Enzo Startet 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2009 (redigert) Jeg har et komplett nettverk i båten med seatalk og synes det er veldig lettvint men jeg liker ikke plotteren , synes kartet og hastigheten til raymarine er noe møkk så jeg vurderer sterkt å gå tilbake til garmin eller noe annet med en annen karttype , VHFen og alt annet henter info og omvendt fra plotteren via Seatalk så det jeg lurer på er om det finnes en eller annen boks som jeg kan plassere i nærheten av plotteren som gjør om dens NMEA til seatalk , altså ønsker jeg fortsatt full integrering som før men uten å strekke en masse kabler i båten for å knytte tilng sammen med NMEA Redigert 26.Mars.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Er det noen som i denne forbindelse har et tips til en løsning hvor man har en "Computer" liggende (fastmontert) nede i båten, og en 12" skjerm evt m/touch og/eller trackball på pidestallen? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 ... jeg lurer på er om det finnes en eller annen boks som jeg kan plassere i nærheten av plotteren som gjør om dens NMEA til seatalk... Raymarine har interfaceboks du kan montere der i mellem. Ellers har nye W-serien bra kortfunksjon og den går på SeaTalk. ..."Computer" liggende (fastmontert) nede i båten, og en 12" skjerm... Venner av meg har planer om å selge komplet PC-system til båt på bruktmarkeden på lørdag. De er 12v PC med 2stk vanntette 12" skjermer og interfaceboks og alle kabler som trenges til komplet system. Den er fra 1999 og funkerer bra. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Enzo Svart 26.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Interfaceboks hørtes interessant ut , nye W serien (antar vi snakker raymarine) bruker vel samme kartene som i C80 og da er jo mye av vitsen med bytte borte Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Nye W-serien fra Raymarine har kartene integrert og dem er gratis. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Enzo Svart 26.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Spiller liten rolle om de er integret sålenge det fortsatt er navionics kartene , det er det jeg vil bort fra Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Der kan jeg anbefale Furuno, mest avanserte plotteren i dag og kartene funkerer utmerket. Men Navionic-kartene i W-serien oppleves helt anderless en i gamle din. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sjøtummel Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 (redigert) VHFen og alt annet henter info og omvendt fra plotteren via Seatalk så det jeg lurer på er om det finnes en eller annen boks som jeg kan plassere i nærheten av plotteren som gjør om dens NMEA til seatalk , altså ønsker jeg fortsatt full integrering som før men uten å strekke en masse kabler i båten for å knytte tilng sammen med NMEA Jeg er ikke sikker på hvor "kresent" de andre instrumentene dine er når det gjelder å snakke standard NMEA med "ukjent" utstyr, men det er verd et forsøk. Jeg har en liten Garmin plotter som jeg har fått til å snakke med SimNet via en interfaceboks, så slikt er mulig (ok, det var litt fikling for å få det til). I dag vurderer jeg å bytte til en kombinert plotter og radar. I dag er det egentlig bare den nye radaren til Navico som frister, og den er tilpasset Simrad, Northstar og Lowrance. Et billig black box system finner du på side 36 i katalogen til Seatronic. Redigert 26.Mars.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Her er litt fra Garmin Nettverk vet ikke helt om det er det du er på jakt etter. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Jeg er ikke sikker på hvor "kresent" de andre instrumentene dine er når det gjelder å snakke standard NMEA med "ukjent" utstyr, men det er verd et forsøk. NMEA 0183 funkerer i mellem produsenter dersom de eksisterer standard om de. NMEA 2000 funkerer i mellem produsenter også eks. NavNet, SimNet, SeaTalkNG osv dersom produsenter bør følge standarder som eksisterer. Unntatt den regelen er eks. SeaTalk2 som kom fra Raymarine i 2002 på grunn av utålmodighet. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Enzo Svart 26.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Takk alle sammen da vet jeg det jeg trenger å vite Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 NMEA 0183 funkerer i mellem produsenter dersom de eksisterer standard om de. NMEA 2000 funkerer i mellem produsenter også eks. NavNet, SimNet, SeaTalkNG osv dersom produsenter bør følge standarder som eksisterer. Nå vel, jeg har da fått NMEA 0183 til å snakke med SimNet uten nevneverdige problemer (bare jeg tar hensyn til at hastigheten på e to er forskjellig). dessverre er det sånn et enkelte produsenter har lønet det til slik at boksene deres ikke snakker så godt med bokser fra andre produsenter. Noen ganger på grunn av proprietære meldinger, andre ganger fordi de rett og slett er sære. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 sålenge det fortsatt er navionics kartene , det er det jeg vil bort fra Dette var akkurat det samme jeg følte da jeg hadde Raymarine riktignok en treg møkkaplotter som het A65... Ble aldri fortrolig med hverken plotter eller kart.... Verden ble en annen når Garmin og Bluechart kom ombord igjen, men ikke så bra som lap-topen med C-map og Clas O. USB gps.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hansi Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Litt interressant det som Enzo skriver her. Er det flere som opplever det samme som han med C-80'en eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 (redigert) Hmmm Jeg som vurderer og bytte til ray framfor Garmin.. men jeg er også VELDIG glad i Bluechart karta.. Hvert skeptisk til Ray karta.. Må nok revudere dette.. Flott med innspill Må tillegge det at jeg har hvert STOOR fornøyd med Garmin.... Blir nok det igjen da Redigert 27.Mars.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
mhemil Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Garmin 5000 serien topper ønskelisten min. Men, har kun plass til 5008, og føler kanskje at de større gir mer for pengene. Kanskje oppgradere båt først? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 27.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 (redigert) Siden 2004 så har jeg hatt følgende plottere. Lorenz excalibur 7tommer (likte den ikke men den er nok blitt bedre med årene) Raymarine 425 etter kort tid byttet til Garmin 420 og en annen verden åpnet seg , byttet så den i Garmin 4008 Raymarine 425 Kastet rett ut av båten når jeg kom hjem fra henteturen , byttet i Garmin 4010 Raymarine C80 Står i båten jeg nå har , hadde en formening om at dette måtte være mye bedre enn 425 og det er den absolutt men det er som å lefle rundt i 2003 når jeg sammenligner kart og hastighet med de siste garminene jeg har hatt Redigert 27.Mars.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Føler vel det samme jeg også da jeg har Pc basert prog fra 1999 også. Dette er som og se på Ray synes jeg. Blir liksom veldig gammeldags i jammførelse med Bluechart Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
abbor Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 At en C80 oppfører seg hastighetsmessig som en plotter i fra 2003 er vel akkurat hva en kan forvente siden dette stemmer godt med tidspunktet den ble introdusert. Den nye C serien Wide er en del raskere enn E-Serien som igjen er mye raskere enn C serien Classic som den nå kalles. Hvilket kartsytem som fungerer best for den enklte av C-Map, Bluechart eller Navionics som Raymarine bruker er nok avhenig av personlige preferanser og hvilke egenskaper ved kartene en vektlegger mest. På en egenskap er det ingen som slår Raymarine sin implementasjon av Navionics og det er på lesbarhet når en har zoomet kraftig ut for å få oversikt over et større område. Jeg jobber med utvikling av elektronikksytemer og jeg vil karakterisere Raymarines byggemåte (spesiellt E-Serien), brukergrensesnitt og presentasjon som typisk for profesjonellt utstyr, mens Garmin sine menyer og presentasjon minner mer om hva som er typisk for forbrukerprodukter. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 27.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 På en egenskap er det ingen som slår Raymarine sin implementasjon av Navionics og det er på lesbarhet når en har zoomet kraftig ut for å få oversikt over et større område. Det er akkurat på dette området garmin knuser raymarine , jeg har brukt begge systemene om hverandre over flere år og garmin og sikkert de fleste andre knuser raymarine på dette. Hastigheten er ikke så kritisk for min del så om det bare var det så var problemet så hadde det ikke vært så farlig. Zoomer jeg ut C80 for å få oversikt så forsvinner små øyer veldig tidlig , stedsnavn osv henger med mye lenger ut på f.eks garmin Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 (redigert) Litt på siden ac tråden men, Har en gammel Northstar (tror jeg den heter) nå. Stor fin skjerm, men noe så inn i hampen treig. Går jo ett minutt eller to på oppgradering ved zooming, bla frem i kartet etc. Totalt ubruklig i sollys. Har kun hatt en Garmin 182 tidligere. som også er en gammel maskin, kjøpte den vel i 2001-2002. Var jo myyye rakere. Alt for liten skjerm selvfølgelig. Men du verden hvor mye bedre, både når det gjalt kart, hurtighet og bruk i sol. Så fort båtkontoen har skiftet fra rødt tilbake til blått, så blir det Garmin igjen. 5 serien kommer jeg aldri til å få råd til. Drømmer om 4010, Men en 3010 er vel mer realistisk. Den begynner vel å bli gammel. Så kanskje muig å få tak i en brukt en. Er vel fult ut brukande? Redigert 27.Mars.2009 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Sydvesten Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Har hatt 3010 og var meget fornøyd med denne plotteren faktisk mer fornøyd med 3010 enn 4008. Men dette er jo naturlig nok subjektivt oppfattet.... i Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
mhemil Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Hva er det som er bedre på 3 serien sammenliknet med 4 serien? Eller er det at du har 10" kontra 8" ? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Det er akkurat på dette området garmin knuser raymarine , jeg har brukt begge systemene om hverandre over flere år og garmin og sikkert de fleste andre knuser raymarine på dette.Hastigheten er ikke så kritisk for min del så om det bare var det så var problemet så hadde det ikke vært så farlig. Zoomer jeg ut C80 for å få oversikt så forsvinner små øyer veldig tidlig , stedsnavn osv henger med mye lenger ut på f.eks garmin Jeg synes Raymarine er suveren når en zoomer ut, har også sett flere store plottertester hvor Raymarine som eneste plotter får full score på denne egenskapen. Den siste testen jeg så dette i var i et svensk blad for en måned siden hvor bla Garmin 5012 og E120 var testet. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Enzo, hva skal du ha for å kaste C80'en i min rettning? Eller - sagt på en annen måte: "Hvor mye må jeg bidra med for at du skal bytte den ut?" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.