koh Startet 28.Mars.2009 Del på Facebook Startet 28.Mars.2009 Hei VIDARFRE og velkommen til båtplassen ! Ser at moderator har gitt deg et ublidt møte ved å stenge tråden din - sannsynligvis fordi emnebeskrivelsen var litt for kryptisk. Tatt i betraktning hva båtblassen er og ikke er, synes jeg det er unødvendig, og hjelper deg derfor her ved å gjenåpne den med en mer beskrivende tittel. SÅ får vi se hvordan det går. til saken: Den nyinnkjøpte båten min trekker veldig til høyre ved marsjfart (20) knop, er dette fordi jeg ikke har tilbakeslagsventil i styresnekka? Type Vetus, kan jeg montere sånn ventil eller må snekka byttes? Noen som vet? Såvidt jeg forstår er problemet at båten trekker til siden når den kommer opp i fart. Det skal den i utgangspunktet ikke. Så punkt en må være å forsøke å finne ut hvorfor den gjør det- og så rette på det. Det er riktig at en tilbakeslagsventil i rattpumpa vil sørge for at krefter på roret ikke får snurre på rattet, men dersom vi snakker om større krefter, er det neppe heldig at de står mot roret hele tiden, og at du løser det ved bare å låse roret. Jeg tror ikke du kan sette på "eksterne" tilbakeslagsventiler - for hvordan skulle en slik ventil vite om det faktisk er returtrykket som kommer av at du svinger eller at det er andre krefter som virker på roret. Tror faktisk det er noe leamikk inne i pumpa som åpner disse når sveiver på rattet, men her er på litt tynn is. -koh Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Jeg hadde et slikt problem, da var det roret som var blitt "deformert", dvs et stålror som hadde blitt støpt glassfiber utenpå for å lage det dråpeformet, og så hadde all glassfiber løsnet fra ene siden. Fjernet fra andre siden også, og båten går snorbent... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.