Jump to content

Hvor mye bunnstoff ?


Seilersnobben

Recommended Posts

Sikkert årets dummeste og mest banale spørsmål, men jeg prøver likevel:

 

OMTRENT hvor mye bunnstoff trenger jeg for ett strøk (Hempel selvpolerende eller tilsvarende) til en 9,50 x 3,27 x 1,70 seilbåt med kort kjøl ?

Jeg stryker vanligvis ganske tynt og søler ikke mer enn vanlig. Bruker pensel, evt også rull.

Link to post
Bruker pensel, evt også rull.

 

Hvorfor bruke noe annet enn rull? Jeg synes det blir et ebdre resultat og mere drøyt med bruk av rull, går enklere/fortere også, etter mitt syn. Hvor mye en liter dekker avhenger vel også av temperatur på bunnstoffet og hvor godt man har ristet boksen på forhånd. Man legger vel oftere på for mye enn for lite bunnstoff og jeg synes Hempel selvpolerende er drøy i bruk, holder godt så ingen grunn til å sløse med bunnstoff/penger hvis båten er oppe hvert år.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Hvorfor bruke noe annet enn rull?

Kommer ikke til over alt med rullen. Foran på roret, rundt drevet og under kjølen, for eksempel.

For øvrig synes jeg det er noe kvalifisert griseri å måtte rengjøre rullen etterpå. Ett år la jeg den i fryseren i en plastpose og brukte den omigjen neste år, NESTEN like fin!

 

Husets mindreårige protesterer nå vilt og sier hun syns Mammas pensler i fryseren er noe ordentlig griseri ...

Link to post

Selv bruker jeg bare rull hvis overhode mulig og både brett og holder kan da brukes på nytt? Bytter ut selve rullen og de får man jo kjøpt for rundt en ti-krone og da blir det engangsbruk for meg. Å legge ruller og pensler i fryseren fungerer meget bra, men viktig å pakke inn godt, meget godt, for litt trist hvis den flotte indrefileten man kjøpte billig smaker av bunnstoff! Been there, done that! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Funker sikkert bra med bunnstoff i fryseren, men personlig ville ikke jeg plassert en giftbombe ilag med frysevarene får å spare ett par 100 i året :rolleyes:

Det med å pakke inn godt tror jeg at jeg har fått meg. Hvis ikke penselen/rullen blir stiv er det ikke fordampet noe særlig løsningsmiddel. Hva annet er det som fordamper/unnslipper lettere ?

Redigert av Seilersnobben (see edit history)
Link to post
Bunnstoff i fryseren ...for å spare en tier ??? Du verden som denne finanskrisen har slått hardt ned på enkelte... :lipseal::eek: :eek:

 

Spare penger er ikke hovedmotivet for meg her. (Vi statsansatte er ikke så hardt rammet av finanskrisen ennå, heller.)

Jo, jeg misliker forsåvidt å bruke løsemiddel med samme literpris som bunnstoffet. Viktigere er at jeg hater griseriet med å vaske pensler/ruller.

 

Å kaste ting som er fullt brukbare liker jeg om mulig enda dårligere. Kan godt tenkes det er ulogisk, men det er nettopp dette som er mitt dilemma.

 

Både løsemiddel og bruk-og-kast er miljøuvennlige. Betyr litt det óg.

Redigert av Seilersnobben (see edit history)
Link to post

Miljø-uvennlig, javisst!

Dessuten skygger de digre seilene dine for vindmøllene!

Nei, takke meg til en dieselmotor til fremdrift. hehe...

 

Tilbake til tema:

Angående bunnstoff, som tråden handler om:

 

 

Hva gjør jeg nå?

 

Har skrapet båten, pusset bunnen jevn med oscillerende slipemaskin, sparklet hakk med gelcoatsparkel, pusset igjen...

 

Hvor mange strøk primer og hvor mange strøk selvpolerende bunnstoff?

 

Båten gjør drøye 25 knop, er det ok med selvpolerende da?

Kjører jo ikke "flatt jern" hele tiden heller da.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Hvor mange strøk primer og hvor mange strøk selvpolerende bunnstoff?

 

Hva primer angår (to-komp!) så er vel det riktigte svaret "nok"? Det er tykkelsen av skiktet som vel er det viktigste og hvor mange strøk som da må til vil nok variere litt med bruk av pensel/rulle, temperatur, hvor nøye man er med å dekke over forrige strøk osv. Vil tro fire til seks strøk er sånn omtrent, men det står mye om dette på boksen såvel som på produsentenes hjemmesider. Vil anbefale deg å bruke to forskjellige farger med primer (annet hvert strøk) slik at du lettere kan se hvor du har vært, eller ikke. Noen bruker derpå et strøk med hardt bunnstoff og til slutt selvpolerende, andre går nok rett på det selvpolerende og da kanskje to strøk første året? Lurt om bunnstoffet er av en annen farge enn siste strøk primer, eller hardt bunnstoff, slik at du senere (neste år) enkelt kan se om du trenger å legge på mere selvpolerende eller om du bare trenger å flekke eller ta et helt strøk. Ingen grunn til å bruke mere enn nødvendig, etter mitt syn.

Dette er i allefall hva jeg har gjort på de siste båtene og det har fungert bra!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Tiltredes Mouche...4-6 lag 2-komp. Dernest bunnstoff i to forskjellige farger enten selvpolerende på begge to eller hardt på det første. Veldig enkelt å vedlikeholde påfølgende sesonger da man ser hvor det er behov for fornying. Selv benyttet jeg hvitt på første strøk og sort på det andre siden sort holder groingen best unna. I år blir det steaming og flekking med sort der det hvite stoffet er synlig.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Kan noen fortelle meg hvorfor svære skip som er på sjøen i opptil 5 år har et tynt, noen hundre my, lag bunnstoff, mens småbåter som er på sjøen i seks måneder må ha et flere millimetere tjukt lag.

Selv har jeg et strøk klorkautsjukprimer som heft, og ett strøk bunnstoff.

Skroget mitt får puste i opplag. Osmose kan gå motsatt vei, og båten får ikke plastpest.

Link to post
Kan noen fortelle meg hvorfor svære skip som er på sjøen i opptil 5 år har et tynt, noen hundre my, lag bunnstoff, mens småbåter som er på sjøen i seks måneder må ha et flere millimetere tjukt lag.

 

Jeg vil tro at store skip dokkes hvert 2 eller 3 år. Jeg vil anta at disse store skipene tilbringer 90% av tiden i sjøen med en marsjfart på 13/17 knop og kun ligger i havn 10% av tiden. Jeg vil anta at fritidsbåtene tilbringer 95% (eller mer?) av tiden i havn og kun en sjelden gang i blant i løpet av noen alt for korte sommermåneder gjør en fart på 13/17 knop. Hvor avgjørende disse forskjellene er vet jeg ikke, men vil tro at det er av betydning, muligens betydelig?

 

Jeg tror også at de aller fleste av oss bruker alt for mye bunnstoff! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg tror også at de aller fleste av oss bruker alt for mye bunnstoff! :yesnod:

 

Tiltredes med akklamasjon :yesnod: De aller fleste bruker ALT for mye bunnstoff av en eller annen grunn :crazy: Mulig at mange har forlest seg på bruksanvisningen på boksen eller at man ønsker en "flott" utseende bunn før man sjøsetter...? Ikkje vet eg.. I fjor brukte jeg ca 1 liter på en 32 fots båt,..

Jeg snakker her om selvpolerende bunnstodd siden det er dette jeg har erfaring med fra begynnelsen av åttitallet. Smører på godt der det har flasset eller virker tynt ( brukte rød farge den gangen jeg tok hele bunnen, og ser defor lett områder med dårlig dekning da jeg senere har konvertert til blå farge.) Ellers blir kun vannlinja smurt av "estetiske" grunner.. Trengs sikkert ikke mye der heller, men ser litt "flottere" ut med nymalt vannlinje.

Denne prosedyren er fulgt i mange år, uten at jeg av den grunn har opplevd spesielle problemer med groe.

Etter 3-4 år om det begynner å bli jevnt tynt kan jeg kanskje ta hele bunnen på nytt med f. eks rød farge og flekker så de neste årene der hvor den blå fargen måtte skinne igjennom. Osv..osv...

Link to post
Jeg tror også at de aller fleste av oss bruker alt for mye bunnstoff! :yesnod:

 

Tiltredes med akklamasjon :yesnod: De aller fleste bruker ALT for mye bunnstoff av en eller annen grunn :crazy: Mulig at mange har forlest seg på bruksanvisningen på boksen eller at man ønsker en "flott" utseende bunn før man sjøsetter...? Ikkje vet eg.. I fjor brukte jeg ca 1 liter på en 32 fots båt,..

Jeg snakker her om selvpolerende bunnstodd siden det er dette jeg har erfaring med fra begynnelsen av åttitallet. Smører på godt der det har flasset eller virker tynt ( brukte rød farge den gangen jeg tok hele bunnen, og ser defor lett områder med dårlig dekning da jeg senere har konvertert til blå farge.) Ellers blir kun vannlinja smurt av "estetiske" grunner.. Trengs sikkert ikke mye der heller, men ser litt "flottere" ut med nymalt vannlinje.

Denne prosedyren er fulgt i mange år, uten at jeg av den grunn har opplevd spesielle problemer med groe.

Etter 3-4 år om det begynner å bli jevnt tynt kan jeg kanskje ta hele bunnen på nytt med f. eks rød farge og flekker så de neste årene der hvor den blå fargen måtte skinne igjennom. Osv..osv...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...