Jump to content

Hjelp! - Skal hente båt i Oslofjorden: Men is i havn

Fanafjord

Recommended Posts

:flag: Spennende å høre om henting av båt. Jeg har selv båt i Lagahølet og lurer på , hvilken båt er det du har kjøpt, Fanafjord ?. Det er jo mulig at du kan trenge litt hjelp med tanke på å få den ut forbi bobleanlegg og andre vinterfortøyde båter. Det er ikke mye plass mellom iskanten og hekken på de båtene som ligger der- Si fra hvilken båt det er så er det nok folk som kan hjelpe deg.
Dersom det fortsatt er is i Lagahølet når du skal ut kan du forsøke å kontakte Pål Hansen med Båtstøgutten http://home.online.no/~paa-han/index.cfm , eller Jon Kolsrud med reketråleren Tor. Jeg mener begge disse skøytene har ishud, og kan sikkert hjelpe til med å lage en råk hvis behov.

Takk for bra tips! Fikk kontakt med den ene men han var usikker om han hadde anledning. Har veldig stor tro på Hilmar og båtene hans.

Det er jo mulig at du kan trenge litt hjelp med tanke på å få den ut forbi bobleanlegg og andre vinterfortøyde båter. ... så er det nok folk som kan hjelpe deg.

Takk for tilbudet! Skal være forsiktig med både bobleanlegg og andre båter :yesnod:

Så er det da tid for dagens bilde:

bathavn_30.03.jpg

Selgeren ser fortsatt litt etter båten for meg og var nede i havna idag og sa at isen begynner å råtne inne ved havna. Man ser dette også på bilde. Det er imidlertid 20 cm is i en belte lenger ute. Han fikk hakket isen opp med et kniv men det er fortsatt en del. Så det spørs hvor mye av dette blir bort før helgen, selv om bildet viser helt klart en positiv utvikling. Jeg skal holde dere oppdatert!

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Skulle du trenge bryggeplass for landligge eller bare overnatting underveis, så er det plass på innsida av "Alfhild". Ho er 48 fot, ligger innerst i Sandefjordsfjorden og bygd i ferrosement, så du ligger godt for sønnaværet longside ho. I tillegg er det alltid varmt og nykokt kaffe ombord i ho... :seeya:

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Dagens Bilde:

bathavn_31.03.jpg

Isen har blitt markert mye gråere. Se på snøen som ligger på bryggen i forhold til isen. Så det er bra. Men isen er nok i allerhøyeste grad fortsatt der. Og det er mindre bra. Det er bare tre dager igjen til dag X. Hvis det er sant at isfiskere i Leangbukta hadde 10 cm is så bør det jo være mindre her og da er det vel håp?

Så hvis det er noen som tøffer rundt i nærheten av Lagahølet, lag noen fine hekkbølger mot isen :sailing: Skriv gjerne her, også hvis dere har andre observasjoner.

En annen sak: Er det noen som ville lånt bort noen papirsjøkart fra Sørlandet? Jeg mangler Arendal til Stavanger. Vi skal ta med oss Kartplotter, og i tillegg PC med SeaClear og rasterkart som backup. Men alt elektronikk kan jo svikte...

Hadde Fanafjord på Telefonen i dag og en litt nervøs person snakket jeg med. Men jeg fikk roet ned veldig bra synes jeg. :smiley:

Nå blir det til at jeg kommer å brøyter Fredag kveld eller Lørdag morning før dem drar. Sjøen ser vi jo rett i bakgrunnen av bildet og er jo ikke lange bien inn :smiley:

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

Jo da Hilmar du virker veldig beroligende! :smash: Syns det var bra når du sa: "Det er jo ikke din feil at det er is på fjorden". Den var god...

Ikke helt ukjent da. I januar hadde vi 1 eller 2 cm is i vika. Den varte nesten en hel uke :lol:

En annen sak: Er det noen som ville lånt bort noen papirsjøkart fra Sørlandet? Jeg mangler Arendal til Stavanger. Vi skal ta med oss Kartplotter, og i tillegg PC med SeaClear og rasterkart som backup. Men alt elektronikk kan jo svikte...

Ta kontakt offlist så skal eg hjelpa deg. Eg trur eg har komplett for dette strekket.

Kart kan hentast i Bergen sentrum.

God tur.

Ask

Nå blir det til at jeg kommer å brøyter Fredag kveld eller Lørdag morning før dem drar.

Nå har du sikkert brøyta opp is før Hilmar , men husk at når du dytter isen så kan den fort gjøre skade på andre båter .Bare sånn for å nevne dette , fort gjort å glømme i iveren og da kan det fort blir dyrt . Lykke til ,dette fixer du sikkert bra .

Tine IV som har kåla en påhenger i vinter i isen ,bare for å komma seg på tur. men det var min egen da.... :cryin:

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Dagens bilde:

bathavn_01.04.jpg

Isen ligger jo i samme utstrekkning som før - så jeg håper den blir i allefall tynnere dag for dag. Igjen, hekkbølger av forbifarende er hjertelig velkommen. Tenk å faktisk bli satt pris på å være fartsbølle med masse hekkbølger så nært båthavna som mulig. :lol:

Men ellers er det vel bare å smøre seg med tolmodighet og vente på Hilmar.

Dagens bilde:

bathavn_01.04.jpg

Isen ligger jo i samme utstrekkning som før - så jeg håper den blir i allefall tynnere dag for dag. Igjen, hekkbølger av forbifarende er hjertelig velkommen. Tenk å faktisk bli satt pris på å være fartsbølle med masse hekkbølger så nært båthavna som mulig. :lol:

Men ellers er det vel bare å smøre seg med tolmodighet og vente på Hilmar.

Ser ut som det er stor forbedring vist man ser ut mot havet på en måte. Der ser det ut som en god del av isen har smeltet, og at den begynner å smelte betraktelig rundt båtene på bildet. Dette er positivt, vi bergensere ønsker alltid hverandre det beste! Så håper alt går som planlagt med turen, og at du får båten ut gjennom isen! :yesnod:

Mvh -Matros-

--------------

Medlem av gruppen: folk i båt!

Småstressa. Hm ja det er sant det... :blush: De siste to ukene var forferdelig. Alt planlagt i detajl. Alt er tenkt på. Ingenting glemmt. - Jo, så dukker det opp en potensiell projektkiller, noe man burde har så åpenbart tenkt på, noe som lå der hele vinter, hver vinter. Isen. :headbang: God skikkelig østlandsk is. Aldri før vært på østlandet om vinteren. Men kanskje er det likegreit. Jeg hadde aldri tørrd å lagt turen til påske hadde jeg tenkt på at det er en real risiko at man ikke kommer ut av havna. Nå ser det jo ut at det løser seg likevel. :sailing: (Takk til Hilmar :cheers: )

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Hei supert! Jeg vil gjerne låne de hvis det er greit for deg. Så stikker jeg innom deg i morgo.

Dagens bilde:

bathanv_2.4..jpg

Jo da hver dag hjelper men isen ligger nok der. Og ingen vet om den er 5, 15 eller 25 cm tjukk...

Til alle som er på Sætre: Når dere ser nordover i sundet mot lagaholet, hvordan er det med isen der? Det er jo usannsynlig at isen gir seg der først siden det skjermet, lang og smal sund, men det var vind fra sør de siste dagene så det kan jo hende at det har skjedd noe der.

Her et annet bilde fra samme stasjon

bathavn_stor_2.4..jpg

Det er vanskelig å tyde men det ser nesten ut at det er litt åpent vann ut i fjorden der? Eller er det bare litt vann på isen?

Det er iallefall to kamerater nederst i bildet som lurer på det samme...

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Dette må da gå bra. Er jo ikke mye isen igjen der. Dessuten blåser det godt fra sør i Oslofjorden nå, i tillegg til fuktig luft/tåke som gufser over her. Og er det noe som tærer på snø og is, så er det nettopp fuktig luft.

Her på Jeløya minker det godt på snøen for hver dag nå. Er ikke mye igjen, heldigvis. Og det er jo fortsatt meldt varmt vær framover...

Lykke til, og god tur!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...