Jump to content

Lurer på å bygge om fra servo til hydraulisk styring.

jako

Recommended Posts

Hei. Jeg ønsker råd angående styring på båten mim. Båten min en Draco 3000 med 2 stk Volvo 40B motorer med 290drev, har i dag sevostyring. Fra rattet og til sylinderen går der en teleflex styring. Servopumpen synger på siste verset. ( Den fikk en lekasje i fjor som ble tetett midlertidig) samtidig som styringen er upresis og "lugger" litt ved små rattbevegelser. Jeg har tenkt å skifte ut servosttyringen med Hydraulisk styring. Er dette en god eller dårlig tanke. Forslag mottas med takk. Vil en hydraulisk styring bli tyngre på rattet, en dagens servostyring.

Håper noen kan gi meg litt råd om hva jeg bør gjøre.

MVH jako

Hydraulisk styring er ikke noe "lettere på rattet" enn vanlig teleflex. Du får med andre ord en båt som blir relativt tung på rattet. Jeg vil ikke anbefale deg å ha to 290 drev med manuell styring. Når motorene jobber for fullt, så er det enorme krefter som virker, og dette krever kraft for å vri rundt.

Har selv 2 x 290 med servo. Prøv å stopp ene motoren som servo-pumpen går på, kjenn hvor "tungt" rattet blir uten denne hjelpen. Om du ønsker samme utveksling (eks. 3 runder på rattet fra ende til ende), så blir det ikke noe bedre.

Skaff ny pumpe fra US på ebay eller tilsvarende. Koster ikke mange kronene. Definitivt verdt det. Alternativ kan du også bytte ut sylinderen bak og ny teleflex styring (mao komplett nytt sett). Om du er litt flink til å finne deler på ebay eller andre steder, så burde ikke det koste spesielt mye mer enn ny hydraulisk styring (ca. 6000,-)

Alternativet er at du kan endre utvekslingen på en hydraulisk løsning, men da får du mange "rattomdreininger" fra ende til annen. Hadde det i en tidligere båt, og holdt på å "ratte" meg i hjel. Annet alternativ er å benytte hydraulisk fram til styreservoen akter. Du bytter da i praksis ut teleflex biten med en ny hydraulisk løsning, men beholder selve servoen i tillegg. Fordelen med dette er at man da enkler kan montere en autopilot som ofte er hydrauliske, ellers ville jeg ikke brukt tid og penger på det.

Redigert av Larspo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...