Jump to content

turtall problember på aqd41a


Willing 31

Recommended Posts

Denne motoren skal vel greie 3900 rpm på maks fart dersom propellen er riktig. Dersom du ruser med giret i fri bør du greie et stykke over 4000 rpm før turtallsbegrensningen slår inn.

 

Noen sjekkpunkter:

Viser turtelleren korrekt?

Har gassvaier full vandring?

Tilstrekkelig dieseltilførsel, tette filtre?

Er båten grodd?

Riktig propell?

Er turbolader ok?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Vår 29 med fly trives utmerket med A5. Jeg vil tro at minst A6 burde være passelig for en 26 som er noe lettere. Med A3 burde du greit komme opp over 3900 på maks.

 

Hvor mye turtall fikk du før du begynte å skru? Du har justert dieselpumpa, hva annet har du gjort med motor og båt siden i fjor?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Og det er slik pumpa skal være justert ? (spør fordi jeg ikke har peiling). Ventilene er montert riktig og er korrekt justert?

 

Du har fått endel tips i denne tråden, du får begynne å eliminere mulighetene en etter en. Jeg synes du skal starte med å sjekke at du virkelig har full gass når hendelen står på fullt.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

..har hat løs diesel pumpa og mener att den er riktig justert. er det noen som har noen løsning på probleme?

 

Det med propell kan ikke uten videre sammenliknes. Jeg har hatt A6 på Dynamic 8600 så det betyr ikke mye. (vekt, v-bunn osv spiller inn). Det viktigste er at du får riktig turtall når båten er tom, dvs lite diesel, lite last ombord og tomme vanntanker. Hvis du har fått 3900 rpm før og ikke får dette nå, og turbo er ok, holder jeg en knapp på dieselpumpa. Det skal ikke mye til her før alt blir galt! Få en proff til å justere denne for deg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...