Jump to content

Sveis av aluminium


index

Recommended Posts

Er det noen her som har vært borti sveis av aluminium med vanlig elektrisk sveiseapparat? Ser det selges elektroder som er beregnet på dette, men jeg har aldri vært borti dette før. Jeg skulle ha bygget om innsugsmanifiolen til båtmotoren litt, ved å sveise på et 70mm rør på siden for å få en gunstigere plassering av luftinntaket. Er dette noe jeg kan fikse selv, eller må jeg satse på å finne noen som kan det?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette kan du klare selv ! Jeg har sveist mye alu, men aldrig med elektroder. Når det gjelder innsug, er det jo ikke så viktig at det er gasstett, eller har spes. styrke. Bare pass på at det du skal sveise er HELT rent. Helst burde du trene litt på noe lignende materiale med samme tykkelse. Tror sveisen blir stygg med pinner, men den sliper du pen etterpå. :flag:

Det er lettere å sveise med trådmater, men slettes ikke nødvendig ! ( alu kan også sveises med acetylen/oksygen, men dette krever lang trening og spesiell tilsett/flush !) :smash:

Link to post
Share on other sites

Har liggende slike pinner men har aldri brukt av de da det jeg er blitt fortalt at de kun brukes når man ikke har andre alternativ.

Gå heller til en som sveiser aluminium.

Ikke alle alu legeringer er sveisbare, men luftinntaket på en motor jeg har er påsveiset et alurør.

Link to post
Share on other sites

Du kan sveise med elektroder. Har selv gjort dette flere ganger. Men det kan ikke smmenlignes med andre elektroder. Du bør prøve litt på noe annet før du går i gang. Du må også være obs på at det lett sprekker når en sveiser med elektroder på alu. (Sveis gjerne et ekstra lag)

Link to post
Share on other sites

OK! Får se om JRO kommer opp med navn på sveiser først, det er jo enklere å la fagfolk ta seg av saken. Hvis ikke får jeg bare kjøpe meg en pakke elektroder og prøve og feile litt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

For å lage en liten summasjon:

 

MIG kan sveise aluminium. MIG er tilsatstråd i kombinasjon med en beskyttelses gass. Tråd og gass er spesiell for MIG. Man kan derfor ikke kaste alu-tråd i et sveiseapparat man vanligvis bruker med svart/jern uten å bytte gass.

 

MAG sveising av aluminium er jeg ukjent med. MAG er på samme måte som MIG, men tråden inneholder et flussmiddel som gjør at man kan sveise uten beskyttelsesgass.

 

Pinnesveis eller MMA. Funker på nesten alle typer metaller med de rette elektrodene. Tror til og med Biltema selger alu-pinner. Er litt "kjipt" å sveise med om man ikke kan pinnesveis godt.

 

TIG sveisen kan gjøres på to måter. AC og DC. DC er den vanliste måten (og den rimligste sveiseren), mens du må ha AC for å sveise aluminium (ca. dobbelt så dyre apparater). Riktig beskyttelsesgass må benyttes.

 

Med TIG så får du oftest den sterkeste, peneste og tetteste sveisen. Ulempen er at det går smått, og derfor benyttes ofte MIG som går langt raskere å sveise med (og som kan sveises med en hånd). Uansett sveisemetode, så er det helt essensielt at aluminiumen er helt ren før sveising. Begge flater skal vaskes godt med spesielle rensemiddler først.

Link to post
Share on other sites

Grei forklaring på MIG/MAG

Kopiert:

Ved MIG/MAG - sveising skapes det en lysbue mellom arbeidsstykke og elektroden, som kontinuerlig tilføres fra en trådrull. Tilsatsmaterialet fungerer altså som en elektrode. MIG er en forkortelse for Metal Inert Gas som betyr at beskyttelsesgassen, som omgir lysbuen og det smeltede metallet, er inaktiv og påvirker dermed ikke metallene i prosessen. MAG er en forkortelse på Metal Activ Gas. Beskyttelsesgassen tar da aktiv del i prosessen, og gjør at lysbuen får god stabilitet og optimal materialovergang, samtidig som den beskytter metallet fra luften omkring.

 

Argon (og helium) som brukes ved alu sveising er inert gas.

Link to post
Share on other sites

Argon (og helium) som brukes ved alu sveising er inert gas.

 

Riktig, men du kan også bruke argon på svarte metaller. å blandgass "co2" som vanligvis brukes på svarte metaller kan ikke brukes på rustfritt og alu..

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...