jako Startet 28.Mars.2009 Del på Facebook Startet 28.Mars.2009 Hei. Jeg ønsker råd angående styring på båten mim. Båten min en Draco 3000 med 2 stk Volvo 40B motorer med 290drev, har i dag sevostyring. Fra rattet og til sylinderen går der en teleflex styring. Servopumpen synger på siste verset. ( Den fikk en lekasje i fjor som ble tetett midlertidig) samtidig som styringen er upresis og "lugger" litt ved små rattbevegelser. Jeg har tenkt å skifte ut servosttyringen med Hydraulisk styring. Er dette en god eller dårlig tanke. Forslag mottas med takk. Vil en hydraulisk styring bli tyngre på rattet, en dagens servostyring. Håper noen kan gi meg litt råd om hva jeg bør gjøre. MVH jako Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 (redigert) Hydraulisk styring er ikke noe "lettere på rattet" enn vanlig teleflex. Du får med andre ord en båt som blir relativt tung på rattet. Jeg vil ikke anbefale deg å ha to 290 drev med manuell styring. Når motorene jobber for fullt, så er det enorme krefter som virker, og dette krever kraft for å vri rundt. Har selv 2 x 290 med servo. Prøv å stopp ene motoren som servo-pumpen går på, kjenn hvor "tungt" rattet blir uten denne hjelpen. Om du ønsker samme utveksling (eks. 3 runder på rattet fra ende til ende), så blir det ikke noe bedre. Skaff ny pumpe fra US på ebay eller tilsvarende. Koster ikke mange kronene. Definitivt verdt det. Alternativ kan du også bytte ut sylinderen bak og ny teleflex styring (mao komplett nytt sett). Om du er litt flink til å finne deler på ebay eller andre steder, så burde ikke det koste spesielt mye mer enn ny hydraulisk styring (ca. 6000,-) Alternativet er at du kan endre utvekslingen på en hydraulisk løsning, men da får du mange "rattomdreininger" fra ende til annen. Hadde det i en tidligere båt, og holdt på å "ratte" meg i hjel. Annet alternativ er å benytte hydraulisk fram til styreservoen akter. Du bytter da i praksis ut teleflex biten med en ny hydraulisk løsning, men beholder selve servoen i tillegg. Fordelen med dette er at man da enkler kan montere en autopilot som ofte er hydrauliske, ellers ville jeg ikke brukt tid og penger på det. Redigert 29.Mars.2009 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jako Svart 29.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Hei. Takk for fin tilbakemelding. Tror jeg skifter ut servopumpen med en ny, og bytter ut teleflex til hydraulisk. Når motoren med servopumpen stopper, eller reima ryker, så er det nesten umulig å styre den. MVH jako Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Tror du gjør lurt i det. Sleipner har ferdige sylindere som passer som erstatning for teleflex-vaieren. Beholder servo biten og forminsker arbeidet betraktelig. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Det er molig en surrer litt,men, er ikke servo styring og hydraulikk styring det samme ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Nei, servostyring har ei servopumpe på motoren slik at rattet blir lettare å dreie på når motoren er i gang. Akkurat som servostyring på bil. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 I min lærebok står det at servo betyr hjelpekraft. Er det ikke det på begge deler? Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 (redigert) servo pumpe gir hjelpekraft. hydraulisk styring er bare oljefyllte slanger istedenfor wire styring. trenger ikke bli tungt uten servo (var ikke tungt på min) men jeg valgte allikevel å koble til servo pumpa da det allikevel er der. Redigert 29.Mars.2009 av KaRsK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.