Jump to content

Stående mast rute gjennom Nederland/Tyskland og ut i Kiel?


Hallaron

Recommended Posts

Vi leker litt med tanken om å importere en båt fra det store utland. i den sammen heng kan det bli aktuelt å gå en del på kanal.. Den aktuelle båten ligger helt sør i England og den mest naturlige rute hjemover er et stykke oppover i den engelske kanal, for deretter å "ta av" til styrbord og gå øst/nordøst på kanaler mot Kiel. Er det noen som kan henvise meg til litteratur, websider eller annet som gir informasjon om en slik tur? Takker på førehand! :smiley:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Hei

 

Eg har segla denne ruta frå sør i Nederland og ut ved Harlingen i Nord.

Diesel kjøper du i Belgia før du kjem til Nederland. Husk å ta vare på kvitteringen på den raude dieselen....

 

Du går inn i heilt i Sør. Kart kjøper du like etter at du har slusa inn/ned.

Har du god tid så er det ei ok ruta.

Du kjem nok til å bli lei av slusing. Sjølv så blei eg lei av at mange nederlendarar er verre enn sunnmøringar.

 

 

Ask

Link to post

He he, du tenker på at når du har hilst på en nederlender må du telle at du har alle fingrene etterpå? Det er foreløpig liten sjangs for at det blir noe, men kanskje kanskje. Dersom det blir, er forløpig plan, å seile båten fra sørengland over kanalen til Frankrike og deretter følge kysten nordover. Denne biten ser jeg for meg at blir gutteturen. F.o.m nederland tenker jeg skal bli familieturen. Hvor lang tid tror dere man må regne på kanalturenfra nordsjøen til Kiel?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Jeg har nå i dag hatt en lang samtale med megleren som selger denne båten, og planlegger å reise ned å hente båten til Norge. Dere som har seilt i Franrike, Belgia, Holland og Tyskland; Hva skal jeg passe på å ha med med av papirer o.a. på en slik tur? Hva er det jeg skal huske på og passe på? Alle tips mottas med takk!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Gratulerer med ny båt!

 

Får vi ny konkurent til sommeren nå? Hva har du kjøpt?

 

 

Nåja - å gratulere med ny båt er vel tidlig, men vi kikker på en Bavaria 38. Greia er bare at det 1000 nm før den er hjemme. Lurer på å ta turen ned å kikke på den i Påsken..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
om du går i kanaler CEVNI......(undantag Kielkanalen, der trenger du ikke kanalsertifikat !)

 

CEVNI - husker jeg feil eller var dette noe man kunne ta på nettet? Var det en Dansk båtorganisasjon som

hadde noen websider der man kunne ta dette? Eller enda bedre, en engelsk side?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Var det en Dansk båtorganisasjon som

hadde noen websider der man kunne ta dette?

 

Eller enda bedre, en engelsk side?

fem o halvfjers..... :lol::lol::lol:

 

Cevnikusren tar en kveld inkl pröven...tror det går o ta det over nettet :smiley: , jeg tog min på SXK....dom frågade om det var någre nordmen

i forsamlingen da skulle dom rette deres pröver först så dom hann opp til Oslo i löpet av kvelden..... :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post

Hvis du vil så kan du også gå fra Harlingen gjennom Groningen og ut ved Delfziel, undertegnede har gjort det et par ganger. Hvis du tar ned masta så kan du spare mye tid ved å gå snarveien fra nordøst for Leewarden og direkte til Groningen. Hvis du tar ned masta så slipper du også å vente på jernbanebroen ved Gouda som bare er åpen en eller to ganger i døgnet.

Link to post

Hei Hallaron.

Var forbi der i fjor høst.

Skal du importere selv må du ha alle papirene i orden.

1. forsikring

2. registrering

3. "bill of sale"

4. salgskontrakt med båtens verdi

5. pass for alle som skal være med

6. mannskapsliste

7. nødvendige flagg

8. avklaring om betaling av MVA!!

9. nødvendige sertifikater

 

1 forsikring må dekke hele båten med mannskap. husk på at polisenummeret kommer med på den engelske utskriften!

2 Registrering er jo så ymse. Jeg hadde båten registrert på meg i det Engelske registeret med transfer dokumenter til Norge. Hadde jeg kjøpt nå, ville jeg ha registrert båten på meg i Norge før reisen.

3 Bill of sale, er skipsdokumentene som dokumenterer eierforholdet tilbake til båtbyggeren og kan beheftes med lån. Det er nødvendig å sjekke dette nøye så det ikke er pant i båten.

4 salgskontrakten beskriver båtens verdi og om mva er betalt. Dette kan bli nødvendig å vise i Tyskland!

5 og 6 er jo enkle

7 gjeste flagg samt tollflagg. gult og "the third penalty"

8 I Tyskland kan det bli problemer med mva. Jeg hadde ikke betalt mva og hadde kun transferdokumenter. Av den grunn, holdt jeg meg unna Tyskland. Hadde jeg tatt turen nå, hadde jeg momset båten inn i Norge først og hatt med dokumentene på turen.

9 Båtførerbevis og VHF sertifikat.

 

Jeg dro fra Korfu i Hellas og hjem. turen tok ca 5 uker. Min erfaring med havneanløp og kontroller er følgende. I middelhavet var det lite kontroll. I havnene måtte jeg vise ulike dokumenter. Noen ville ha mannskapslister og bill of sale, andre pass og forsikringsbevis. hadde aldri tollklarering.

Den første ordentlige kontrollen var i Sør Portugal. Der ble stort sett alt av papirer kontrollert.

Videre oppover -Spania ,Frankrike, Belgia,Nederland,Danmark og Sverige var det ingen kontroll overhode, kun pass.

Jeg var ikke inne i Tyskland, så hvordan det er å gå inn til Brunsbuttel og gjennom Kiel-kanalen vet jeg ikke. Jeg hadde planlagt å gå den veien, men pga mva ble det ikke noe av. Har i ettertid snakket med flere, som sier at det ikke er noe problem igjennom Tyskland.

Link to post

takk Vidar B, det var svært oppklarende.Det er jo noen her på BP som har gjort seg den erfaringen at tyskere kan være svært firkantede m.h.p. regler. Seilte du bare ut i Nordsjøen og hoppet over tyskland på den måten?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Jeg var ikke inne i Tyskland, så hvordan det er å gå inn til Brunsbuttel og gjennom Kiel-kanalen vet jeg ikke. Jeg hadde planlagt å gå den veien, men pga mva ble det ikke noe av. Har i ettertid snakket med flere, som sier at det ikke er noe problem igjennom Tyskland.

 

Ingen problemer inn til Brunsbuttel og Kielerkanalen. Da vi gikk der i fjor sommer, var det overhodet ingen kontroller, bortsatt fra at vi måtte på land i Kiel å betale for bruk av kanalen.

 

God tur.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
fem o halvfjers..... :lol::lol::lol:

 

Cevnikusren tar en kveld inkl pröven...tror det går o ta det over nettet :smiley: , jeg tog min på SXK....dom frågade om det var någre nordmen

i forsamlingen da skulle dom rette deres pröver först så dom hann opp til Oslo i löpet av kvelden..... :wink:

 

 

Tror absolutt det hadde vært greiere med engelsk enn dansk ja, men SXK arrangerer kurs kunne jeg jo lagt en jobbetur til Gøteborg.. Ser det arrangeres noe som kalles "Kanalintyg" den 27 April, er det CEVNI kurs?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Tyskerene kan være meget firkantete når det gjelder kryssing av de store ledene, jeg ble tatt med buksa nede på vei fra Borkum til Helgoland av tyske kystvakten for jeg ikke krysset leden 90 grader. Slapp med en advarsel. Husk også dagsignaler(omvendt kon og kule), har hørt om saftige bøter selv om man er utlending!

 

Har ellers aldri hatt noen problemer med båt i Tyskland, kan være vanskelig å få fylt diesel i området rundt de Nordfrisiske øyer.

Link to post
Spennende Hallaron. Godt du ventet, og ikke stakk av med den vi kjøpte som lå i havna di :wink:

Hvilken mod er det ?

 

Mvh Mina

 

Nei, mor har trengt litt tid på modningen, men nå er det hun som er drivkraften : "Reis til England og se på den, er den så fin som den ser ut til så kjøper vi den" var beskjeden jeg fikk for et par dager siden.

 

Er dere fornøyde? noe spes å se etter?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Kan noen gi meg lenker til CEVNI-kursene.

http://www.vastkustkretsen.se/Utbildning/Kursprogram

 

kurs nr 9

 

CEVNI behövs på alla inre europeiske vann-veger......

 

med någre undantag.....

Nordiske länder/England/Irland og Kielkanalen om jeg huske rett.

dom nordiske länderne anslöt seg ikke pga att på våre kanaler så er det veldi lite yrkestrafikk!

og Kielkanalen regnes som "internasjonalt farvann"

 

sen krävs ytterligare ett certifikat för floden Rehn...der håller det ikke med CEVNI

S/Y Gunga Din

Link to post

Hei Hallaron

Nei. Problemet ble jeg først klar over når jeg var på Helgoland. Fikk besøk av noen dansker der, som hadde blitt tatt av kystvakta 2 ganger pga feil navigering rundt Helgoland. De fortalte meg at de måtte vise alle papirer foruten mva avklaring. Dette ble vistnok kontrollert i Brunsbuttel! Hadde planlagt å gå Kielkanalen, men det ble vestsiden av Danmark og igjennom Limfjorden.

Hadde jeg ikke truffet på Danskene, hadde turen gått igjennom Kielkanalen!!

Jeg var innom Borkum først uten noen problemer og deretter til Helgoland.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...