Woody Startet 26.Mars.2009 Del på Facebook Startet 26.Mars.2009 Er det noen der ute som har peiling på antall pulser pr. omdr. på en Iskra IA 0499 helt standard dynamo? Importøren kan ikke gi noe sikkert svar. Dette er for kalibrering av turteller. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
hifo Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 er det ikke bedre og enklere å måle turtallet med en digital turtallsmåler? og derettter kalibrere turtelleren? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mulligan Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Jepp. Sett et tusjmerke på svinghjul eller reimskive. Gå med 2/3 av fullt pådrag. Mål og kalibrer. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 27.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 På Kellox ( VDO) sier de at man må mate inn antall pulser først, og så kalibrere med en annen optisk turteller. Er dette feil? Når man skal kalibrere blinker dislayet mellom pulse og adjust. Man legger inn pulsene først, og etterpå stiller man slik at nåla står riktig etter det jeg har forstått. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
mateco Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Jeg mener, og tror, at en vanlig standard dynamo gir en sinuskurve pr. omdreining! Motorens omdreiningstall blir derfor antall pulser/min multiplisert med utvekslingen. Eks. Dynamo gir 2400 pulser/min. Utveksling fra motor til dynamo er 1/4. Turtall på motor blir 2400/4 = 800 rpm Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Ingar Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Utvekslingsforholdet mellom reimhjulene vil jo også spille inn så antall pulser må være en grovkalibrering. Legg inn 1, er du i nærheten av fasiten prøver du å finkalibrere, går det ikke prøver du 2 osv. Mener å husker at min dynamo hadde én puls pr. omdreining. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 28.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Jeg tror også at det er slik; finn ant. pulser pr. omdr. og finn utvekslingsforholdet for grovjust. Siden finjustere med optisk turteller på veivakselen. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
logget av Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Det er antall magneter på rotoren som er avgjørende for hvor mange pulser dynamoen har pr. omdreining. Det er knøtt umulig å ha en puls pr. omdreining. Tallet varierer litt men fra 5 til 7 pluss pulser er normalt. Det vil si at det alltid er like mange pluss og minuspulser, noe som da gir fra 10 til 14 pulser pr. omdreining. (Sinus) Men så måles disse pulsene mellom den ene viklingen på statoren og minus eller pluss på dynamoen, og da får man ikke med seg halve sinuskurven. Tallet blir med stor sannsynlighet mellom 5 og 7 pr. omdreining. Derfor er også alltid spenningen målt mellom W og pluss eller minus alltid halv likespenning og halv vekselspenning. Hvis man ikke får det riktige tallet riktig programmert i turtelleren, stemmer ikke utvekslingen heller. Man får et avvik på gjengiving av turtall lik feil i grunnstilling gange ? huff ja hvordan skal nå dette forklares? Feilen multipliseres i alle fall etter hvert som turtallet økes. Hvis du kan se inn på rotoren slik man kan på mange dynamoer, så finner du en av balangseringshullene, roterer sakte på dynamoen mens du teller ”fingrene” på rotoren. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 mateco: Jeg mener, og tror, at en vanlig standard dynamo gir en sinuskurve pr. omdreining! Nei, desse dynamoane har ein rotor, med eindel "klør" frå kvar ende, som leder magnetiske krefter mot statoren for å produsera strøm. Dynamoen produserer ein heil periode for kvart klopar som går forbi ein bestemt plass på dynamoen. Derfor, tel klørne utifrå eine enden, so gir det antall perioder pr omdreining. (Ei klo frå kvar ende vert eit klopar). Ingar: Utvekslingsforholdet mellom reimhjulene vil jo også spille inn så antall pulser må være en grovkalibrering. Det stemmer. Viklemåten av desse maskinene gjer at dei toler enorme turtall. Dei vert derfor gira opp ein masse på reimutvekslinga, so dei skal gi god lading på tomgang. Tilsammen gir dette ein ganske høg frekvens på vekselstrømmen. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 (redigert) Hvis man ikke får det riktige tallet riktig programmert i turtelleren, stemmer ikke utvekslingen heller. Man får et avvik på gjengiving av turtall lik feil i grunnstilling gange ? huff ja hvordan skal nå dette forklares? Feilen multipliseres i alle fall etter hvert som turtallet økes. Jeg forstår at dette ikke er helt enkelt å beskrive, men dette forsto jeg ikke.. På turtelleren min er det, så vidt jeg kan se, kun en justeringsskrue. Jeg kan ikke se noen mulighet for å kompensere for antall pulser fra dynamoen?? EDIT: I koblingsskjemaet til instrumentet står det at den justeringsskruen er for å stille ratio, og sensorledningen kobles til W eller R på dynamoen. Dette må jo være standarisert da?? Redigert 28.Mars.2009 av Cerveza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Da har produsenten ikke tatt høyde for at antall pulser kan variere fra dynamo til dynamo og regner vel med at du ikke oppdager det. Pulsene er med andre ord et forhold mellom rotor og stator, og frekvensen kan måles. Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Nå ødela du dagen min, jeg får ikke testet om mitt nye instrument er korrekt på en god stund enda.. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 28.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 (redigert) Ole Petter er nok inne på noe her. Dette er en forholdsvis ny turteller fra VDO, så den har ikke justeringsskrue, det er en forsenket knapp hvor man trykker fram de enkelte funksjonene på. Det er umulig å se inn i dynamoen min, så jeg må nok vente til jeg får svar fra produsenten. Produsenter og importører er kjent for å komme med hurtige svar. Redigert 28.Mars.2009 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.