.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sollux 27 Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Sånne kunne jeg virkelig tenkt meg.. Hvem ordnet de for deg.. Hvor mye pris var det på de..?? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 (redigert) Hadde et vanlig FLUKE voltmeter! Dette har jeg fått erfare også. Men dette er ikke av nyeste modell. De nyere modellene bruker kansje mindre strøm? Denne blir vel sammensatt med Voltmetertråden? Redigert 26.Mars.2009 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Arvid_A Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 (redigert) Hei! Til info "Sollux 27" - her er "voltmeter-tråden": https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;hl=voltmeter Redigert 26.Mars.2009 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Kunne vært interessant med et slikt felleskjøp... Trenger to stk til båten min. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Smaapala Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Hei Jeg har koblet ett WEMA analogt voltmeter direkte på batteribryter. DVS voltmeter kobles til når strømmen blir satt på. Det jeg har lagt merke til er at instrumentet siger når det har stått på fra fredag til søndag. Jeg ser det tydlig spesielt på vei hjem søndag. Da mangler jeg ca 0.3 volt på maks lading. Jeg har også sjekket med eksternt voltmeter. Jeg reklamerte og fikk nytt. Dette fungerer på samme måten. Begge virket i 1-2 år for så å begynne å sige. Viss jeg slår av hoved strømmen en stund er det OK. Har slått meg til ro med dette da jeg kjener instumentet og vet hvordan det fungerer men likevel er det irriterende. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Er også interessert i dette om det blir aktuelt Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Er det mulig å skaffe disse voltmetrene så er jeg med på 2 stk jeg også! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
ksandal Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 (redigert) kjøp slike.. et gjorde jeg :-) led fra kina kjøpt på EBAY.com inkludert frakt 70kr ca 70 kr inkludert frakt til norge. :-) billig og tøffe med lys :-) søker du på ebay finner du uten lys også.. Redigert 27.Mars.2009 av ksandal (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Kjetil Bavaria 270 sport :-) Link to post
Sjøtunga Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 :-) billig og tøffe med lys :-) Er det mulig å slå av (eller i det minste dempe) lyset på disse? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Sollux 27 Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Takk Arvid A Sitér dette innlegget Link to post
ksandal Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Er det mulig å slå av (eller i det minste dempe) lyset på disse? Han har en snillere type også----- en som ikke har fult så mye" horelys" hi hi... OG ser du på ebay.. finer ud uten lys også... det er 21.000.000( 21 millioner dingser ) til salgs på ebay.. så noe for enhver smak om du leter litt. gog natt... hilsen sveiesbling.... Sitér dette innlegget Mvh Kjetil Bavaria 270 sport :-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.