Langt i Nord Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Nei liten plass hvor alle hjelper hverandre, Ylvingen II, men her er ingen som dykker. Men jeg er medlem av kystpatruljen vet ikke om det kvalifiserer til å ringe dem. Dem skal jo yte assistanse..Men lyt prøve med vannkikkert i morgen å se om jeg kan skimte den nede i dypet. Tviler egentlig på det har aldri lagt merke til at jeg kan se bunnen når jeg fortøyer.. Men vannet er nå klart ennå så hvis jeg skal se bunnen er det rette årstida.. Men mene fortsatt at jeg så den, den kan jo ha ramla av når jeg slepte den til lands... Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Skaff deg en kraftig magnet Men ikke hiv den uti uten tau da Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
norflyer Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Her er hvertfall en billig måte.. Fra Maritim. http://maritim.no/product.aspx?id=20556&am...upkey=010003001 Magneten skal kunne løfte 60 kg.. Skulle vel holde til å få hvertfall mutteren opp.. Sitér dette innlegget Link to post
Langt i Nord Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Nja mener det var en bronsepropell dette her da og da funker vel ikke magnet... :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Langt i Nord Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Kom på i morges at jeg er medlem i Kystpatruljen og tok kontakt med Redningselskapet. Nå kommer redningsskøyta Ada Waage med dykker for å fiske den opp. Så er det bare å håpe på at den ligger hvor jeg tror den ligger.. Mutter og ny låseskive er bestillt. Så da ordner det seg for håpentligvis... Men kan det være en tanke å sette noe splint eller anna remedier for å hindre at dette skjer igjen. Noen som har erfaring i forhold til det? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Hvis propellen sitter fast slik den skal så er der nesten ikke behov for mutteren i det hele tatt. Når du setter på propellen så pass på at det er gullende rent både på aksling og inne i propellnavet. Litt fett eller slike ting gjør ikke så mye men partikler av et eller annet slag er ille. Et lite malingsflak, sandkorn e.l. gjør at propellen ikke kommer langt nok inn på konen... Når det hele er rent og pent, varm opp propellnavet til 50 grd.C eller deromkring med propanbrenner. 50 grader er såpass at du kan holde hånden på men det begynner å bli ubehagelig. Sett så propellen på den kalde akslingen med en fast og bestemt bevegelse og den sitter fast med en gang. Dra deretter til propellmutteren og sett gjerne i en splint e.l. i tillegg om der er plass. Neste gang propellen skal av må der ters til. Dra til tersen godt og varm propellnavet så løsner den greit, gi evt. et hammerslag på tersebolten om varmen ikke er nok. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Lars H. Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Den vanligste "remedien" for å holde mutteren på plass er vel at det er en settskrue i den som du skruer inn mot gjengene på akslingen. Er den dratt til, skal det utrolig mye til at mutteren løsner. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Husk at selv om du er medlem i Kystpatruljen så vil du få regning fra Redningsselskapet. Hjelp uten betaling ytes kun når du er i nød. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Langt i Nord Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Har aldri benyttet meg av tjenesten før men.. NSSR hadde feil ved datasystemet og jeg fikk direktenummeret til Ada Waage i Sørvær. Spurte spesifikt om dette ville koste meg noe Iflg Ada Waage var dette assistanse ved driftsstans og de kunne derfor bistå meg med hjelp. Står heller ikke noe om det på hjemmesiden til NSSR ref: betingelser... Og pr definisjon er vel dette en uthavn da jeg bare har fritidsbolig her og bostedsadresse Hammerfest... Assistanse på sjøen og i uthavn Assistanse ved driftsstans inntil 3 timer tur/retur eller 25 nautiske mil fra skøytestasjon * Slep til nærmeste havn med veiforbindelse og mulighet for videre assistanse * Assistanse ved driftsstans * Dykkerassistanse ved driftsstans Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Vi ble en gang overrasket av været og båt med moring drev på land. Fikk båten ut fra land, men måtte ha hjelp av skøyta for å komme noe sted grunnen været. Fantes ikke noen plasser å legge til som var i nærheten og i le. Den gang måtte jeg, selv om jeg hadde medlemskap, betale selv. Som du sier så er det kanskje ikke betaling ved det oppdraget du har behov for, de rykker jo også ut å løsner dregger.... Litt merkelig praksisk egentlig. (det hører med til historeien at vi fikk beskjed om å kappe dieselslangen for å slippe egenandel, noe vi IKKE gjorde) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Fusebox Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Husk å måle kilesporet i både lengde og bredde. Mange forskjellige varianter, som kan ligne på hverandre. Har en av feil type liggende hjemme... surt når bare propellen manglet på akslingen etter mye jobb :-) Jeg tror jeg kommenterte noe slikt som "Høhh ? Nei, så f...." med lett asynkront hevede øyenbryn. Forøvrig var jeg usikker på om jeg skulle ta jobben med akslingen i høst, men er veldig glad for at jeg gjorde det. Kilen var knekt tvers av, og propellen forskjøvet noen titalls grader på aksling. Godt satt den likevel, da jeg ikke hadde noen problemer med "glipp" i fjor. My sannsynlig at den var satt på etter samme prosedyre som SveinHa beskrev. Sitér dette innlegget Link to post
Langt i Nord Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Da har Ada Waage vært å tatt et dykk. Det var 12 m på stedet og jeg har drevet å kikret med vannkikkert et par timer idag for å se om jeg kunne finne den. Men den gang ei. Så bunnen veldig godt. Da dykkeren gikk ned fant han den med engang. Propellen sto loddrett ned i leira, slik at det var vanskelig å se den fra oven. Så nå er det bare å vente på nye mutter og låseskive, så får jeg montere den på nytt... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Altid bra med en god slutt på slike uhell Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.