Jump to content

Kjøleboks anbefalinger

Fevik 21

Recommended Posts

Jeg kjøpte en ISOTERM for en del år siden, men den klappet sammen etter kort tid. Motoren i pumpa drives av 6 transistorer, og det spesielle med designet her var at konstruktøren ikke hadde skjønt at det var induktiv last det dreide seg om og ikke montert beskyttelsesdioder på hvær av disse transistorene. Resultatet ble at de døde etter hvert. Jeg gjorde "ferdig" elektronikken ved å sette inn dioder, samt at jeg valgte noen transistorer som var beregnet på større effekt. Det har holdt i ca 10 år etter det.

Per

Kjøp en boks med kompressor, ikke en type med Peltier elementer. Sistnevnte får du billig, men de bruker masse strøm og er ikke særlig effektive. I varmt vær vil du særlig merke dette.

Isotherm boksene er en del dyrere enn det du skisserer, men de har gått en god del ned i pris. Boksen jeg har mener jeg kostet rundt 6000,- for noen år siden, mens den koster under 4000 nå etter det jeg har hørt.

Kjøp en boks med kompressor, ikke en type med Peltier elementer. Sistnevnte får du billig, men de bruker masse strøm og er ikke særlig effektive. I varmt vær vil du særlig merke dette.

Isotherm boksene er en del dyrere enn det du skisserer, men de har gått en god del ned i pris. Boksen jeg har mener jeg kostet rundt 6000,- for noen år siden, mens den koster under 4000 nå etter det jeg har hørt.

Har sett litt på denne fra maritim. Tror jeg kjøper den hvis jeg ikke finner noen rimigere alternativer.

Hva med å rett og slett investere i et Isotherm kjøleskap ? Legger du kr. 500 mer på bordet får du 42 liter og kr 800,- mer så får du 65 liter.

(hvis du har plass i båten vel å merke)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Kjøleboksen som OLPI presenterer, En isoterm med skikkelig danfoss aggregat er absolutt å anbefale. Kjøpte selv en slik i fjor da kjøleboksen i båten røyk. Flott boks med lavt strømforbruk. På det varmeste i sommeren 2008 "klokket" jeg den, og det gikk overaskende lite til å holde ø.......... så duggfrisk og kald. Kan også brukes som fryseboks ned til - 10 grader. Endatil fortsatt med greit forbruk av strøm. Etter at boksen i båten ble fikset så har denne boksen som har håndtak vært med på tur og selskapligheter rundt om. Full av mat og drikke.

Absolutt å anbefale.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Jeg tar den med når vi er på tur med bilen også. Helt super boks, men veldig god plass. 1 1/2 litere står fint. Kjekt med det lille lokket i det store når man skal ha uta f.eks en flaske av boksen. I tillegg kan man sitte på den, men da bør man sikkert holde rumpa borte fra det lille lokket :wink:

På de nyeste boksne stiller man temp`n digitalt mener jeg å ha sett. Det gjør man ikke på min boks, men ellers er den lik.

Redigert av OLPI (see edit history)

Jeg har Isotherm 26 liter.

Fantastisk bra produkt, jeg hadde kaldeste pilsen på bryggen i Bergen under hetebølgen ifjor :)

Det er også flott at den bruker utrolig lite strøm.

Det som også er en ting å huske på er at den magasinerer kulden. dvs den holder seg kald i ca 1 døgn etter at du har slått av strømmen.

Flott produkt kan anbefales.

• 6 år senere...

Hei!

Vi lurer på en kjøleboks vi kan bruke både i bilen og i båten, og jeg har vært inne på Seatronic og funnet noen Isotherm bokser som kunne ha fungert greit. De koster en del syntes jeg, så jeg tenkte jeg skulle løfte denne tråden og se om det kan være noen innspill å få. Jeg har ikke bestemt meg for størrelse foreløpig.

Er det noen som har erfaring med disse Isotherm boksene?

bilde

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...