Jump to content

Fast aksling, propellen løsnet..

Langt i Nord

Recommended Posts

Nei liten plass hvor alle hjelper hverandre, Ylvingen II, men her er ingen som dykker. Men jeg er medlem av kystpatruljen vet ikke om det kvalifiserer til å ringe dem. Dem skal jo yte assistanse..Men lyt prøve med vannkikkert i morgen å se om jeg kan skimte den nede i dypet. Tviler egentlig på det har aldri lagt merke til at jeg kan se bunnen når jeg fortøyer.. Men vannet er nå klart ennå så hvis jeg skal se bunnen er det rette årstida..

Men mene fortsatt at jeg så den, den kan jo ha ramla av når jeg slepte den til lands...

Kom på i morges at jeg er medlem i Kystpatruljen og tok kontakt med Redningselskapet. Nå kommer redningsskøyta Ada Waage med dykker for å fiske den opp. Så er det bare å håpe på at den ligger hvor jeg tror den ligger.. Mutter og ny låseskive er bestillt. Så da ordner det seg for håpentligvis...

Men kan det være en tanke å sette noe splint eller anna remedier for å hindre at dette skjer igjen. Noen som har erfaring i forhold til det?

Hvis propellen sitter fast slik den skal så er der nesten ikke behov for mutteren i det hele tatt. Når du setter på propellen så pass på at det er gullende rent både på aksling og inne i propellnavet. Litt fett eller slike ting gjør ikke så mye men partikler av et eller annet slag er ille. Et lite malingsflak, sandkorn e.l. gjør at propellen ikke kommer langt nok inn på konen...

Når det hele er rent og pent, varm opp propellnavet til 50 grd.C eller deromkring med propanbrenner. 50 grader er såpass at du kan holde hånden på men det begynner å bli ubehagelig. Sett så propellen på den kalde akslingen med en fast og bestemt bevegelse og den sitter fast med en gang. Dra deretter til propellmutteren og sett gjerne i en splint e.l. i tillegg om der er plass.

Neste gang propellen skal av må der ters til. Dra til tersen godt og varm propellnavet så løsner den greit, gi evt. et hammerslag på tersebolten om varmen ikke er nok.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Den vanligste "remedien" for å holde mutteren på plass er vel at det er en settskrue i den som du skruer inn mot gjengene på akslingen. Er den dratt til, skal det utrolig mye til at mutteren løsner.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Husk at selv om du er medlem i Kystpatruljen så vil du få regning fra Redningsselskapet. Hjelp uten betaling ytes kun når du er i nød.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Har aldri benyttet meg av tjenesten før men..

NSSR hadde feil ved datasystemet og jeg fikk direktenummeret til Ada Waage i Sørvær.

Spurte spesifikt om dette ville koste meg noe

Iflg Ada Waage var dette assistanse ved driftsstans og de kunne derfor bistå meg med hjelp. Står heller ikke noe om det på hjemmesiden til NSSR

ref: betingelser...

Og pr definisjon er vel dette en uthavn da jeg bare har fritidsbolig her og bostedsadresse Hammerfest...

Assistanse på sjøen og i uthavn

Assistanse ved driftsstans inntil 3 timer tur/retur eller 25 nautiske mil fra skøytestasjon

* Slep til nærmeste havn med veiforbindelse og mulighet for videre assistanse

* Assistanse ved driftsstans

* Dykkerassistanse ved driftsstans

Vi ble en gang overrasket av været og båt med moring drev på land. Fikk båten ut fra land, men måtte ha hjelp av skøyta for å komme noe sted grunnen været. Fantes ikke noen plasser å legge til som var i nærheten og i le. Den gang måtte jeg, selv om jeg hadde medlemskap, betale selv. Som du sier så er det kanskje ikke betaling ved det oppdraget du har behov for, de rykker jo også ut å løsner dregger....

Litt merkelig praksisk egentlig. (det hører med til historeien at vi fikk beskjed om å kappe dieselslangen for å slippe egenandel, noe vi IKKE gjorde)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Husk å måle kilesporet i både lengde og bredde. Mange forskjellige varianter, som kan ligne på hverandre.

Har en av feil type liggende hjemme... surt når bare propellen manglet på akslingen etter mye jobb :-) Jeg tror jeg kommenterte noe slikt som "Høhh ? Nei, så f...." med lett asynkront hevede øyenbryn.

Forøvrig var jeg usikker på om jeg skulle ta jobben med akslingen i høst, men er veldig glad for at jeg gjorde det. Kilen var knekt tvers av, og propellen forskjøvet noen titalls grader på aksling. Godt satt den likevel, da jeg ikke hadde noen problemer med "glipp" i fjor. My sannsynlig at den var satt på etter samme prosedyre som SveinHa beskrev.

Da har Ada Waage vært å tatt et dykk. Det var 12 m på stedet og jeg har drevet å kikret med vannkikkert et par timer idag for å se om jeg kunne finne den. Men den gang ei. Så bunnen veldig godt.

Da dykkeren gikk ned fant han den med engang. Propellen sto loddrett ned i leira, slik at det var vanskelig å se den fra oven. Så nå er det bare å vente på nye mutter og låseskive, så får jeg montere den på nytt...

Altid bra med en god slutt på slike uhell :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...