Jump to content

På hvilken side av de fargede bøyene?


HulkHaugen

Recommended Posts

Hei

Mener å ha lest på et lurt sted at seilingsleden er delt inn på en lur måte her i Norge, tenk deg at du kommer med båt fra det store utlandet. når du kommer til Lindesnes så deler leden seg, for de som skal seile mot øst er leden merket med grønt, dvs da skal du ha grønn lanterne på grønn stake/merke. Og når du skal inn til land fra leden blir det på samme måte, grønt på grønt. Når du da kommer inn mot klaua(innløpet på elva) skal du altså ha grønt på grønt. videre innover blir det å følge samme leia og når du dreier øst, følger du hovedretningen på leden. Når du da har kommet inn til arendal og vil ut Galtesund, da går du mot retningen til leden, altså grønn lanterne mot rød stake.

Slik fortsetter det hver fjord bortover mot den lille byen som liksom skal være målet for seilasen... skal vist hete noe sliksom Oslo... eller noe i den duren... God tur med rødt og grønn på rett side :sailing::cheers:

Endelig ble det Bobåt

Link to post

For meg så er det kun båten som har styrbord og babord side til sjøs.... alt annet relaterer jeg utelukkende til geografisk... En holme eller et skjær har ikke noen styrbord eller babord side, ei heller en stake.... Skal en passere en stake eller en holme så gjør jeg alltid det på en eller annen geografisk side....

 

En holme, stake eller noe annet oppfattes utelukkende som et "kardinal" merke.... og himmelretninger brukes til å angi hvor en skal passere... Skal jeg bruke babord eller styrbord så relateres dette alltid til båtens styrbord og babord side... Skal ha skjæret eller staken om babord side eller motsatt.. Synes dette er en grei måte å relatere dette på...

 

For meg så er kompass og kart en nødvendighet enten jeg er kjent eller ikke, tåke eller ei...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Det er jo nettopp det som er poenget, at styrbord og babord sider i båten alltid er det samme, uansett hvilken vei personene står!!!

 

Ja, helt riktig. Dette har du forstått. :cheers:

Men tenk deg at du står i båten og ser akterover, da har du styrbord side av båten på din venstre hånd, og det er nettopp derfor det er nyttig å benytte begrepene styrbord og babord.

 

Så om jeg da roper ut til mine barn at de må se til venstre så kan det bli noe forskjellig alt etter hvordan de sitter/står i båten, men om jeg roper se til styrbord da ordner alt seg :yesnod: .

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post

Begrepene 'høyre' og 'venstre' er da vel like entydige for båt som for bil? Eksempel: Hvis man ringer et bilverksted og bestiller en 'venstre forskjerm', så vil vel ikke ekspeditøren finne på å spørre: "Ser du da bilen forfra eller bakfra?"

 

Både båter, biler, tog og fly har en åpenbar front og bakende. Alle vet i hvilken retning farkosten beveger seg. Ordene 'høyre' og 'venstre' er derfor like entydige for alle disse transportmidlene. Bruken av styrbord og babord på sjøen er, såvidt jeg kan forstå, et resultat av tradisjon og gammel vane. Det er iallefall ingen grunn til å nekte folk som sier 'høyre' og 'venstre', å nyte båtlivets gleder, slik som som enkelte innsendere går langt i å antyde. Det er neppe noen som grunnstøter på grunn av ordbruken.

 

Slapp av folkens. Mange gjør verre ting på sjøen enn å si 'høyre' i et ubetenksomt øyeblikk.

Link to post

Begrepene 'høyre' og 'venstre' er da vel like entydige for båt som for bil? Eksempel: Hvis man ringer et bilverksted og bestiller en 'venstre forskjerm', så vil vel ikke ekspeditøren finne på å spørre: "Ser du da bilen forfra eller bakfra?"

 

Nei sikkert ikke, men det burde de. Vi har hatt missforståelse på akkurat dette for det var innlysende for kona at en snakket om høyre og venstre sett forfra.......

Link to post
Er det ikke nettopp i kjente farvann (der en trooor en er kjent) at de fleste grunnstøtinger skjer?Lars H.

Nei Lars, en trooor ikke en er kjent, en VET det. En visste det før en kjørte på og en vet det like godt etterpå. Det er bare det at siden er så fordømt godt kjent er det heller ikke så viktig å passe så nøye på og følge så godt med som en må der en ikke er kjent, eller .............?

Link to post

Vel, en båt har en styrbord og en babord side.... det er uomtvistelig for de fleste... en person har en høyre og en venstre side.... det er også uomtvistelig for de fleste... snakker man om høyre eller venstre side i en båt, så er det ikke sikkert mottager vet hva dette relaters til....

 

Se til venstre så kan det lett oppstå en uønsket situasjon siden den som blir tilsnakket ikke vet om det er sin venstre side det referes til... eller båtens... som nødvendigvis ikke er sammenfallende til enhver tid....

 

Se til styrbord er uomtvistelig definert for de fleste... siden det relateres til båtens "høyre" side.... Se til høyre er ikke like klart definert om personen ikke står med nesen i skipet lengderetning..

 

Det blir som tidligere nevnt at staker og holmer, eller personer for den saks skyld... ikke har noen styrbord eller babord side etter mitt syn... Det er kun båten som har dette...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
,.. snakker man om høyre eller venstre side i en båt, så er det ikke sikkert mottager vet hva dette relaters til....

 

Ja, det er mange måter å si det på. En trenger ikke gjøre det vanskeligere enn det egentlig er.

 

Tror du virkelig at det er slik i virkeligheten at dersom to personer står ombord og speider akterover,og den ene sier:" Se til venstre...", så vet kanskje ikke den andre om det er båtens venstre side eller personens venstre side en snakker om? Så ille er det vel ikke...som kjent, en kan trekke mye lang, og fantasien kjenner ingen grenser.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Tror du virkelig at det er slik i virkeligheten at dersom to personer står ombord og speider akterover,og den ene sier:" Se til venstre...", så vet kanskje ikke den andre om det er båtens venstre side eller personens venstre side en snakker om?

Nå skrev jeg ikke at jeg tror noe som helst, jeg sa at en båt har en styrbord og en babord side, en person har ikke det.. om jeg sier se ned til venstre eller se ned til babord så er det ikke sikkert dette oppfattes likt av to personer... fruen vil muligens se ned på sin venstre side som ikke nødvendigvis er båtens babord side... sier jeg se ned til babord så vet hun med engang hva som menes.. At dette faller noe tungt for deg får så være, men for oss så fungerer dette alldeles utmerket..

 

Tror, det gjør jeg i kirken, på sjøen er det etter mitt syn ikke rom for å tro eller anta at mottageren har oppfattet beskjed slik den var tiltenkt...... At du ikke er enig er helt greit, men vi alle ser forkjellig på det... Jeg velger utelukkende å bruke babord og styrbord om båten, og bruker blant annet høyre eller venstre, nord eller sør, øst eller vest om annet som måtte befinne seg der jeg ferdes..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
når du kommer til Lindesnes så deler leden seg, for de som skal seile mot øst er leden merket med grønt, dvs da skal du ha grønn lanterne på grønn stake/merke.
og
Slik fortsetter det hver fjord bortover mot den lille byen som liksom skal være målet for seilasen... skal vist hete noe sliksom Oslo... eller noe i den duren...

og det er helt likt på østsida av Oslofjorden, fra Hvaler mot Oslo. Men fra riksgrensa ved Sekken er ledens hovedretning også sørover langs Sverige. Inn fra havet, ved Tjurholmen deles det sørover og nordover. Så kommer man til Tjurholmen, holder man den grønne staken på styrbord, og slik går det videre innover Sekken, Ringdalsfjorden og Iddefjorden. Men man kan også holde Tjurholmestaken til styrbord, kjøre rundt den og fortsette sørover, og det stemmer fortsatt.

sekkenutsnitt.jpg

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

1) Det er kun sjøkartet som sier hvilken retning leden går.

 

2) Kjører du med ledens retning (i Europa/IALA-A) så skal du ha styrbord side/grønn lanterne mot grønt merke og babord side/rød lanterne mot rødt merke. Huskeregel: Grønt mot grønt (like farger)

 

3) Kjører du mot ledens retning (i Europa/IALA-A) så skal du ha styrbord side/grønn lanterne mot rødt merke og babord side/rød lanterne mot grønt merke. Huskeregel: Grønt mot rødt. (ulike farger)

 

 

som oftest gjelder det at:

- led inn fjorder / mot kysten har som oftest hovedfartsretning inn i fjorden/mot kysten.

- for fritidsbåter er det som oftest farbart på begge sider fordi det er flytende sjømerker (sjekk kartet)

- i kartet har som oftest symbolet for ledens retning fargelagt sirklene med grønt og rødt på hver side av pilen.

 

 

Utenfor kysten går det en stor kystled fra:

- Lindesnes til Nord-norge (retning vest fra Lindesnes)

- Lindesnes forbi Oslofjorden og så ned langs kysten mot Sverige (retning øst fra Lindesnes)

Utenfor Lindesnes skifter altså kystleden retning. Dette er markert tydlig i kartet.

 

 

Noen områder i verden benytter IALA-B som bruker fargene motsatt (obs obs! hvis du f.eks leier båt i Karibia)

Seiler med langturdrømmer

Link to post
- for fritidsbåter er det som oftest farbart på begge sider fordi det er flytende sjømerker (sjekk kartet)

 

Dette er litt vanskelig i Nidelva, Hulkhaugen, der går du på grunn dersom du går på feil side, derimot staken som står ved flytebrygga på Merdø, den kan du gjerne gå i ring rundt.

Ellers så ser jeg at det er flere her som har lest på lure steder når det gjelder ledens retning... flott... kan jo kanskje bli en trygg båtsommer da... håpe..... hvertfall hvis vi da går på rette siden av stakene, eller sjømerkene.. om de er røde og grønne :cheers::flag:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Dette er litt vanskelig i Nidelva,........

Det kan jeg skrive under på, men "pinnene" i Nidelva er jo små og kun lagt ut i sesongen, på lik linje med endel andre småmerker rundt om i skjærgården som gjerne en eller annen båtforening har ansvaret for å legge ut før sommeren. Her må en gå på riktig side, ellers går det galt. Når det gjelder de store permanente flytende merkene, ja da kan nok som oftest småbåtene gå i ring rundt, men det er jo greit å gjøre det til en vane å følge reglene, i det minste følge med i kartet.

Link to post
- Lindesnes forbi Oslofjorden og så ned langs kysten mot Sverige (retning øst fra Lindesnes)

Nei. Den store kystleden på østsiden av Oslofjorden går fra riksgrensa utenfor Hvaler/Koster mot Oslo (ut fra egen observasjon langs kysten, og fra sjøkart nr 1)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
JA, det veldig, forferdelig galt. Dette var i gamle dager, før IALA. NÅ gjelder grønt på styrbord side i ledens retning og rødt på babord.

 

Huskereglen (merk at jeg skriver "regle", det er ikke en regel!) "sør eller øst for rød" er antakelig den jeg bruker mest på sjøen. Den ligger alltid i bakhodet, og fungerer meget bra for meg. I mitt hjemmefarvann vet jeg at merkingen er bygd opp slik at jeg trygt kan bruke denne regelen. Mvh Emil

 

Som diskutert midt inni en annen tråd for noen måneder siden, tror jeg det fremdeles er lurt å gjøre som emilskj sier her: alltid å ha den gamle regla i bakhodet. For da norske sjømerker ble lagt om til IALA og rødt og svart ble til rødt og grønt, var det ikke praktisk og økonomisk mulig - innbiller jeg meg - å merke om etter den nye hensikten som lå innebygd i IALA-A-systemet. Dermed måtte man nøye seg med å gjøre om svarte til grønne, og altså ikke merke om til nye, gule/svarte kardinalmerker (ytterkantsmerker) alle de stedene der røde og svarte hittil var blitt brukt til å merke ytterkanter av grunner.

 

(Tideligere ble rødt og svart-systemet brukt både til dette og til å "ledkanting". Dette var ganske fikst, for de to formålene passet fint med hverandre - slik det er nydelig illustrert i gamle navigasjonsbøker og lærehefter.)

 

Jeg føler meg nokså sikker på at dette at ikke all ytterkantmerking av grunner ble lagt om til gule/svarte merker, er hovedårsak til at vi finner

 

1) helt frittstående røde og frittstående grønne merker massevis av steder

og

2) tilsynelatende ulogiske rød-grønn-"porter" helt for seg selv nesten like mange steder.

 

Bare se på et sjøkart nær deg, og du vil fort finne eksempler på dette.

 

Så i de situasjonene der rødt og grønt står helt alene uten å vise noen spesiell led (channel) eller der det dukker opp "ulogiske" rød-grønn-"porter", kan det være kjempelurt å ha i bakhodet emilskj's gamle regle i bakhodet i tillegg til IALA-A-reglene.

 

Og til Regina III: Forferdelig galt kan det vel sjelden gå, for alt som henger igjen fra gamle dager passer egentlig fremdeles fint med det nye systemet. Men man må ikke miste hodet når det dukker opp en rød-grønn-"port" som ikke er en port, men tvert imot yttergrenser for en grunne.

 

Hilsen Hekksjø

 

P.S. Det jeg skrev i en annen tråd om rød-grønn-"porten" som merker Tangenflua i indre Oslofjord, som lett kunne misforstås i farten fordi ledens retning svinger 90 grader akkurat her, er foreldet - for Kystverket har nå satt opp ett av de nye, flotte lateralmerkene sine her, midt i "porten" (husker ikke om det er rødt eller grønt). Men det aller flotteste hadde vel vært yttergrensemerker for grunne - altså kardinalmerker? D.S.

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
  • 6 år senere...

Hvem tar på seg Wikipedia-redigeringen? ☺

 

Forøvrig en tråd som bør leses med denne også parallelt: https://baatplassen.no/i/topic/45298-hvordan-skal-vi-tolke-ledmerker-brukt-som-grunnemerker/

"Fargene angir på hvilken side av merket skipet skal passere. Skip bør passere til styrbord for de grønne merkene, og til babord for de røde. Når skipet seiler mot leia, blir dette omvendt. I Norge går hovedledene i hovedsak nordover, og inn i fjorder og mot havner. Leias retning er alltid markert i sjøkartet."




https://no.m.wikipedia.org/wiki/Lateralmerker

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...