Seilersnobben Startet 31.Mars.2009 Del på Facebook Startet 31.Mars.2009 Sikkert årets dummeste og mest banale spørsmål, men jeg prøver likevel: OMTRENT hvor mye bunnstoff trenger jeg for ett strøk (Hempel selvpolerende eller tilsvarende) til en 9,50 x 3,27 x 1,70 seilbåt med kort kjøl ? Jeg stryker vanligvis ganske tynt og søler ikke mer enn vanlig. Bruker pensel, evt også rull. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Fra Jotun http://www.jotun.no/www/no/20020053.nsf/vi...33;OpenDocument Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Nike Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 og fra seajet: Dårlig oppløsning på bildet men håper det kan leses Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 (redigert) Hempel har jo også noe slikt: http://www.hempel.no/Internet/IneAllDesign.../yacht2_nor.swf Dette regner ut antall m2 og så finner du dekning i m2 på boksen (per liter el) Redigert 31.Mars.2009 av Nike (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 <3 lig 1000 takk ! Særlig Hempel sin var jo litt snedig, da. Tjue kvm undervannskrog Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Bruker pensel, evt også rull. Hvorfor bruke noe annet enn rull? Jeg synes det blir et ebdre resultat og mere drøyt med bruk av rull, går enklere/fortere også, etter mitt syn. Hvor mye en liter dekker avhenger vel også av temperatur på bunnstoffet og hvor godt man har ristet boksen på forhånd. Man legger vel oftere på for mye enn for lite bunnstoff og jeg synes Hempel selvpolerende er drøy i bruk, holder godt så ingen grunn til å sløse med bunnstoff/penger hvis båten er oppe hvert år. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Seilersnobben Svart 3.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2009 Hvorfor bruke noe annet enn rull? Kommer ikke til over alt med rullen. Foran på roret, rundt drevet og under kjølen, for eksempel. For øvrig synes jeg det er noe kvalifisert griseri å måtte rengjøre rullen etterpå. Ett år la jeg den i fryseren i en plastpose og brukte den omigjen neste år, NESTEN like fin! Husets mindreårige protesterer nå vilt og sier hun syns Mammas pensler i fryseren er noe ordentlig griseri ... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.April.2009 Del på Facebook Svart 3.April.2009 Jeg har samme skroget. Bruker kun rull. Kjøper billige på Hoffleverandør 1, og kaster de etter bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 3.April.2009 Del på Facebook Svart 3.April.2009 For øvrig synes jeg det er noe kvalifisert griseri å måtte rengjøre rullen etterpå. En engangsrulle med kar og pensel koster vel noe slikt som en 40 - 50 kroner omtrentlig. Er ihvertfall hva jeg betaler hos den lokale pusheren. Går rett i avfallsdunken etter bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 3.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2009 Har prøvd samme taktikken, men blir kalt miljøsvin av de samme som ikke liker bunnfrosne pensler. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.April.2009 Del på Facebook Svart 3.April.2009 Brukte maleruller skal i miljøstasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.April.2009 Del på Facebook Svart 3.April.2009 Selv bruker jeg bare rull hvis overhode mulig og både brett og holder kan da brukes på nytt? Bytter ut selve rullen og de får man jo kjøpt for rundt en ti-krone og da blir det engangsbruk for meg. Å legge ruller og pensler i fryseren fungerer meget bra, men viktig å pakke inn godt, meget godt, for litt trist hvis den flotte indrefileten man kjøpte billig smaker av bunnstoff! Been there, done that! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SeaRaymond Svart 3.April.2009 Del på Facebook Svart 3.April.2009 Funker sikkert bra med bunnstoff i fryseren, men personlig ville ikke jeg plassert en giftbombe ilag med frysevarene får å spare ett par 100 i året Men dette var da vel ikke temaet heller Sitér dette innlegget Link to post
Apollo32 Svart 4.April.2009 Del på Facebook Svart 4.April.2009 Bunnstoff i fryseren ...for å spare en tier ??? Du verden som denne finanskrisen har slått hardt ned på enkelte... :eek: Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 4.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2009 (redigert) Redigert 4.April.2009 av Seilersnobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 4.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2009 (redigert) Funker sikkert bra med bunnstoff i fryseren, men personlig ville ikke jeg plassert en giftbombe ilag med frysevarene får å spare ett par 100 i året Det med å pakke inn godt tror jeg at jeg har fått meg. Hvis ikke penselen/rullen blir stiv er det ikke fordampet noe særlig løsningsmiddel. Hva annet er det som fordamper/unnslipper lettere ? Redigert 4.April.2009 av Seilersnobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 4.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2009 (redigert) Bunnstoff i fryseren ...for å spare en tier ??? Du verden som denne finanskrisen har slått hardt ned på enkelte... :eek: Spare penger er ikke hovedmotivet for meg her. (Vi statsansatte er ikke så hardt rammet av finanskrisen ennå, heller.) Jo, jeg misliker forsåvidt å bruke løsemiddel med samme literpris som bunnstoffet. Viktigere er at jeg hater griseriet med å vaske pensler/ruller. Å kaste ting som er fullt brukbare liker jeg om mulig enda dårligere. Kan godt tenkes det er ulogisk, men det er nettopp dette som er mitt dilemma. Både løsemiddel og bruk-og-kast er miljøuvennlige. Betyr litt det óg. Redigert 4.April.2009 av Seilersnobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 4.April.2009 Del på Facebook Svart 4.April.2009 Miljø-uvennlig, javisst! Dessuten skygger de digre seilene dine for vindmøllene! Nei, takke meg til en dieselmotor til fremdrift. hehe... Tilbake til tema: Angående bunnstoff, som tråden handler om: Hva gjør jeg nå? Har skrapet båten, pusset bunnen jevn med oscillerende slipemaskin, sparklet hakk med gelcoatsparkel, pusset igjen... Hvor mange strøk primer og hvor mange strøk selvpolerende bunnstoff? Båten gjør drøye 25 knop, er det ok med selvpolerende da? Kjører jo ikke "flatt jern" hele tiden heller da. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Mouche Svart 4.April.2009 Del på Facebook Svart 4.April.2009 Hvor mange strøk primer og hvor mange strøk selvpolerende bunnstoff? Hva primer angår (to-komp!) så er vel det riktigte svaret "nok"? Det er tykkelsen av skiktet som vel er det viktigste og hvor mange strøk som da må til vil nok variere litt med bruk av pensel/rulle, temperatur, hvor nøye man er med å dekke over forrige strøk osv. Vil tro fire til seks strøk er sånn omtrent, men det står mye om dette på boksen såvel som på produsentenes hjemmesider. Vil anbefale deg å bruke to forskjellige farger med primer (annet hvert strøk) slik at du lettere kan se hvor du har vært, eller ikke. Noen bruker derpå et strøk med hardt bunnstoff og til slutt selvpolerende, andre går nok rett på det selvpolerende og da kanskje to strøk første året? Lurt om bunnstoffet er av en annen farge enn siste strøk primer, eller hardt bunnstoff, slik at du senere (neste år) enkelt kan se om du trenger å legge på mere selvpolerende eller om du bare trenger å flekke eller ta et helt strøk. Ingen grunn til å bruke mere enn nødvendig, etter mitt syn. Dette er i allefall hva jeg har gjort på de siste båtene og det har fungert bra! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VannTro Svart 4.April.2009 Del på Facebook Svart 4.April.2009 Tiltredes Mouche...4-6 lag 2-komp. Dernest bunnstoff i to forskjellige farger enten selvpolerende på begge to eller hardt på det første. Veldig enkelt å vedlikeholde påfølgende sesonger da man ser hvor det er behov for fornying. Selv benyttet jeg hvitt på første strøk og sort på det andre siden sort holder groingen best unna. I år blir det steaming og flekking med sort der det hvite stoffet er synlig. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mulligan Svart 4.April.2009 Del på Facebook Svart 4.April.2009 Kan noen fortelle meg hvorfor svære skip som er på sjøen i opptil 5 år har et tynt, noen hundre my, lag bunnstoff, mens småbåter som er på sjøen i seks måneder må ha et flere millimetere tjukt lag. Selv har jeg et strøk klorkautsjukprimer som heft, og ett strøk bunnstoff. Skroget mitt får puste i opplag. Osmose kan gå motsatt vei, og båten får ikke plastpest. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.April.2009 Del på Facebook Svart 4.April.2009 Kan noen fortelle meg hvorfor svære skip som er på sjøen i opptil 5 år har et tynt, noen hundre my, lag bunnstoff, mens småbåter som er på sjøen i seks måneder må ha et flere millimetere tjukt lag. Jeg vil tro at store skip dokkes hvert 2 eller 3 år. Jeg vil anta at disse store skipene tilbringer 90% av tiden i sjøen med en marsjfart på 13/17 knop og kun ligger i havn 10% av tiden. Jeg vil anta at fritidsbåtene tilbringer 95% (eller mer?) av tiden i havn og kun en sjelden gang i blant i løpet av noen alt for korte sommermåneder gjør en fart på 13/17 knop. Hvor avgjørende disse forskjellene er vet jeg ikke, men vil tro at det er av betydning, muligens betydelig? Jeg tror også at de aller fleste av oss bruker alt for mye bunnstoff! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Apollo32 Svart 4.April.2009 Del på Facebook Svart 4.April.2009 Jeg tror også at de aller fleste av oss bruker alt for mye bunnstoff! Tiltredes med akklamasjon De aller fleste bruker ALT for mye bunnstoff av en eller annen grunn Mulig at mange har forlest seg på bruksanvisningen på boksen eller at man ønsker en "flott" utseende bunn før man sjøsetter...? Ikkje vet eg.. I fjor brukte jeg ca 1 liter på en 32 fots båt,.. Jeg snakker her om selvpolerende bunnstodd siden det er dette jeg har erfaring med fra begynnelsen av åttitallet. Smører på godt der det har flasset eller virker tynt ( brukte rød farge den gangen jeg tok hele bunnen, og ser defor lett områder med dårlig dekning da jeg senere har konvertert til blå farge.) Ellers blir kun vannlinja smurt av "estetiske" grunner.. Trengs sikkert ikke mye der heller, men ser litt "flottere" ut med nymalt vannlinje. Denne prosedyren er fulgt i mange år, uten at jeg av den grunn har opplevd spesielle problemer med groe. Etter 3-4 år om det begynner å bli jevnt tynt kan jeg kanskje ta hele bunnen på nytt med f. eks rød farge og flekker så de neste årene der hvor den blå fargen måtte skinne igjennom. Osv..osv... Sitér dette innlegget Link to post
Apollo32 Svart 4.April.2009 Del på Facebook Svart 4.April.2009 Jeg tror også at de aller fleste av oss bruker alt for mye bunnstoff! Tiltredes med akklamasjon De aller fleste bruker ALT for mye bunnstoff av en eller annen grunn Mulig at mange har forlest seg på bruksanvisningen på boksen eller at man ønsker en "flott" utseende bunn før man sjøsetter...? Ikkje vet eg.. I fjor brukte jeg ca 1 liter på en 32 fots båt,.. Jeg snakker her om selvpolerende bunnstodd siden det er dette jeg har erfaring med fra begynnelsen av åttitallet. Smører på godt der det har flasset eller virker tynt ( brukte rød farge den gangen jeg tok hele bunnen, og ser defor lett områder med dårlig dekning da jeg senere har konvertert til blå farge.) Ellers blir kun vannlinja smurt av "estetiske" grunner.. Trengs sikkert ikke mye der heller, men ser litt "flottere" ut med nymalt vannlinje. Denne prosedyren er fulgt i mange år, uten at jeg av den grunn har opplevd spesielle problemer med groe. Etter 3-4 år om det begynner å bli jevnt tynt kan jeg kanskje ta hele bunnen på nytt med f. eks rød farge og flekker så de neste årene der hvor den blå fargen måtte skinne igjennom. Osv..osv... Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 4.April.2009 Del på Facebook Svart 4.April.2009 Jeg bruker to bokser på min 36 fots store seilbåt, men jeg tynner bunnstoffet med tynner. Er av den oppfatning at de fleste smører for tykt. Det er ikke groe på båten om høsten. Når jeg høytrykkspyler båten, kommer fargen på det gamle bunnstoffet fram. Det tar jeg som et signal på at jeg har smurt akurat passe tykt. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.