Jump to content

Simrad RS87 VHF og DSC


foshak

Recommended Posts

Hei, driver å bygger om fra NMEA0183 til Simnet i båten min. Har en RS87 VHF og en CA44 plotter (gammel versjon av CX44). Plotteren skal kunne motta DSC meldinger fra RS87 og vise disse på plotteren. Problemet mitt er bare at RS87 kun støtter NMEA0183. Må da ha en AT10 for å få overført fra NMEA0183 til Simnet. Ser imidlertid at AT10 ikke overfører DSC setninger. Noen som har noen god ide om hvordan jeg skal få disse inn på Simnet? Har en DS44 også, og kan hende jeg kan bruke en NMEA port på den som så overfører til CA44, men vet ikke om dette fungerer bra i praksis. Noen som har gjort noe liknende eller som har noen gode forslag? Jeg får overført

Link to post
Share on other sites

Her er jeg blank, det er SimNet på min RS82 og da antar jeg at du har en eldre utgave av RS87. Hva med å sjekke prisen for en oppgradering?

 

Det jeg har brukt som overgang mellom NMEA0183 til SimNet er en IS12 Mega, men jeg vet ikke om den i praksis har en innebygget AT10.

 

Det finnes flere produsenter av overganger mellom NMEA0183 og NMEA2000, og så kan du hekte dette på en adapter mellom NMEA2000 og SimNet. Om det går for de meldingene du ønsker deg vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg har kjøpt en AT10 som skal oversette mellom Simnet og NMEA0182. Problemet er bare at disse omformerne støtter bare noen få av NMEA setningene. Dvs, at de setningen som benyttes for DSC ikke er med. RS87 er en litt større utgave av RS82. Den har mulighet for 4 telefoner tilkoplet, tåkehorn osv osv. RS82 har Simnet på seg ja, men ikke RS87. Har 2 telefoner også tilkoplet til den samme "blackboxen", så blir relativt dyrt å gå over til RS82 for å få denne funksjonaliteten gitt.

Noen andre som har noen forslag?

Link to post
Share on other sites

På min RS82 mener jeg å huske at det er en egen "separat" tilkobling; iDSC som sender ut DSC setninger. Naturligvis har ikke den flotte, nye plotteren fra Simrad, NX40, støtte for iDSC - ei heller DSC setninger via Simnet (dersom det går DSC setninger ut på Simnet bus'en?)

 

Jeg har vært i kontakt med forhandler, Simrad og Pronav om dette - men det er ingen som kan gi et skikkelig svar.

Man må være ærlig å innrømme at man føler seg litt "lurt" av at den nye produktrekken til Simrad ikke er skikkelig integrert med resten av utstyret...

Link to post
Share on other sites

Setter opp Simrad system disse dagene med NX45. De er en bra plotter men kontaktene bak han er alle like. Den står på hyttetak på seilbåt og båteier tok den inn over natta og sette den på plassen sin dagen etter. Power inn på GPS pluggen og GPS kabelen fra simnet inn på power. GPS antenne overlevde ikke den koblingen og jeg bør erstatte han med en ny dersom jeg ikke har levert han færdig innstallasjon :headbang: Noen som kjenner til disse antennene og hvort dem kan få bedring eller er bare å kaste :confused:

Link to post
Share on other sites

Har finlest bruksanvisningnen litt mer jeg også og søkt litt på nettet. Virker som om det kun går å kjøre iDSC meldingene via NMEA0183. Virker som om det også er et virvar av setninger som brukes av de forskjellige leverandørene. Må nok prøve å bruke NMEA2 inngangen på dualskjermen min. Usikker på om iDSC fungerer over Simnet også. Noen som har fått til DSC over Simnet noen gang?

Link to post
Share on other sites

Det er vel en NMEA0183 utgang, er det ikke? Betyr det at RS82 ikke sender ut DSC-meldinger på SimNet?

Det kan godt være at denne såkalte "iDSC" utgangen er en NMEA0183 utgang, men det vet jeg ikke.

Om RS82/RS86/RS87 sender ut DSC setninger på Simnet vet jeg ikke, men dersom den gjør det - er det jo rart at Simrads egne plottere NX40/45 ikke leser disse setningene.

 

Fra installasjonsveiledningen minnes jeg at man må bruke en iDSC tilkobling mellom radio og plotter. Denne tilkoblingen finnes ikke på nyere Simrad plottere såvidt jeg kan forstå. Men f.eks. på en CX33 skal denne finnes - noen som kan bekrefte/avkrefte?

Det er jo også rart at integrasjonen mellom RS82 og WR20 er litt "tokig" :flag_sw:

Nå har jeg ikke fått testet dette 100% enda, men jeg har i minne fra forrige sesong om at dette ikke fungerte særlig bra...

 

En bønn til Simrad: Fiks ny Software.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har for en tid tilbake kjørt reklamasjon på denne saken, og jeg er veldig heldig som har en seriøs forhandler i ryggen som er 100% enig med mine synspunkter.

 

Slik det kan se ut til, er den eneste løsningen å gå over til en Glassbridge løsning som har et skikkelig integrert Simnet grensesnitt, samt avlesning av DSC data i Softwaren. Hvem som skal betale for mellomlegget, eventuellt hvor stort dette skal bli, blir det desverre ikke opp til meg å avgjøre. Men dersom dette blir "svelgbart" er oppgradering definitivt den beste løsningen, da det blir svært krevende for Simrad då greie å implementere dette på nåværende tidspunkt på NX40/45.

 

Villedende markedsføring, som jeg langt på vei "kan bevise", er definitivt mat for alt fra media og myndigheter her på berget.

Og med samme ideal som Kjell Inge Røkke: "Når jeg vet jeg har rett, gir jeg meg aldri" - er jeg villig til å dra denne saken så langt som det er nødvendig for at jeg får hva jeg har betalt for... :smash:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ok - første matchrunde er vunnet.

 

Pronav, men altså ikke Simrad/Navico, vedkjenner seg tabben - og tilbyr meg GB40 til et mellomlegg på herlige 22.634,- - med NX40 i innbytte. De er ikke villige til å "gi" mer en 10.000 for en 1 år gammel NX40, som opprinnelig strengt tatt aldri har fungert 100% som forutsett...

 

Hva sier ekspertene her på til denne saken? Bør takke og bukke til dette fantastiske tilbudet, eller bør jeg gå "videre" med dette?

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...