Hallaron Startet 30.Mars.2009 Del på Facebook Startet 30.Mars.2009 Vi leker litt med tanken om å importere en båt fra det store utland. i den sammen heng kan det bli aktuelt å gå en del på kanal.. Den aktuelle båten ligger helt sør i England og den mest naturlige rute hjemover er et stykke oppover i den engelske kanal, for deretter å "ta av" til styrbord og gå øst/nordøst på kanaler mot Kiel. Er det noen som kan henvise meg til litteratur, websider eller annet som gir informasjon om en slik tur? Takker på førehand! Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Gunga Din Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 hei hallaron Standing Mast Route Kielkanalen er inga problem med normal båt !! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ask Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Hei Eg har segla denne ruta frå sør i Nederland og ut ved Harlingen i Nord. Diesel kjøper du i Belgia før du kjem til Nederland. Husk å ta vare på kvitteringen på den raude dieselen.... Du går inn i heilt i Sør. Kart kjøper du like etter at du har slusa inn/ned. Har du god tid så er det ei ok ruta. Du kjem nok til å bli lei av slusing. Sjølv så blei eg lei av at mange nederlendarar er verre enn sunnmøringar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 He he, du tenker på at når du har hilst på en nederlender må du telle at du har alle fingrene etterpå? Det er foreløpig liten sjangs for at det blir noe, men kanskje kanskje. Dersom det blir, er forløpig plan, å seile båten fra sørengland over kanalen til Frankrike og deretter følge kysten nordover. Denne biten ser jeg for meg at blir gutteturen. F.o.m nederland tenker jeg skal bli familieturen. Hvor lang tid tror dere man må regne på kanalturenfra nordsjøen til Kiel? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Hallaron Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Jeg har nå i dag hatt en lang samtale med megleren som selger denne båten, og planlegger å reise ned å hente båten til Norge. Dere som har seilt i Franrike, Belgia, Holland og Tyskland; Hva skal jeg passe på å ha med med av papirer o.a. på en slik tur? Hva er det jeg skal huske på og passe på? Alle tips mottas med takk! Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
moosewine Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Gratulerer med ny båt! Får vi ny konkurent til sommeren nå? Hva har du kjøpt? Sitér dette innlegget . Link to post
Gunga Din Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Dere som har seilt i Franrike, Belgia, Holland og Tyskland om du går i kanaler CEVNI......(undantag Kielkanalen, der trenger du ikke kanalsertifikat !) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hallaron Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Gratulerer med ny båt! Får vi ny konkurent til sommeren nå? Hva har du kjøpt? Nåja - å gratulere med ny båt er vel tidlig, men vi kikker på en Bavaria 38. Greia er bare at det 1000 nm før den er hjemme. Lurer på å ta turen ned å kikke på den i Påsken.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Hallaron Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 om du går i kanaler CEVNI......(undantag Kielkanalen, der trenger du ikke kanalsertifikat !) CEVNI - husker jeg feil eller var dette noe man kunne ta på nettet? Var det en Dansk båtorganisasjon som hadde noen websider der man kunne ta dette? Eller enda bedre, en engelsk side? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Gunga Din Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Var det en Dansk båtorganisasjon som hadde noen websider der man kunne ta dette? Eller enda bedre, en engelsk side? fem o halvfjers..... Cevnikusren tar en kveld inkl pröven...tror det går o ta det over nettet , jeg tog min på SXK....dom frågade om det var någre nordmen i forsamlingen da skulle dom rette deres pröver först så dom hann opp til Oslo i löpet av kvelden..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Catlina Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 Hvis du vil så kan du også gå fra Harlingen gjennom Groningen og ut ved Delfziel, undertegnede har gjort det et par ganger. Hvis du tar ned masta så kan du spare mye tid ved å gå snarveien fra nordøst for Leewarden og direkte til Groningen. Hvis du tar ned masta så slipper du også å vente på jernbanebroen ved Gouda som bare er åpen en eller to ganger i døgnet. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 Hei Hallaron. Var forbi der i fjor høst. Skal du importere selv må du ha alle papirene i orden. 1. forsikring 2. registrering 3. "bill of sale" 4. salgskontrakt med båtens verdi 5. pass for alle som skal være med 6. mannskapsliste 7. nødvendige flagg 8. avklaring om betaling av MVA!! 9. nødvendige sertifikater 1 forsikring må dekke hele båten med mannskap. husk på at polisenummeret kommer med på den engelske utskriften! 2 Registrering er jo så ymse. Jeg hadde båten registrert på meg i det Engelske registeret med transfer dokumenter til Norge. Hadde jeg kjøpt nå, ville jeg ha registrert båten på meg i Norge før reisen. 3 Bill of sale, er skipsdokumentene som dokumenterer eierforholdet tilbake til båtbyggeren og kan beheftes med lån. Det er nødvendig å sjekke dette nøye så det ikke er pant i båten. 4 salgskontrakten beskriver båtens verdi og om mva er betalt. Dette kan bli nødvendig å vise i Tyskland! 5 og 6 er jo enkle 7 gjeste flagg samt tollflagg. gult og "the third penalty" 8 I Tyskland kan det bli problemer med mva. Jeg hadde ikke betalt mva og hadde kun transferdokumenter. Av den grunn, holdt jeg meg unna Tyskland. Hadde jeg tatt turen nå, hadde jeg momset båten inn i Norge først og hatt med dokumentene på turen. 9 Båtførerbevis og VHF sertifikat. Jeg dro fra Korfu i Hellas og hjem. turen tok ca 5 uker. Min erfaring med havneanløp og kontroller er følgende. I middelhavet var det lite kontroll. I havnene måtte jeg vise ulike dokumenter. Noen ville ha mannskapslister og bill of sale, andre pass og forsikringsbevis. hadde aldri tollklarering. Den første ordentlige kontrollen var i Sør Portugal. Der ble stort sett alt av papirer kontrollert. Videre oppover -Spania ,Frankrike, Belgia,Nederland,Danmark og Sverige var det ingen kontroll overhode, kun pass. Jeg var ikke inne i Tyskland, så hvordan det er å gå inn til Brunsbuttel og gjennom Kiel-kanalen vet jeg ikke. Jeg hadde planlagt å gå den veien, men pga mva ble det ikke noe av. Har i ettertid snakket med flere, som sier at det ikke er noe problem igjennom Tyskland. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 1.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2009 takk Vidar B, det var svært oppklarende.Det er jo noen her på BP som har gjort seg den erfaringen at tyskere kan være svært firkantede m.h.p. regler. Seilte du bare ut i Nordsjøen og hoppet over tyskland på den måten? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
oddgeir Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 Jeg var ikke inne i Tyskland, så hvordan det er å gå inn til Brunsbuttel og gjennom Kiel-kanalen vet jeg ikke. Jeg hadde planlagt å gå den veien, men pga mva ble det ikke noe av. Har i ettertid snakket med flere, som sier at det ikke er noe problem igjennom Tyskland. Ingen problemer inn til Brunsbuttel og Kielerkanalen. Da vi gikk der i fjor sommer, var det overhodet ingen kontroller, bortsatt fra at vi måtte på land i Kiel å betale for bruk av kanalen. God tur. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Hallaron Svart 1.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2009 fem o halvfjers..... Cevnikusren tar en kveld inkl pröven...tror det går o ta det over nettet , jeg tog min på SXK....dom frågade om det var någre nordmen i forsamlingen da skulle dom rette deres pröver först så dom hann opp til Oslo i löpet av kvelden..... Tror absolutt det hadde vært greiere med engelsk enn dansk ja, men SXK arrangerer kurs kunne jeg jo lagt en jobbetur til Gøteborg.. Ser det arrangeres noe som kalles "Kanalintyg" den 27 April, er det CEVNI kurs? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Catlina Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 Tyskerene kan være meget firkantete når det gjelder kryssing av de store ledene, jeg ble tatt med buksa nede på vei fra Borkum til Helgoland av tyske kystvakten for jeg ikke krysset leden 90 grader. Slapp med en advarsel. Husk også dagsignaler(omvendt kon og kule), har hørt om saftige bøter selv om man er utlending! Har ellers aldri hatt noen problemer med båt i Tyskland, kan være vanskelig å få fylt diesel i området rundt de Nordfrisiske øyer. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 Ser det arrangeres noe som kalles "Kanalintyg" den 27 April, er det CEVNI kurs? Jepp..det er en sån kurs...... kurs o pröve samme kveld.....husk o ta med "båtförerbeviset"(eller mer)... för uten det kan man ikke få ut CEVNI+certifikatet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 Jeg har noen planer om kanalturer i Europa. Kan noen gi meg lenker til CEVNI-kursene. Mener å huske at det i Danmark er et opplegg for disse kursene? Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 men vi kikker på en Bavaria 38. Spennende Hallaron. Godt du ventet, og ikke stakk av med den vi kjøpte som lå i havna di Hvilken mod er det ? Mvh Mina Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Hallaron Svart 1.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2009 Spennende Hallaron. Godt du ventet, og ikke stakk av med den vi kjøpte som lå i havna di Hvilken mod er det ? Mvh Mina Nei, mor har trengt litt tid på modningen, men nå er det hun som er drivkraften : "Reis til England og se på den, er den så fin som den ser ut til så kjøper vi den" var beskjeden jeg fikk for et par dager siden. Er dere fornøyde? noe spes å se etter? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Gunga Din Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 Kan noen gi meg lenker til CEVNI-kursene. http://www.vastkustkretsen.se/Utbildning/Kursprogram kurs nr 9 CEVNI behövs på alla inre europeiske vann-veger...... med någre undantag..... Nordiske länder/England/Irland og Kielkanalen om jeg huske rett. dom nordiske länderne anslöt seg ikke pga att på våre kanaler så er det veldi lite yrkestrafikk! og Kielkanalen regnes som "internasjonalt farvann" sen krävs ytterligare ett certifikat för floden Rehn...der håller det ikke med CEVNI Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Vidar B Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 Hei Hallaron Nei. Problemet ble jeg først klar over når jeg var på Helgoland. Fikk besøk av noen dansker der, som hadde blitt tatt av kystvakta 2 ganger pga feil navigering rundt Helgoland. De fortalte meg at de måtte vise alle papirer foruten mva avklaring. Dette ble vistnok kontrollert i Brunsbuttel! Hadde planlagt å gå Kielkanalen, men det ble vestsiden av Danmark og igjennom Limfjorden. Hadde jeg ikke truffet på Danskene, hadde turen gått igjennom Kielkanalen!! Jeg var innom Borkum først uten noen problemer og deretter til Helgoland. Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 Har seilt på disse kanalene mange ganger, og har aldri møtt på noen som har bedt om annet enn pass og forsikringsdokument, samt en gang "legal owner" bevis. Synes det er mye mer behagelig å seile i havet med anløp av Helgoland på denne strekningen. Capella. Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Er dere fornøyde? noe spes å se etter? Vi er absolutt fornøyde med skuta, og kan ikke på stående fot komme på noe som har skapt problemer for oss. Hvilken årsmodell er det du kikker på ? Mvh Mina Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Hallaron Svart 2.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2009 er en 1997 modell vi lurer på. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.