alfb Startet 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2009 (redigert) På skrogsiden, i overgang mellom hvit og blått, har tidligere eier satt på en blank stripe. Denne ønsker jeg og fjerne da den er ganske slitt etter hvert. Har god erfaringer med å bruke varmepistol på båter/biler fra før uten nevneverdige problemer. Denne blanke j....skapen derimot var alt utenom enkel Har klort i timevis i dag og det har vært tendenser til jubel viss flikken vi fikk av var større enn et par cm... Har vel tregt på at jeg startet med dette opp til flere ganger i dag! Stipa har en konsistens som minner om aluminiumsfolie... Noen som har gode erfaringer/tips om en enklere fremgangsmåte her Redigert 29.Mars.2009 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 (redigert) Kanskje bruke samme metode jeg bruker på å fjerne gamle oblater fra bilskiltene. Disse oblatene skal jo ikke la seg fjerne og er av noe alu/refleks stoff. Tar ganske enkelt bladet fra en vindus-skrape, legger det nesten helt flatt mot underlaget og jobber lett med bladet. Da løsner oblatet helt fint. Liker ikke disse lag på lag oblatene !! PS - det er det bladet som ligner på gammeltypen barberblad Redigert 29.Mars.2009 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Jeg omdekorerte hele min båt. Det aller meste av dekor var "seigt" slik at jeg kunne rive av store lange deler med varmepistol. Derimot rundt vannlinja så virket det som om dekoren var sprø. Her fikk jeg av 2-3mm av gangen. Min løsning var kraftig høyttrykksvask, fungerte fint. Dro av det aller meste. Satt igjen noe lim, det benyttet jeg tynner på i ettertid. Kurrant jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Mener Biltema skal ha ett produkt kalt Dekal-fjerner e.l. som er Citrus-basert og som skal ta limet på de fleste typer klistremerker. Kan være verdt ett forsøk kanskje. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
blacki Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 (redigert) Ta en telefon til Einar på eriksen skiltdekor på Bygnes. Hyggelige folk og kan sikkert komme med et tips eller to! ;) www.eriksenreklame.no Redigert 30.Mars.2009 av blacki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 (redigert) Ta en telefon til Einar på eriksen skiltdekor på Bygnes. Hyggelige folk og kan sikkert komme med et tips eller to! ;) Smart, dem bruker jeg jo noe også De bekreftet at denne type striper kunne være en utfordring å få av. De foreslo å varme det godt opp med damp og kjøre på med såpevann for så å bruke en is-skrape til å skrape med. Viss ikke dette gikk, kunne jeg prøve forsiktig med et barberblad ala vinduskrape/komfyrskrape ect. Redigert 30.Mars.2009 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 For all fjerning av lim etter dekoren er borte er sitrusrens helt topp. Også om det sitter igjen lim fra tape etter stoffing. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
alfb Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 For all fjerning av lim etter dekoren er borte er sitrusrens helt topp. Det var sitrusrens de også anbefalte Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 3M Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 (redigert) Jeg tror nok du kan bestille sitrusrens langt rimeligere HER Så det også kom forslag om Swix og kjapper meg med litt redigering her mens det er tid. Sitrusrens er det mange som tilbyr, også Swix. Forskjellen på de forskjellige leverandørene er hvor mye de blander ut produktet samt hvor mange "ledd" det går gjennom før du får kjøpe det. Linken jeg la ut er til et firma som importerer og leverer sitrus rett til Norsk industri. Jeg kjenner vedkommede som driver dette firma og mener han også leverer rett til forbruker for å "spe på litt". Uansett er jeg sikker på at det er langt gunstigere priser enn hos noen av konkurrentene, kvaliteten er jeg ikke i tvil om da jeg har brukt produktet selv. Både "Sitrusrens" og "Sitrussolvent". Jeg har ikke fordypet meg i forskjellen og har heller ikke noen kontakt med denne bekjente lengre, men jeg tror det er verdt en telefon om man har behov. Sitrusrens kan også med fordel benyttes til fjerning av olje og fett. Redigert 30.Mars.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
NovaMalin Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Swix skirens er sitrusrens, og koster ikke så mye. Har ikke forsøkt det på dekor, men har fjernet gammel dobbeltsidig tape og lim med skirens på vår forrige båt. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Kjetil1 Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 På jobb har vi en luftdrevet sak med et riflet gummihjul med viskelærskonsistens. Den bruker vi til å fjerne dekor på biler. Den sliter av dekoren uten å skade underlaget. Tror de fleste halvstore karr/lakkverksted har en slik. Hvis du holder til i nærheten av et slikt verksted, og de er greie folk, kunne du spurt om å låne/leie deres maskin. Men da må du ha tilgang på en liten kompressor i tillegg... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Finn Erik Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Min cromstripe var på samme måten, den deler seg og det er stort sett plasten som løsner. Dampvasker som reklamefirmat over annbefalte er tingen når merker og striper skal fjernes. Jeg vasket så cromrester og lim av med aseton på en microfiberklut. Det fungerer helt fint selv om det er litt jobb. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 (redigert) Fikk fjernet resten av stripene i dag Fikk et tips om å kjøre på med veeldig mye varme (varmepistol). En person 10-15 cm i forkant hele tiden og en person etter med en is-skrape og skrellet det av. Funket fint det og gikk over med en microfiberklut med litt aceton på for å fjerne limrester. Så nå ser jeg lyst på det, skikkelig omgang med rubbing - vaske med rødsprit og på med nyinnkjøpt orginal dekorpakke, voks, bunnsmøre og så sjøsetting Redigert 30.Mars.2009 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Nå venter vi i spenning på før, under og etter bilder Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.