blueline Startet 31.Mars.2009 Del på Facebook Startet 31.Mars.2009 Da har pengene fra salget av min "gamle" Bavaria 30 2006 mod. tikket inn og ny Bavaria 35 er bestilt hos Lunde båt. Den gamle ble solgt for kr. 625 000,- og alle de som spådde dårlig bruktpris når jeg kjøpte den kan nå gå i skammekroken. Den ble solgt 10 000,- over prisantydning. Den ny har jeg bestilt med nøkternt ekstraustyr så det blir nå ny jobbing med montering av varme, vv-vann, plotter, ankervinsjer, autopilot etc. men det er jo halve moroa for meg. Det jeg har valgt levert med båten er 28 hk motor, rullestor, åpninger i siderekke, springpullere, grunn kjøl(155), ekstra vanntank, tridata, vindinstrumenter, micro og justerbar skillevegg mellom aktercabiner. Båten får vi i Danmark i midten av juni. Dette blir moro!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 (redigert) Da har pengene fra salget av min "gamle" Bavaria 30 2006 mod. tikket inn og ny Bavaria 35 er bestilt hos Lunde båt. Den gamle ble solgt for kr. 625 000,- og alle de som spådde dårlig bruktpris når jeg kjøpte den kan nå gå i skammekroken. Den ble solgt 10 000,- over prisantydning. grunn kjøl(155), Gratulerer med ny båt ,er bare nysgjerrig,hvorfor valgte du grunn kjøl?Hva var "dybdealternativene"? Var alternativet dyp blykjøl? mvh fem@il Redigert 31.Mars.2009 av fem@il (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Gratulerer deg med ny båt Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Hallaron Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 (redigert) Gratulerer med ny båt ja!! Om jeg var i den situasjon at jeg skulle ha meg ny båt, ville jeg også bestilt med grunn kjøl. Fra 160 til 190 er det mange steder som utelukkes.. Driver i disse dager og kikker på en båt og en av de tingene som holder meg igjen er at den stikker 185 cm dypt. Da må jeg tenke meg svært godt om før jeg går inn til favoritthavna på Gjessøya. men på den annen side. Men en ny båt endrer kanskje bruksmønsteret seg littegrann? - hva sier dere andre som har gått opp 7-8 fot. Blir det annet bruksmønster? Redigert 31.Mars.2009 av hallaron (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Seiljåtten Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Gratulerer med ny flott båt! B35 kommer til å bli en av storselgerene til lundebaat, det er jeg ganske sikker på. Stor cockpit, mange sitteplasser i salong, og 3 kabiner gjør dette til en flott familie turbåt. Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Om jeg var i den situasjon at jeg skulle ha meg ny båt, ville jeg også bestilt med grunn kjøl. Selvsgt delte meninger om dette og forskjellig bruksmønster,mener bare at det er mere seilglede/seilegenskaper med en dyp kjøl mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Grunn kjøl ble valgt av 2 grunner. Båtplassen vår er det få plasser med nok dybde. Indre Oslofjord har få steder å gå til og grunn kjøl gjør at vi kan gå inn i flere havner. Båten blir dårligere på kryss, men det er ikke av så stor betydning for oss. Jeg ble faktisk glad når jeg så standardpropellen. 3 blader og nesten like stor som en snekkepropell. Det blir godt skyv og god manøvrerbarhet i havn. Jeg motorseiler mye om det ikke blåser nok da Oslofjorden er laaaaaang og ganske kjedelig etter å ha seilt ut og inn siden jeg var liten. Selvsagt hadde det vært ok med en dyr 3-blads foldepropell men det står et stykke ned på utstyrslisten. Det får bli et år jeg får igjen på skatten. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Gratulerer men ny båt Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
SRA Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Gratulerer!! Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 ! Om jeg var i den situasjon at jeg skulle ha meg ny båt, ville jeg også bestilt med grunn kjøl. Fra 160 til 190 er det mange steder som utelukkes.. Driver i disse dager og kikker på en båt og en av de tingene som holder meg igjen er at den stikker 185 cm dypt. Da må jeg tenke meg svært godt om før jeg går inn til favoritthavna på Gjessøya. men på den annen side. Men en ny båt endrer kanskje bruksmønsteret seg littegrann? - hva sier dere andre som har gått opp 7-8 fot. Blir det annet bruksmønster? Jeg må innrømme at dybder opptar meg. Min båt er ekstra dyp (2,55). Men man finner alltids alternativer og for meg er seilegenskaper høyt prioritert. Grunn kjøl ble valgt av 2 grunner. Båtplassen vår er det få plasser med nok dybde. Indre Oslofjord har få steder å gå til og grunn kjøl gjør at vi kan gå inn i flere havner. Gratulerer! Det virker som du har tenkt gjennom dette og jeg er sikker på at den grunne kjølen vil fungere fint med ditt bruksmønster. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sydvesten Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Gratulerer så mye med nybåtkjøpet, og valg båt og forhandler.... og det er fornuftig at du legger dine kriterier til grunn ved valg av båt og utstyr og ikke andres kritereier... Det er toss alt du som skal bruke båten og ikke de andre... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
fem@il Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 og det er fornuftig at du legger dine kriterier til grunn ved valg av båt og utstyr og ikke andres kritereier... Det er toss alt du som skal bruke båten og ikke de andre... Selvsagt er det egne kriterier som skal legges til grunn,og han gir veldig vettuge grunner for sitt valg,men det er vel lov å spørre seriøst hvorfor det ble valgt grunn kjøl uten at det var negativt ment? Jeg er også ,i likhet med SunFlyer også opptatt av "best mulig seilglede med den båten jeg valgte",derfor mitt spørsmål. mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Ikke noe problem med spørsmål om mine valg. I 2006 hadde jeg samme valg og valgte dyp. I dag blir valget grunn kjøl. Håper å kunne snike meg inn i havnen på Mølen midt i uken en dag med lavtrykk(høy vannstand). Mølen er for meg en av få perler i grei turavstand fra Fornebu. Kanskje jeg tør å gå inn i Dragsund på Håøya igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Har også en Bavaria med grunn kjøl og er rimelig sikker på at jeg ville valgt det samme igjen. Dårlige seilegenskaper men langt flere havner åpner seg og risiko for skader vil jeg vel tro også blir redusert. Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Håper å kunne snike meg inn i havnen på Mølen midt i uken en dag med lavtrykk(høy vannstand). Mølen er for meg en av få perler i grei turavstand fra Fornebu. Er det øya mellom Tofte og Horten du mener? Eller finnes det en annen Mølen? Dersom det er denne, er det forståelig at man ikke vil inn der med dyp kjøl. Jeg synes det ser uhorvelig trangt og knotete ut inni der, da. Og jeg har bare 22 fot og stikker 1,45 dypt. Her kommer et (sikkert ganske naivt) spørsmål fra en sylfersk turseiler: Hva er hovedårsaken til at man ønsker å trykke seg sammen på trange steder når man er på tur? Er det mest for å være sosial, eller er det rett og slett fordi man ikke kan fortøye hvor som helst, grunnet bølger etc? Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
blueline Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 I Oslofjorden kan man ikke velge om man vil ligge alene eller sammen med andre om man ikke har fri midt i uka. Det aller viktigste med en havn er at jeg sover godt om natta(dvs. trygg/smul havn). Mølen er en perle som man kanskje ikke bør oppfordre folk å seile til(for da får jeg ikke plass). Er det hyggelige folk i de andre båtene synes jeg det er trivelig med litt liv i havnene selv om det også er koselig å ligge alene og stort sett synes jeg båtfolk er greie. Det er jo litt av moroa å sitte ute om kvelden se på livet. På Mølen er det bare å gå en tur så er man alene. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Gratulerer med ny flot båt. Fårstår godt du valgte grunn kjøl men sliter lit med og forstå hvorfor du har valgt rulemast. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Min kone er fra innlandet og min eldste sønn på 12 liker å være på tur men er ikke interessert i seiling. Yngstegutten på 5 år er interessert men ennå ikke noen stabil rormann da han liker best å svinge på rattet. Jeg gjør derfor alt selv å da er rullemast praktisk. Da kan jeg seile kontrollert med minimal krenging(gidder å reve i tide) selv om farten evt. blir litt dårligere. Når jeg får på plass en autopilot har jeg planer om å bli litt flinkere også. Dvs. ha seil og riggtrim framme å prøve meg fram med trimmingen å se hva jeg får til. Når det er på plass får jeg se om det blir en foldepropell. Jeg vil at båtlivet skal være mest mulig positivt for hele familien derfor blir det mobilt bredbånd til eldstegutten og rikstv til oss andre. Vindskjerm fra Hønø båtrutor og cockpitkalesje. Jeg var selv på 4 uker sommerferie med telt, Selco seltroll 14 fot med 3 hk evinrude så verden går fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Får man vindskjerm til Bavaria 35? Link til en med bilder av dette? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Vel jeg seiler mye alene men har da ingen problener med et vanlig storseil, retnokk har jeg en bra autopilot. De gangene jeg faktisk har hat problemer med storseilet har vært på leiebåter med ruleseil hvor driten kar kilt seg og man ikke har fåt revet ned op et normalt vis. Sitér dette innlegget Link to post
jm Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 (redigert) Gratulerer. Bavaria 35 Cr er også drømmebåten for oss. Vet du hvor mye seilegenskapene forringes på kryss med grunn kjøl? (ant. grader). Er det noe å ta mye hensyn til når man ikke seiler konkurranser? På lens burde det iallefall være en fordel med grunn kjøl. Redigert 31.Mars.2009 av jm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 http://www.batrutor.se/menu,948,1083,2256,page,2256.html Det blir nok ikke gratis. Men jeg synes det ser bra ut. Dette er vel fra en 38 om jeg ikke husker feil. Litt Rainx på ruta så har du bra sikt selv om det regner. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Supert å høre at det gikk raskt å selge gammelbåten , det er slikt man ønsker å høre i disse tider. Har ikke sette denne nye båten live men fra bildene så er den ut til å være veldig fin i innredningen , utenpå så er det vel mye av det samme som tidligere , synes den er ok der og , har de fått bakluken manuell eller er den fortsatt elektrisk ? Å montere utstyr selv er jo topp da man får det slik man vil ha det og plotter,ankervinsj,autopilot er jo plankekjøring , varmtvann og varmer ville jeg nok fått ferdig montert i båten , men det har vel lunde allerede rådet deg til og du har sagt nei så da er du mer glad i å sage og koble enn meg :) Er det standard med mindre motor ? Måtte du betale ekstra for grunn kjøl ? Er det standard med septiktank ? Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Hvor mye dårligere den seiler med kort kjøl på kryss vet jeg ikke. Jeg kan komme tilbake på høsten Da har jeg kanskje blitt litt klokere. Dessverre får man ikke noe uten å gi noe er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Gratulerer med fin båt og mye plass :-) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.