blueline Startet 24.September.2002 Del på Facebook Startet 24.September.2002 Hei. Kjøpte Garmin 176 C sist vinter og har brukt den i hele sommer(270 timer gangtid). Skjermen er liten og fungerer faktisk utmerket i direkte sol. Da er den krystallklar, men når solen kommer inn forfra er ikke skjermen lyssterk nok, men ved å flytte hodet litt nærmere så ser man helt greit. Jeg bruker kartet som går ca. fra Egersund til Gøteborg. Den første utgaven av kartet var ikke ferdig fra Jomfruland og ned norskekysten. Nå har jeg imidlertid fått nye kart som er oppdatert. Kartene over de områdene som var ferdige har jeg ikke funnet feil med og det er veldig lett å holde oversikten over hvor man til enver tid er. Spesielt i mørke/skumring setter jeg pris på den. Zoom inn/ut på kartet er meget hurtig og navigatoren er lett å forstå og bruke. Jeg anbefaler den på det varmeste. Jeg tror ikke noen andre har noe så bra til den prisen. Jeg har også brukt den på landeveien på en kjøretur fra Kosovo til Norge riktignok med det innebygde grovkartet og den var da også til stor hjelp. Det er raskt og enkelt å lage ruter/waypoints. Det kan pga. den lille skjermen være litt vanskelig å holde oversikten hvis du skal lage ruter med lange legg i litt trangt farvann, men det går likevel greit. Jeg bruker den sammen med en Raymarine autopilot og de snakker bra sammen. Anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 24.September.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2002 Glemte en ting. Min far på 65 år setter stor pris på plotteren og bruker den flittig når de er på lengre turer. Han liker spesielt at han får god oversikt i trangt farvann(Svenskekysten) uten å måtte følge med i kartet hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Fungerer denne plotteren fortsatt like fortryllende? Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Min far på 65 år setter stor pris på plotteren og bruker den flittig når de er på lengre turer. Hva i hel . . har dette med alder å gjøre? Jeg har hatt plotter siden jeg var 54 år. GPS har jeg hatt siden jeg var 51 år i -94. Og hjemmedatamaskinmin fikk jeg meg tidlig på 80-tallet. Så ikke vær så ovenfra og ned i forhold til voksne folk. Vi er ikke helt bak mål angående IT som du måtte tro! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bartesam Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
spilli Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Hva i hel . . har dette med alder å gjøre? Jeg har hatt plotter siden jeg var 54 år. GPS har jeg hatt siden jeg var 51 år i -94. Og hjemmedatamaskinmin fikk jeg meg tidlig på 80-tallet. Så ikke vær så ovenfra og ned i forhold til voksne folk. Vi er ikke helt bak mål angående IT som du måtte tro! Lars H. Ja, fy f....n Og skifta bleier har vi gjort på dem også. Vi danner ei protestgruppe Lars Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Hva i hel . . har dette med alder å gjøre? Jeg har hatt plotter siden jeg var 54 år. Lars H. Ja, fy f....n Og skifta bleier har vi gjort på dem også. Vi danner ei protestgruppe DETTE støtter jeg måtte vente i to månde på en datamaskin fordi jeg forlangte EN 1 Gb hardisk en gang i forrige århundre. GPS i 96 laget kart til PC`n i 98 Ps i båten i 2000. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Bleier og småunger har jeg heldigvis sluppet unna, men det var ordentlig gøy å spille "Frak" og andre dataspill på min BBC Microcomputer på 80-tallet. Bildet under er tatt nå idag fra en 100% oppegående BBC-maskin med 32k (ikke megabyte eller gigabyte altså!) Lars H. (-43 årgang) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
68 GT Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 HE HE,skal si det ble fart på denne tråden som har vert "død" i 7 år......... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
spilli Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Lars H. (-43 årgang) HE,he. Denne må snart være verdt sin vekt i gull? Sitér dette innlegget Link to post
Fiskmåsen Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Hva i hel . . har dette med alder å gjøre? Jeg tror nok alderen har noe å si når det gjelder navigering. Vi voksne har mere kunnskap om dette en de yngre s.k. TRYKKNAPPS NAVIGATØRER. Vi klarte oss lenge uten plottere! Har seilt med yngre kapteiner som ikke visste forskjell på lengde- og breddegrad. Men de fant frem like godt som meg. Så lenge plotteren/PC,en virket! Et spørsmål om deviasjon ombord, ble besvart med: Nei, det har jeg ikke. Er det dyrt! Fa Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 HE,he. Denne må snart være verdt sin vekt i gull? Det er den vel neppe, men søker du på Google med 'BBC Microcomputer', finner du mye artig. Det finnes brukergrupper, og det finnes emulatorer for å kjøre de gamle spillene på en moderne PC! Selv har jeg vel et par hundre spill for maskinen! Tekstbehandling, database og regneark har jeg også. Noen andre her med slik computer? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ceciliestorming Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 (redigert) Sitat:Jeg tror nok alderen har noe å si når det gjelder navigering. Vi voksne har mere kunnskap om dette en de yngre s.k. TRYKKNAPPS NAVIGATØRER. Vi klarte oss lenge uten plottere! Har seilt med yngre kapteiner som ikke visste forskjell på lengde- og breddegrad. Men de fant frem like godt som meg. Så lenge plotteren/PC,en virket! Et spørsmål om deviasjon ombord, ble besvart med: Nei, det har jeg ikke. Er det dyrt! Hei. Jeg er også enig. De har vel ikke VHF heller. Har inntrykk av at mange "voksne" lodder dybden sjøl, for å få nøyaktig dybde, man kan ikke stole helt på papirkart alle steder, og de roper til hverandre også, enn å trykke på noen knapper. Det har de klart i mange år, til og med vikingene klarte dette. De fant frem da også. Det stemmer det. Men da blåste det kanskje litt mer passelig. Været var litt finere, det var veldig god sikt, sola skinte litt mer liksom. Da er det deilig på sjøen. Jeg husker en godt voksen mann. Han og sønnen skulle opp og jobbe litt på hyttetaket. Sønnen måtte ned til byen og hente mere utstyr og materialer, og faren skulle bli igjen oppe ved hytta. Det var et stykke å kjøre, og sønnen skulle komme opp igjen neste dag. Sønnen ville at faren skulle få mobiltelefonen, slik at han kunne ringe hvis det var noe. Gamlingen sa at "mobiltelefon" det skulle ikke han ha. Han hadde klart seg uten det i alle år.Neivel. Neste dag når sønnen kom opp, lå faren på bakken med brekt ben. Han hadde falt ned fra hyttetaket og lagt der hele natten. Nå, kan du skaffe meg en sånn mobiltelefon, sa gamlingen. og slutt å kalle meg gamling, jeg er bare 62 år. Det er ufattelig hva eldre kan lære av yngre, og motsatt. Det er ikke alderen som avgjør dette. Det er nok mere innstilling. Jeg har møtt mange godt voksne på både 70 og 80, de har virket som blide 50 åringer, og jeg har møtt 50 og 60 åringer, sure som fy, så man skulle tro de var født i eddik. Man skal ikke dømme noen etter alder, hverken unge eller eldre. Hele livet kan vi lære noe nytt. Den som tror han vet alt, vet som regel svært lite. Den som skjønner at han kan lære mer, er klok. Redigert 10.Oktober.2009 av Ceciliestorming (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Noen andre her med slik computer? Nei, har ikke en sånn. Men jeg har en Tandy TRS-80 Model 1. Zilog Z8 prosessor. Sitér dette innlegget Link to post
Fiskmåsen Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Sitat:Den som skjønner at han kan lære mer, er klok. Veldig mye klokt sagt der. Enig med alt du sier. Jeg omformer innlegget med å si at vi voksne har nok lengre fartstid uten plottere. Vi får nok ikke så stort sjokk hvis keybordet slutter å virke. Men jeg synes kartplottere er helt fantastisk hjelpemiddel idag. Har ingenting imot apparatene. Så et intervju i Yachting Monthly med verdens yngste person som hadde krysset atlanteren singel. På spørsmål om hvilket utstyr han ikke kunne unnvære, ble svaret: Chart-plotter! How did people manage without earlier?? Det vet bl.a vi eldre! Fa Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 (redigert) Hei. Da jeg startet med båt i -87 som 44-åring, hadde jeg kun båten med papirkart, spritkompass, paraplydregg med tau, kalt vann og et 75Ah batteri. Nå har jeg også kartplotter, autopilot, VHF, AIS, varmtvann, 345Ah forbruksbatteri og 62Ah startbatteri ladet vha. Ladac regulator, skilletrafo for landstrøm, elektrisk dass, TV, stereonalegg, varmeapparat, internett, LED-lys, solcellepaneler, dybdemåler, logg, målere for både vann, septik og diesel osv. osv. Jeg klarte meg godt den gangen for 22 år siden, men du så mye mer komfortabelt jeg har det nå. Og sikkerheten er øket mange hundre prosent. At jeg faktisk har investert mer i 'duppeditter' en båten kostet i -87 er en annen sak. Kall meg gjerne gammel, jeg er ganske snart 66 år, men da protesterer jeg høylydt. JEG ER IKKE GAMMEL, - BARE MANGE ÅR! En er ikke eldre enn en føler seg selv. Tidligere i uken ble naboen hentet med ambulanse etter gjennoppliving med hjertestarter. Idag var han oppe på taket av boden og la nytt tak! Gammel? Nei, - bare mange år. Lars H. den som bare hadde hatt råd til radar og baugpropell! Redigert 10.Oktober.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hasla 26 Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 (redigert) Ha ha ikke skryt jeg har to dregger om bord og ekstra dregg tau osv,og gps og yatzy om bord slå den. Redigert 10.Oktober.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Mulligan Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 krysset atlanteren singel. På spørsmål om hvilket utstyr han ikke kunne unnvære, ble svaret: Chart-plotter! How did people manage without earlier?? Kan noen vennligst fortelle meg hvilken nytte man har av en kartplotter midt i Atlanteren? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Kan jo få motorstopp og drive da,så kan en ringe etter kystpatruljen og fortelle hvor man er Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Whistler Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 (redigert) Hvis man er midt ute på Atlanterhavet og ikke skal noe sted er den åpenbart totalt unyttig. Hvis man er underveis og lurer på hvor langt det er igjen høres det for meg ut som en god ide å bruke den til å ta ut en posisjon for å beregne hvor langt det er igjen til den ene eller andre siden. Redigert 10.Oktober.2009 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Mulligan Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Ved nærmere ettertanke. Dersom han kjører en weatherrouter vil det være svært nyttig. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Gammel? Nei, - bare mange år. Lars H. den som bare hadde hatt råd til radar og baugpropell! Akkurat Lars! Det å bli eldre betyr stort sett at man blir noen erfaringer rikere. Det eneste som iriterer litt er at jeg ikke hadde disse erfaringene da jeg var yngre. Men med alt det utstyret ombord Lars, er det vel like før.... (Tror jeg får ta en tur ned å se etter) Men som du sier, og flere med deg, Vi fant da fram før plotterne kom. Østbanken- norbanken i svartmørke i 50 fots skøyter på senhøsten i snø og "kov"(og jaggu kom vi heim igjen med fangst.Jeg er jo bevis på det) Så til Cisiliestorming. Kom ikke å fortelle at vi måtte stå å rope for å finne fram. Men uansett så er jeg stoor tilhenger av moderne navigasjonsredskap. Men alt dette er kommet av erfaringer og kunskap høstet fra de som er mye eldre en oss på 66 også. Men nu må jeg være sånn så jeg ikke skal bli opfattet Sitér dette innlegget Link to post
Fiskmåsen Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Kan noen vennligst fortelle meg hvilken nytte man har av en kartplotter midt i Atlanteren? LAT og LONG f.eks Sitér dette innlegget Link to post
Ceciliestorming Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Hei. Helt enig Lars H. Man er ikke eldre enn man føler seg, og hvis det er nyere bilde du har lagt ut av deg, så ser det ut til at du holder deg godt. Du ser ikke en dag eldre ut enn 60. Nok om det. Jeg blir overrasket over hvor forskjellig folk oppfatter ting. Tror det må skyldes mange faktorer som oppdragelse, egne erfaringer, andres erfaringer, påvirkning av media, venner og kjente + mye annet. Jeg er selv oppvokst ved sjøen, og var ikke gammel før jeg lærte å ro og seile med en gammel pram. Min far var sjømann, og hadde hatt både store og mindre båter. Men de gledene jeg hadde med den prammen, når jeg heiste seil og fikk lov å prøve dette alene. Selvom det var innaskjærs og ikke blåste så veldig kraftig, så lærte jeg mye. Det var en utrolig lykkefølelse som barn å få oppleve dette. Det var jo ikke noe videre utstyr ombord borsett fra øsekar, årer og en liten dregg. Men du verden så moro det var. Nå har det seg slik at vi mennesker har klart oss, og klarer oss greit en stund uten elektronikk. Men det er den dagen det skjer et uhell, noe uforutsett, at det spesielt da kan gjelde sekunder om vi skal klare oss eller ikke. Som nevnt tidl. har jeg pers i fam som er/har vært i spesialgrupper i forsvaret, politiet, ambulanse m.m og det er takket være elektronikken at de klarer å finne raskt frem og bl.a redde liv, og de som er i fare eller trenger hjelp setter veldig stor pris på dette. Men de har ikke tenkt så mye over det før episoden skjedde. De hadde jo klart seg greit før, sa kona, første gangen mannen fikk hjerteinnfarkt. Slike ting er alvorlig og skal ikke spøkes med. Nå mener ikke jeg at vi skal overdrive, men den dagen det skjer noe, så vær glad for det du kan og har lært, og bruk det. Jeg er ikke motstander av papirkart, men når det gjelder, så foretrekker jeg plotter og VHF, fremfor papirkart og megafon. Det gjelder både i bil og båt. Mvh. Cecilie Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.