Langt i Nord Startet 28.Mars.2009 Del på Facebook Startet 28.Mars.2009 Heisann Skulle på kobbejakt idag og på tur ut for å hente jolla skulle reversere litt. Da kom det et lite smell / klunk og så funket ikke propellen mer. Dvs akslingen går rundt, men propellen står i ro. Har noen forslag på hva som er feil her. Jeg har fast propell. Propellen er fortsatt der det kan jeg se, så det er nu bra da... Tidligere i vinter var jeg uheldig og fikk noe tau i propellen kan det være noe sammenheng? Har vel brukt båten en 10 timer etter dette. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 knekt sporkile..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
enter4u Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Og propeller er på plass? Den har ikke ramlet av? Men det er nok sporkilen om du har propellen på plass ja. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 For ordens skyld: Det er ingen tvil om at det er propellakslingen som går rundt? At det ikke bare er akslingen fra gear som går rundt og at en evt. klemflens har løsnet. Sitér dette innlegget Link to post
Langt i Nord Svart 28.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Akslingen går rundt ja men propellen går ikke rundt.. ¨å da e det vel sporkile som antydet. Er det en del som kan byttes ut eller må jeg ha ny aksling eller propell... Takk for svar forresten.. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Holder med å bytte spor kile. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Langt i Nord Svart 28.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Ok høres greit ut får prøve å finne ut hvilken sporkile jeg trenger da. Holder det med å måle diameteren på akslingen eller må jeg vite propelltype også? Er montert på en par års gammel 120 hk Yanmar. Nordwest 740... Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Det virker litt utrolig at propellen har løsnet fra konen, for det er jo konen som holder delene fast i hverandre, ikke kilen. Alt er jo mulig, og jeg ville ikke utelukke at akselen er knekt innvendig i hylsen. Har du en akselanode eller groe på akslingen utvendig ville jeg sjekket med en sjøkikkert om akslingen roterer utvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Lettt å fikse det her, ofte sitter det ekstra spliter under motorlokket bak på maskinen. Ta av spliten på propellen og skru den av. Sett i ny splint. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Langt i Nord Svart 28.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 (redigert) Lettt å fikse det her, ofte sitter det ekstra spliter under motorlokket bak på maskinen. Ta av spliten på propellen og skru den av. Sett i ny splint. Den her skjønte jeg ikke. Kan du forklare litt nærmere.. Skal prøve å sjekke om det er mulig å se om akslingen går rundt utvendig. Den kan jo muligens være av inne i hylsa som foreslått... Redigert 28.Mars.2009 av Langt i Nord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Sorry, sernå at det dreier seg om en Joda Tour 24, trodde det var en påhenger det var snakk om. Båten din må nok opp på land om du ikke vil dykke. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
olpi Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Det virker litt utrolig at propellen har løsnet fra konen, for det er jo konen som holder delene fast i hverandre, ikke kilen...... Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Hei. Jeg har selv faste akslinger, og mener det er ganske usansynlig at det er kilen som har røket.For det er rett, som nevnt over. Propellen står på kon, og det er den som skal holde propellen. Ikke kilen. Hvis det er kilen som holder propellen, stemmer ikke kon på aksling i forhold til kilen. Hvis aksling går rundt uten at det er liv i propellen, er enten aksling knekt, eller blitt dratt ut av klemkobling på giret. Propell har neppe løsnet på kon, for det er mutter bak propell. (Hvis ikke kon er feil da?) Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Dette skjedde på en Nidelv 24 jeg hadde for flere år siden. Kilen var "smuldret opp" og propellen løsnet fra konen. Mutteren var også tært. Skiftet kile og mutter og alt ok. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
hifo Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 kan jo fort være at mutteren var for løst dratt til. for da henger jo ikke propellen så hardt i konen heller.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Haba Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Sant og visst! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Er det ikke mange varianter ute å går her. Akslinger med kon og kile, akslinger uten kon men med kile og muligens også akslinger med bare kon ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
enter4u Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Om roret sitter for nærme propellen, så må du muligens demontere det før propellbytte også. Det må jeg, men det er 6 skruer og er gjort på 15 min Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Er montert på en par års gammel 120 hk Yanmar. Nordwest 740... Sorry, sernå at det dreier seg om en Joda Tour 24, trodde det var en påhenger det var snakk om. Sukk, godt ikke alle VP eiere er så sløve... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Dreamer Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Her er det mange muligheter. For noen år siden ble en båt tauet inn til Bergen med tilsvarende problem. Propellen (med kon og sporkile) var montert av verksted. Verkstedet hadde "glemt" å montere sporkilen .. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Sukk, godt ikke alle VP eiere er så sløve... :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Langt i Nord Svart 29.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 ja skal rigge meg til imorgen og ta den på land så får jeg se hva som er feil. Har ikke mulighet til slipp her så det blir å la den fjære ned tirsdags morgen, så skal jeg komme med rapport... Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Ta noen bilder om du kan da Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Langt i Nord Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Ja da var båten på tørt land og det viser seg at hele propellen var borte. Mutteren må ha løsnet og skrudd seg ut. Mente tidligere at jeg så den da jeg sjekket under båten når den lå i fortøyningen. Men som sagt ingen propell. Så det er å søke med vannkikkert rundt fortøyningen i morgen eller så blir det å bestille ny propell. Jeg trengeren mikado 18" trebladers med stigning på 19 iflg tidligere eier... Så jeg kjøper gjerne brukt dersom noen skulle ha en... Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Du kjenner ingen med dykkerutstyr da? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.