Sjeldenutpå Startet 27.Mars.2009 Del på Facebook Startet 27.Mars.2009 Har Summer Family ja. Skal skifte motorlabber, og tok ut noen av skruene for å kikke på lengden i dag. Så ser eg at det er franske treskruer....oki sikkert greit det, men iaffal den ene skruen har ikkje stått skikkelig fast, så det har kommet diesel og olje ned i hullet. Så.. er det skadelig? De nye labbene har cc 101.6mm og de gamle er 127mm, så eg får heldigvis nye hull til skruene, men kva bør eg gjere med de gamle hulla siden de blir tett på....og sikkert er svekka? Er det eik som er støpt inn? Tenkte bruke sika sin Anchorfix å sprøyte nedi de gamle hulla....er det oki? De nye skruene.....bør de skrues i noe fugemasse i hulla?.....bør eg forbore når de er 10mm skruer?(tenkte det)men kor stor bor? Masse spørsmål Vil jo att motoren skal sitte Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Dieselboy Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Du bør forbore for uansett treskruer, også franske. Der er kun selve gjengen på skruen som skal skjære i treverket for å få godt tak. Kjernen på skruen på skruen sprenger godset man skrur i, og taket på skruen blir dårligere. Mål kjerna (bunnen av gjenger) litt under midten på skruen, trekk fra 1 mm, så vil hullet bli passe. Da kan du skru inn skruen uten at godset sprenges, men gjengene vil få godt grep i helt materiale. Dette gjelder for alle typer treskruer. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Oki! Virke logisk dette ja:-) Noen forslag på om de gamle hulla som blir ligende 3-4mm i fra bør fylles med noe smart? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Brynjar Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Du kan jo f.eks fylle dem med tec7 (e.l.) og så sette skruer i hullene igjen, det burde holde tett. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Dieselboy Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 (redigert) Du skulle ha funnet labber med samme avstand på hullene. Når di gamle er så nære kan det bli vrient å få godt feste. Kanskje det er nok gods rundt hulla på di nye labbene at du kan utvide dem, slik at du kan bruke gamle skruehull. Og da bruke litt større bolter, siden gamle hull er "slitt" Kan du legge ut bilder av gammel og ny labb ? Redigert 27.Mars.2009 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 - Som Harstadværingen si : Kan du klare å treffe de gamle hållan e det definitivt det beste Du får en knapp cm avstand fra gammelt til nytt hull, det kan by på trøbbel.. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Kan nok fikse bilder senere. Gamle labber står ennå i skuta. Ellers så var det tema rund feste med så nære hull eg var bekymra for. Det har vert så mykje fram og tilbake med retur og venting på de labbene, att eg orke ikkje ny runde. Det er ca 15cm høyde fra båt til motorbarakett, Så eg jobber med en shim-løsning nå Går da antagelig for 20 mm tykke og endel lengre shim med hull i på ca 160mm cc, slik at eg får nye trygge fester til labbene, og så gjenger til labbene med 101,6mm Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2009 Her kjem bilder av gammel og ny labb En stund siden, med eg jobber litt med alt, og har kommet så langt nå og den nye løsningen Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.