Skvulpen Startet 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2009 I siste Båtliv annonseres en universal-lås til å låse fast ekkolodd, kartplottere, o.l. Argumentet er å slippe slitasje på ledninger og plugger når man demonterer utstyret hver gang man forlater båten. Durasafe Men er dette egentlig noen hjelp i? Hvis noen først går inn i en båt for å ta med seg slikt utstyr lar de seg vel ikke stoppe av denne låsen? De røsker vel heller av hele sulamitten med brakett og det hele, med større skader som resultat? Eller hva mener menigheten på baatplassen? Kan det ha en "avskrekkingseffekt" for amatørtyver i det minste? Jeg har daycruiser med kartplotter / ekkolodd, og driver med denne demonteringen av plotteren hver gang jeg forlater båten, skulle selvsagt sluppet ... Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Enig med deg der, låsen hindrer ingen i å stjele,de bryter løs det de vil ha uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Fevik 21 Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Har sett at noen bryter istykker et helt dashbord for å få tak i en cd spiller til 500,- Det eneste som nytter er å gjemme alt som kan ha verdi. Jeg fjerner alt i båten, men lar være å låse dører. Hvis de vil inn så kommer de inn Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Waste of money. Med den låsen så blir da bare mer skade. Eneste som hjelper er å ta med seg sakene hjem eller hjemme det i båten om man har mulighet til det. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
LM 605 Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Helt bortkastet etter min mening. I dag når noe skal stjeles i fra båt eller bil spares det ikke på noe. Det brukes gjerne motorsag for å få med tingene man har "lyst på." Det lureste og eneste som gjelder i dag, er som andre også mener, ta verdisakene med hjem! Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Hvis låsen er godkjent av forsikringsselskapene, er den en god ting å ha. Saken er den, dersom du ikke kan låse kabinen der plotteren står, dekkes den ikke av forsikring ved tyveri. Er den innelåst går det under innbrudd. Problemet er at dersom du må plukke ned plotteren etter hver tur, vil plugger og kabel bli slitt og feile. Dersom denne låsen ikke er akseptert av forskringsselskapene, har den ingen verdi. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Kan ikke skjønne at plugger og kabler kan bli så utslitt etterhvert, at de begynner å feile hvis man tar f.eks plotter med seg hjem når man forlater båten? Såpass solid burde vel utstyret til annerkjente leverandører være, at det tåles og bli demontert noen ganger i løpet av sesongen. Mye av radio, stereo,VHF etc. har vel såkalte hurtigkopplinger som vel er ment at utstyret lett kan tas ut når man forlater båten? Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Registrerer at de fleste ser på en slik lås som bortkastet, så jeg kan nok spare de pengene til noe annet. Når det gjelder slitasje på plugger og ledninger så er det jo ulike system. Jeg hadde Humminbird plotter / lodd før, de har et flott system med hurtigbrakett der du bare trykker inn en knapp bak på plotteren så løses den fra braketten. Like enkelt å smette på plass, alle kontaktpunkter faller på rett plass av seg selv. Men nå har jeg Garmin 520s, den er mye mer plundrete, den har en kabel med plugg i enden, med ørten bittesmå kontakthull som skal dyttes inn slik at alle pinnene treffer rett høl, må lirke litt og til slutt vri rundt en ring. Til tross for at der er et spor så blir jeg ofte engstelig for om jeg presser pluggen feil inn. Humminbird 10 points - Garmin 0 points akkurat her! Så på enkelte systemer har det sikkert noe for seg at mange på- og avkoblinger sliter litt. Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Såpass solid burde vel utstyret til annerkjente leverandører være, at det tåles og bli demontert noen ganger i løpet av sesongen. Hadde jeg bare brukt båten noen ganger i løpet av sesongen, hadde jeg ikke bekymret meg... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Har nå hatt min Garmin kartplotter noen sesonger nå, og altid tatt den med hjem etter bruk,uten at det har blitt noen form for slitasje eller feil med hverken plugger eller ledninger? Bruker båten veldig mye i fra April til ut Oktober, så det blir ganske mange inn og utplugginger i løpet av året. Båteier har jeg vært i flere tiår, så jeg har altid gjort det til en vane å fjerne dyr elektronikk i fra båten når jeg forlater den. De som er ute etter dette får tak i det uansett om det er fastmontert eller låst fast på en eller annen måte. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Mange har åpne båter med flushmontert utstyr som vil være forholdsvis upraktisk å ta med seg hjem. Noen som har noen erfaring med tyverier av fastmonterte plottere, VHF, radarskjermer osv. ? Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Har hørt om ett eksempel lokalt der fastmontert (innfelt i dashbord) plotter ble stjålet, da så det ut som om brekkjern var brukt, og hele instrumentpanelet var temmelig ille medfart ... Skaden blir jo enda større da, men jeg tror kanskje terskelen for tyveri blir litt høyere når instrumentene er innebygget / innfelt? (Mer arbeid for tyven, instrumentet kan bli skadet (=verdiløst tyvegods), større sjanse for å bli oppdaget, går videre til neste båt?) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Med tanke på hvor dyrt instrumenter er i båt er det rart de ikke tar hele panelet. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
oddes Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Sjekket telefonnummer til firma som selger dette, og det var hemmelig nummer. Sier vel sitt bare det. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Hvis skruene som fester loddet til braketten erstattes vanlige skruer (eks: umrako) som det må brukes verktøy for å fjerne anses plotteren/loddet som fastmontert utstyr og tyveri dekkes av forsikringsselskap. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Jeg kjøpte en slik lås i april fra Durasafe. Den låser min plotter på en veldig god måte. Min utfordring var at hver gang plotter skulle monteres var det 4 stk. kabler (antenne, radar, strøm, NMEA kontakt) som skulle inn. Og 2 av disse (bla antenne) begynte å bli slitt. Ang firma så var det seriøst nok for meg. 1881 Link. Jeg fikk varen på 3 dager. Sjekket også opp Durasafe på USA websider (inkl Youtube). /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Jeg hadde Humminbird plotter / lodd før, de har et flott system med hurtigbrakett der du bare trykker inn en knapp bak på plotteren så løses den fra braketten. Like enkelt å smette på plass, alle kontaktpunkter faller på rett plass av seg selv. Men nå har jeg Garmin 520s, den er mye mer plundrete, den har en kabel med plugg i enden, med ørten bittesmå kontakthull som skal dyttes inn slik at alle pinnene treffer rett høl, må lirke litt og til slutt vri rundt en ring. Til tross for at der er et spor så blir jeg ofte engstelig for om jeg presser pluggen feil inn. Humminbird 10 points - Garmin 0 points akkurat her! Har for min del STOR sans for alle plottere med hurtigbrakett det kablene kobles av seg selv i foten/sokkelen når kartplotteren trykkes ned over braketten. Dette burde vel være førstevalget i åpne båter da man bare med et enkelt håndgrep trekker enheten av foten/sokkelen og tar med hjem. Jeg har selv 3 slike kombinerte kartplottere/ekkolodd med hurtigbrakett fra hhv Lorenz, Humminbird og NorthStar. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
arkmarin Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 De fleste seilbåter med rattstyring har som regel plotteren i pidestallen ved rattet. Jeg har ikke hørt om noen som har fått den stjålet, da det er for mye arbeide å få den løs. Jeg tror at dess vanskeligere det er å ta stjele ting, dess bedre er det. En slik lås vil gjøre det vanskeligere å stjele plotteren. En venn spurte forsikringselskapet om de dekket tyveri av utstyr som var montert under kalesjen på sin snekke. Det fikk han bekreftet at de gjorde. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
arkmarin Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Etter å ha sjekket på nettet, ser jeg at de i Norge koster kr 449 + frakt. I USA koster de $ 20 hos www.westmarine.com. Med frakt og MVA blir dette mye rimeligere enn å kjøpe de i Norge. Jeg har bestilt 4 stk nå. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.