coco Startet 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2009 Endelig var dagen kommet, utlevering av mine "nye" 07 Askeladden 705. Etter å ha mast hull i hodet på de som jeg har handlet med, og lokistikkarbeidere som stod for siste justeringer før avlevering -håpet jeg at vi endelig var klar. Kl 1400 som avtalt dukket jeg opp (med samboer, barnevakt var ordnet, fri fra jobb). Som jeg kunne tippe var ikke ting helt som det skulle, mitt syrefaste anker, some jeg har påminnet om 10 ganger tidligere var ikke på plass. Værre dog, en "dieselpumpe som tok inn falsk luft eller noe slikt, gjode at motoren aldri startet. Vi gikk tomhendt jeg med en enda tommere feeling. Helgen kan bare gå bedre fra nå av. Selvsagt hadde jeg som novice jeg er spurt om vi ikke skulle sjøsette den litt i forkant for å sjekke at alt er som det skal være, men hva vet jeg... Sitér dette innlegget Askeladden 705, 4,2L Mercruiser Link to post
torbi Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Grattis med nye båt og samtidig må eg si at den er kjedelig for deg, håper det løser seg etterhvert, har du snakket med de blitt enige på nytt? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
coco Svart 27.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Ny dieselpumpe må bestilles (gjøres mandag) og monteres; håper dette løser problemet slik at båten blir klar.. Sitér dette innlegget Askeladden 705, 4,2L Mercruiser Link to post
Bitteliten Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 velkommen til verden av nybåtkjøpere. Du er ikke alene om å ha slik erfaring. Desverre. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Noe imot å si hvilken forhandler ? IM meg om du ikke vil legge ut navnet. Har nemlig vært borti noe lignende - og bor og i Hordaland :-)) Sitér dette innlegget Link to post
coco Svart 28.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Båten (705 voyager, 07) er kjøpt hos Bergen Båt. Vinterlagring på Wave Skarholmen Askøy. Ja jeg tror at båtbransjen er veldig spesiell. Denne båten er en ny 07 modell, og jeg har betalt rett under 700' (det meste av ekstrautstyr). Dersom jeg f.eks skulle hente meg en ny Audi A6 på Audisenteret tviler jeg på at slike problemer ville oppstått. Å snakke til logistikksjefer/Selgere, ihvertfall de jeg har med å gjør minner meg utrolig om en ting - nemlig å samhandle med min 5 år gamle sønn Jada, jeg skal gjøre det, jada jeg har gort det... Ingenting er selvfølgelig gjort. Har sent utallige påminnelser om ting de må huske på, til ingen nytte. Utrolig skuffende. Jeg indikerte at vi kanskje burde gjøre klar båten i forkant, men fikk inntrykk av at det var det mest latterligere de hadde hørt på en stund. Alt under kontrol...yupp. Sitér dette innlegget Askeladden 705, 4,2L Mercruiser Link to post
Kaftein ØL Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Bergen båt er faktisk en veldig høyt annerkjent bedrift i båtbransjen. Jeg kjenner de godt, og du skal lete lenge etter en bedre forretning å handle med, så jeg synes du skal gi de et nytt forsøk før du dømmer de! Sammenlikningen med bil og båt er typisk førstegangs båtkjøper. Vi ser den hver eneste dag i denne bransjen. Nå jober med med de fleste båtmerker, større båter, spesielt på seilbåter er det aldri noe probelmer ifm kunder og utleveringer. Kunden har hatt båt før, og vet dessverre at ting oppstår, mens nå som jeg jober for en stor Askeladdenforhandler, er det tilbake til disse kundene som tror de har kjøpt ny bil til en million. Disse kundene tror at absolutt alt ved en ny båt skal fungere like perfekt som på en ny bil fra dag en. Det kan jeg bare love deg med en gang, at det kan du bare glemme! Du må dessverre regne med at det blir gjort flere utbedringer fra forhandler denne sesongen, og muligens neste før båten din fungerer 100%. Nå er det generelt lite feil på Askeladden sammenliknet med andre båter i samme størrelse, men jeg vil anbefale deg å forsøke å opprettholde en seriøs og hyggelig tone med forhandleren allikevel, selv om jeg forstår at du er veldig skuffet over at ting ikke gikk helt på skinner. Dette er en seriøs og trygg bedrift. De fikk forøvrig også gaselleprisen for noen år tilbake. Gratulerer, og lykke til med ny fin båt! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Det høres veldig kjent ut , det er slikt man leser om med jevne mellomrom og det er ikke så veldig rart heller , en god del båtmerker leverer gjerne båt som aldri har vært på vannet og blitt testet før ny eier kommer og overtar desverre , det finnes de som leverer på en skikkelig måte men det er gjerne de som leverer i en annen prisklasse Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 (redigert) Jeg har til dags dato ikke kjøpt noen ny bil, men har handlet greie bruktbiler med 2-3 år på nakken. De gangene jeg har hentet bil, har den vært nyvasket og polert både innvendig og utvendig, blomster til kona, bensin på tanken, full pakke og rett på tur. Rart at det skal være så vanskelig når man kjøper båt som er X antall ganger dyrere... At det hevdes at det må man bare regne med, er feil vinkling synes jeg. Man må innse at det er potensiale for forbedringer. Forstår veldig godt din frustrasjon når du må snu med uforrettet sak. Gleden er vel aldri så stor over noe nytt som i de intense sekundene når man vrir om nøkkelen, kaster fortøyningene og glir ut på første tur. Redigert 28.Mars.2009 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ollebollenor Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Kunden har hatt båt før, og vet dessverre at ting oppstår Så kunden er blitt formet til og tro at det er slik det skal være ,en bil er vel også satt sammen av deler produsert av ulike produsenter... Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
Bergen dørk Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 (redigert) Jeg må nå bare få si - synes det nærmest blir drøyt det du sier Kaftein ØL, at har en investert nesten 700' i båt, så må det da, ikke minst i disse tider, kunne forventes topp service fra forhandlere. Jeg synes det er er selvsagt i et slikt tilfelle at Bergen Båt da viser at de er god for det du sier. Har en gjort klare avtaler, så må en kunne forvente at det leveres i henhold til kontrakt. Du kan da ikke seriøst mene at båtkjøpere som har noen båtkjøp bak seg er så pass mye mer vis at de kan gi forhandlerne den "slakk" de trenger for å levere slik vi forventer om det er nå et hus, en bil eller en båt? Etter mitt syn er det dette som skal skille mellom de gode og de dårlige - service og vilje til å strekke seg laaaaaangt for kundens ve og vel. Jeg blir provosert når noen antyder at en ikke kan forvente det. For min del er jeg spent på hvor raskt og hvor godt Bergen Båt her ordner opp - samme hvor gode de historisk sett kanskje har vært (prisene har ikke imponert meg) - da det er interessant for oss som i ny og ne har med ulike forhandlere her i Bergen å bestille. Skal du overleve - i hvilken som helst bransje - så er det en ting som gjelder: KUNDEN - KUNDEN - KUNDEN!!!! P.S: Det kan hende jeg drar litt langt det du sier Kaftein ØL, men mitt hovedpoeng er at kunden her er skuffet. Det er et problem for forhandleren, som da i det minste må ta seg bryet med å avstemme hans forventninger opp mot det det faktisk kan levere og som er "livet" for en båtkjøper. Det er jo snakk om en nesten ny båt der ting bør være i det store og hele oppdaget, utbedret og ship-shape. Redigert 28.Mars.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
BjA Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Sammenlikningen med bil og båt er typisk førstegangs båtkjøper. Disse kundene tror at absolutt alt ved en ny båt skal fungere like perfekt som på en ny bil fra dag en. Makan til pølsevev - dette får jo stå for KØ's regning. Hvorfor skulle jeg som kjøper ikke forvente å få et 100% produkt når jeg kjøper noe til 3/4 mill. Hvor vanskelig kan det være å sjekke at alt bestill utstyr er montert, og at motor starter? Der er jo tross alt en litt modifisert plastbalje vi snakker om, ikke en romferge ! Hadde sluttkontrollen på nevnte A6 vært så ille, tja - "Vi har desverre glemt å montere høyre bakhjul, og å fylle servo-olje. Ja, åsså forresten du, vi har desverre ikke får prøvestartet motoren, for det er desverre ikke bensin på tanken. Hadde du giddet å stikke over på Shell å kjøpe en liten dunk ? Men vi kan jo orden det slik at Falken får tauet den hjem til de om du ønsker?" Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 . Jeg kjenner de godt, og du skal lete lenge etter en bedre forretning å handle med, så jeg synes du skal gi de et nytt forsøk før du dømmer de! Ja alle skal ha en sjanse til - så langt er jeg enig. Men det trådstarter her beskriver - er nok desverre veldig typisk for Bergen Båt. Man skulle tro det var et mål å få sure kunder. Kjenner til flere som har kjøpt ny båt der - akkurat samme som trådstarter beskriver. De er overhodet ikke etterettelig . Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Har også opplevd en del irritasjonsmomenter i forbindelse med nybåtkjøp. Det har blitt mange nye biler og båter opp gjennom årene, men opplever det også som det er to forskjellige verdener hvis man sammenligner bilbransjen og båtbransjen. Har altid hentet nybil til den avtalte tid, fiks ferdig og prøvekjørt, og ellers alt under kontroll, i motsetning til levering av ny båt. Nå er der naturligvis store forskjeller i fra en forhandler til en annen, men må vel si at enkelte Wave forhandlere har skuffet meg. Har også opplevd det samme som trådstarter i forbindelse med nybåthenting at ikke båten var ferdig til avtalt tid, enda dette var avtalt flere måneder i forveien. Frem og tilbake, ny tid blir avtalt og skal atter hente båten, turteller koblet feil, tankmåler virker ikke, en pute mangler, vindusvisker fungerte ikke,puter foran kliss våte p.g.a. lekkasje i fenderlist ++. Så jeg må innrømme at jeg kjenner meg nok så godt igjen når det gjelder båt. Nå skal det legges til at forhandler har ordnet greit opp, og det har blitt orden på alt etterhvert, men tross alt skal det jo ikke være slik når man handler seg en ny båt til flere hundre tusen? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 (redigert) Vi må vel skille mellom to ting her; Man kan (og vil ...) oppleve feil og mangler det første året. Sikkert lengre også. Som erfaren båtkjøper vet jeg at det første kan skje og kommer til å skje. Jeg er kommet helt dit at jeg motiverer meg for at det kommer til å skje feil, så blir jeg ikke så irritert/forbannet når de skjer, og tar det som bonus om det ikke skjer noe. Når det gjelder Service eller leveransepresisjon er det noe helt annet. Har jeg avtalt å hente en båt (eller noe annet) på et gitt tidspunkt, forventer jeg at alt er klart i hht avtalen (og det som leverandøren ut ifra sin kompetanse og erfaring bør forstå må være klart) når jeg kommer. Det kan skje uforutsette ting, da forventer jeg å få beskjed. Et anker som ikke var montert, eller en dieselpumpe man på forhånd visste trakk falsk luft er ikke en uforutsett hendelse. Jeg kan aksepterer at feil som man ikke har mulighet til å forutse kan inntreffe, men jeg aksepterer ikke at problemer som man kan kontrollere / forutse, ikke blir kontrollert. Det er dårlig service. Redigert 28.Mars.2009 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Nei da er det bedre å handle båt av folk i dress da................ Og at alt er i orden når båten skal hentes... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Jeg kan aksepterer at feil som man ikke har mulighet til å forutse kan inntreffe, men jeg aksepterer ikke at problemer som man kan kontrollere / forutse, ikke blir kontrollert. Det er dårlig service. Her er det bare å si amen Båtbransjen generelt har mye å lære om kundebehandling. I de tider vi nå er inne i hvor kundene ikke lenger står i kø med lua i handa, vil de smarte skjønne at service i alle ledd er alfa og omega for å overleve... Alle skjønner at uforutsette ting kan oppstå, men det er hvordan de håndteres som skiller klinten fra hveten. Mange av de som ikke vet hva service er vil gå dukken... -g det er kanskje vel og bra med en aldri så liten "opprensning"?? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bergen dørk Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 (redigert) Ja, dette er jeg helt enig i og det er også mitt poeng: Hva tjener kunden? Hva er det som gjør at kunden kan tenke seg å kjøpe båt hos oss igjen? SERVICE heter det. Jeg er spent hvordan dette går og håper vi blir oppdatert. Bergen Båt er en stor aktør i Bergen, men de må kjenne sin besøkelsestid og vise hva de duger til. Det er ikke kunden som skal stå med hatten i hånden, men selger som skal sørge for at kunden er fornøyd gjennom hele prosessen: 1. Kjøp, besiktigelse, prøvetur, utstyr og kontrakt 2. KOMMUNIKASJON - kunden må få klar beskjed i god tid hvis noe ikke går som avtalt 3. Leveranse med presisjon der kunden smiler når båten starter opp og konemor er med på jomfru-turen og så kan det gjerne skje et og annet uventet og da er stikkordet for selger, leverandør: SERVICE og KUNDEN I FOKUS! ....spør du meg. Redigert 28.Mars.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
arnstein156 Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Har nå hentet to askeladdener fra samme forhandler i løpet av de to siste årene, og jeg har bare lovord å si om både prosessen i forkant og etterkant. Sist var i forrige uke da vi hentet vår nye Z8. Ble oppringt av forhandleren den dagen båten ankom dem, og fikke bivåne utpakkingen av båten. Vi hadde en rask gjennomgang på stedet, hvor vi avtalte plasseringer for plotter, cd/høyttaler m.m. Deretter tok det noen dager, før forhandler igjen ringte og sa at båten var klar for levering. Da vi troppet opp på avtalt dag, fikk vi en grundig gjennomgang av alt, inkl testing av ankervinsj og resten av utstyret. En prøvetur på fjorden med forhandler før vi satte ham i land, og offisell overlevering med blomster og stas. Alt var klargjort og båten skinnte om kapp med vårsolen! Alt i alt - en drømmeopplevelse. Erfaringene vi har med oppfølging/service på vår 605 Explorer gjør at jeg ikke ikke har særlige bekymringer for tiden som kommer. Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post
dhjerp Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 (redigert) Det er rart å lese innlegget til Kaftein Øl. For meg er det en selvfølge at når jeg kjøper noe nytt skal det virke og det som er avtalt ekstrautstyr både skal være montert, fungere og levert til rett tid. Hvorfor dette skal være anderledes i båtbransjen i forhold til bilbransjen kan jeg ikke fatte. Største forskjellen er kanskje at det oftest er mye dyrere å handle ny båt enn ny bil. Da burde man tvert i mot kunne forlangt mye mer av en båtforhandler enn av en bilforhandler. Personlig har jeg nok mest erfaring fra nye biler da jeg kun har kjøpt 3 båter nye (den ene var en gummibåt så den teller kanskje ikke). Mulig jeg er en vanskelig kunde, men hadde jeg lagt 700' på bordet for å kjøpe noe, uansett hva det er, hadde jeg krevd at forhandleren er seriøs. En forhandler er ikke seriøs når han ikke sjekker om ting virker før jeg henter det. At noe uforutsett kan skje må jeg selvfølgelig akseptere, men at f.eks. motoren ikke starter når båten er lovet klart, er ikke uforutsette ting. Redigert 28.Mars.2009 av dhjerp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 For å skjele litt til teorien; Hvis man går litt inn i begrepet kundetilfredshet ("Customer Satisfaction"), så kan det vises at om du kjøper en vare, får den service du forventer (gjerne god), og intet galt skjer, så gir det en kundetilfredshet. Om du kjøper noe, og opplever dårlig service, eller noe går galt og leverandøren ikke er god til å rette opp problemene, så resulterer det (selvfølgelig) i en mye dårligere kundetilfredshet. Men, om du kjøper noe, noe går galt, men her gjør leverandøren en proaktiv og god jobb og retter opp alle problemene, så kan dette gi en enda høyere kundetilfredshet enn i det første tilfellet hvor alt gikk bra. Det finnes til og med historier på leverandører som er så profesjonelle at de "genererer" et lite problem, retter det perfekt opp og scorer veldig høy kundetilfredshet. Som igjen kan føre til mersalg eller gjensalg. I handel mellom profesjonelle (B2B - "business to business") er dette utviklet enda videre; begrepet kundetilfredshet er utviklet videre til kundeverdi (Customer Value) der man styrer på hvilken verdi i penger en servicegrad har for kundene. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 (redigert) velkommen til verden av nybåtkjøpere. Du er ikke alene om å ha slik erfaring. Desverre. Nåja. Det kan av og til være ting å sette fingeren på med brukte båter og. Bare spør meg. Synd med trådstarters erfaring. Har og liknende opplevelser når andre skal gjøre noe for meg. Min lærdom er at skal du ha noe gjort skikkelig må du gjøre det selv... Dersom jeg f.eks skulle hente meg en ny Audi A6 på Audisenteret tviler jeg på at slike problemer ville oppstått. Klart, den hadde nok gått problemfritt de første månedene! Redigert 28.Mars.2009 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
coco Svart 28.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Trådstarter her.. Har nå hentet to askeladdener fra samme forhandler i løpet av de to siste årene, og jeg har bare lovord å si om både prosessen i forkant og etterkant. Supert at du er fornøyd, er glad på dine vegne. Men.. det blir litt malplassert å fortelle hvor fantastisk du har opplevd dine prosesser når jeg forklarer at min prosess har vært en eneste farse. Utallige telefoner/email til tross, ting er aldri "på stell". Jeg har fremstått seriøs/hyggelig (håper jeg) men samtidig stillt krav. Mull suksess fra min side dog, og skuffelsen til og ta og føle på. Kaptein ØL, dersom du arbeider hos Bergen Båt gjør du sikkert en god jobb Jeg bare forteller hvordan min prosess har vært. Katastroph. Jeg skal oppdatere om fremdriften i saken. Sitér dette innlegget Askeladden 705, 4,2L Mercruiser Link to post
Kaftein ØL Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Jeg jobber ikke hos Bergen båt, men prøver bare å nevne at det dessverre kan være lurt å svelge et par kamelere og forsøke å opprettholde en seriøs og hyggelig tone med forhandleren selv om du har all grunn til å være skuffet. Det er absolutt ingen tvil om at båtbransjen har mye å lære, men det er også mange utfordringer og forhandlerene gjør så godt de kan. Nye båter har dessverre veldig ofte en god del feil og mangler og da får det være opp til den enkelte om man bare aksepterer det, og forsøker å ha en god tone med forhandleren eller om man vil laget et helvete for forhandleren. Erfaringsmessig er det ofte enklere å få hjelp i etterkant hvis man har en god dialog. Sitér dette innlegget Link to post
BjA Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 kan være lurt å svelge et par kamelere og forsøke å opprettholde en seriøs og hyggelig tone med forhandleren Hører hva du sier, og det er vel desverre riktig nok. Det er enklere å få hjelp av noen man ikke har tråkker på tærne før. Men problemet er forsatt snudd på hodet. Selger er avhengig av kunde, kunde er ikke avhengig av selger. Jeg velger derfor den forhandler som billigst kan levere ihht avtale. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.