Jump to content

Fast aksling, propellen løsnet..

Langt i Nord

Recommended Posts

Heisann

Skulle på kobbejakt idag og på tur ut for å hente jolla skulle reversere litt. Da kom det et lite smell / klunk og så funket ikke propellen mer. Dvs akslingen går rundt, men propellen står i ro. Har noen forslag på hva som er feil her. Jeg har fast propell. Propellen er fortsatt der det kan jeg se, så det er nu bra da... Tidligere i vinter var jeg uheldig og fikk noe tau i propellen kan det være noe sammenheng? Har vel brukt båten en 10 timer etter dette.

Det virker litt utrolig at propellen har løsnet fra konen, for det er jo konen som holder delene fast i hverandre, ikke kilen. Alt er jo mulig, og jeg ville ikke utelukke at akselen er knekt innvendig i hylsen.

Har du en akselanode eller groe på akslingen utvendig ville jeg sjekket med en sjøkikkert om akslingen roterer utvendig.

Lettt å fikse det her, ofte sitter det ekstra spliter under motorlokket bak på maskinen. Ta av spliten på propellen og skru den av. Sett i ny splint.

Den her skjønte jeg ikke. Kan du forklare litt nærmere..

Skal prøve å sjekke om det er mulig å se om akslingen går rundt utvendig. Den kan jo muligens være av inne i hylsa som foreslått...

Redigert av Langt i Nord (see edit history)

Hei.

Jeg har selv faste akslinger, og mener det er ganske usansynlig at det er kilen som har røket.For det er rett, som nevnt over. Propellen står på kon, og det er den som skal holde propellen. Ikke kilen. Hvis det er kilen som holder propellen, stemmer ikke kon på aksling i forhold til kilen. Hvis aksling går rundt uten at det er liv i propellen, er enten aksling knekt, eller blitt dratt ut av klemkobling på giret. Propell har neppe løsnet på kon, for det er mutter bak propell. (Hvis ikke kon er feil da?)

Er det ikke mange varianter ute å går her. Akslinger med kon og kile, akslinger uten kon men med kile og muligens også akslinger med bare kon ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Er montert på en par års gammel 120 hk Yanmar. Nordwest 740...

Sorry, sernå at det dreier seg om en Joda Tour 24, trodde det var en påhenger det var snakk om.

Sukk, godt ikke alle VP eiere er så sløve... :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Ja da var båten på tørt land og det viser seg at hele propellen var borte. Mutteren må ha løsnet og skrudd seg ut. Mente tidligere at jeg så den da jeg sjekket under båten når den lå i fortøyningen. Men som sagt ingen propell. Så det er å søke med vannkikkert rundt fortøyningen i morgen eller så blir det å bestille ny propell. Jeg trengeren mikado 18" trebladers med stigning på 19 iflg tidligere eier... Så jeg kjøper gjerne brukt dersom noen skulle ha en...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...