Jump to content

Hvor mye bunnstoff ?

Seilersnobben

Recommended Posts

Helt enig i de siste her som gir uttrykk for at det brukes for mye bunnstoff. Men, hvorfor nødvendigvis 2-komp. primer? Er det vesentlig bedre vedheft i denne o forhold til 1-komp.?

Jeg tror at dersom man gjør en skikkelig jobb i utgangspunktet, når båten er ny, så holder det med maks 2 strøk primer og 1-2 strøk med bunnstoff. Deretter et lett og tynt strøk bunnstoff hvert år, eller kanskje bare småflekking.

Men, problemet er følgende:

Det blir gjennomgående IKKE gjort god nok jobb fra "verftets" side når båten er ny, og da får kjøperen problemet med avflassing, sliping, avflassing, sliping, flekking.....og slik fortsetter det år etter år.

Helt enig i de siste her som gir uttrykk for at det brukes for mye bunnstoff. Men, hvorfor nødvendigvis 2-komp. primer? Er det vesentlig bedre vedheft i denne o forhold til 1-komp.?

Som jeg har skjønt det så har en-komp og to-komp primer to forskjellige formål; en-komp har som formål gi god vedheft for bunnstoff mens to-komp lager et vanntett skikt som skal hindre vannintrengning i skroget og dermed forhindre plastpest.

Hva angår antall strøk (tykkelse på laget) med antipest/to-komp primer så vil jeg nok tro at på en landstedsbåt som er ute noen sommermåneder i løpet av året så er det helt greit med bare to strøk, er det en større båt som ligger ute hele året og f.eks kun er oppe en uke hvert annet år for bunnsmøring så ville jeg nok uten tvil ha spandert på meg mange strøk så det kommer nok til dels an på båttype/bruk, etter mitt syn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...