Jump to content

Tips ifm utleie av båt?


Baltic

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring selv eller har tips å komme med i forbindelse med utleie av båt?

 

Vi vurderer utleie av båten noen uker i sommer, men er samtidig noe skeptisk til behandling av båten. Vi setter som krav at skipperen er båtvant/ har kunnskap og er min. 25 år. Vi krever depositum som dekker egenandelen på forsikringen.

 

Er det andre ting vi bør være oppmerksom på og som vi må få med i en utleiekontrakt?

 

Vi skal en tur nordover i sommer og det tar for lang tid å bruke båten. Tenkte derfor at det kunne være flott å få inn noen kroner i leie når den allikevel ikke blir brukt. Men først må vi altså finne seriøse leietakere som kan og vil behandle båt og utstyr med varsomhet og respekt.

 

Tar gjerne imot råd og tips i den forbindelse    :wink:

Link to post
Share on other sites

Vær i allefall sikker på at alt er i orden og sjekket. Leide selv en båt hvor viftereima røyk, og på den båten gadd ikke jeg å skru, for der var det trangt.

Ringte eier som ble småsur og som mente jeg hadde skylda.

 

Kan du ikke stille litt ned på maxturtall for å spare motor litt da?

En kan jo også aliere seg med et utleidefirma som går over båten og sjekker etter endt tur for alle leietagerne. Men de skal jo også ha litt kroner for det.

Link to post
Share on other sites

mitt råd er å ikke leie ut båten kun få uker da det ofte fører til flere bekymringer enn gleder.

har man gode kontakter og et godt system og ikke bryr seg så mye om at risikoen for at noe man ikke liker skjer med båten er overhengende så ok.

episode fra stavanger i fjor: eier av båt hadde bestemt seg for ikke å leie ut båten. kyndig båtfører fikk alikevel leie båten og det endte med betydelig skade.

på motorsykkel har man statistikk mtp. å krasje og ift. kjøretimer er sannsynligheten for krasj på lånt sykkel enorm. På båt kommer i tillegg bekymringer mtp. renhold, motorbruk, osv.

eventuelle kjøpere ifm. båtbytte vil kanskje også bli skeptiske om de hører at båten har vært utleid.

Atle

Link to post
Share on other sites

har også dårlige erfaringer..

Leide den ut til noen vi kjente litt.

ble bare kluss. Båten kom fint hjem, men det ble noen uenigheter om det økonomiske.

Leieren mente bl..a at vi trengte flere fortøyningstau, og mente at disse skulle trekkes fra leieprisen ( han kjøpte noen underveis.)

Jeg mente at vi hadde nok.

Vi hadde nok, han hadde bare ikke funnet dem nederst i luken foran.. Vi ble ikke enige av den grunn :yesnod:

 

En båt er en veldig personlig ting, og med mindre jeg hadde hatt masse penger (dvs ingen "bekymringer" for båten), og en ny båt hvor alt fungerte "etter boka", så vile jeg neppe ha leid ut båten min.

 

Et unntak er da selvfølgelig veldig gode venner som har brukt båten mye før.

 

Vel, det kan gå bra, men vær varsom, og lag en GRUNDIG skriftlig kontrakt før du leier ut, en kontrakt som dekker alt fra det tenkelige til det utenkelige. - så slipper man å være uening med leietager i etterkant.

Link to post
Share on other sites

Vi krever depositum som dekker egenandelen på forsikringen.

Sjekk betingelsene i forsikringen hvis du ikke har gjordt det. Det kan være at den ikke dekker skader ved utleie. Det er forskjell på låne ut og leie ut!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

leigde ut båten en uke i fjor. Og denne veken fikk de mye trøbbel med båten. De fikk startproblem, måtte skifte batteri og div.

Dette var eneste gangen det har vore noe galt med båten...

 

Men de var veldig hyggelige og kravde ingen refusjon. Måtte kjøpe nytt batteri, men måtte eg sikkert uansett.

Link to post
Share on other sites

Tror det er en fordel å ha en enkel båt hvis man skal leie ut. På hengs motor og ikke for mye dill dall. Da er det mindre muligheter for at man får problemer vil jeg tro.

 

Tror jeg ville hatt betenkeligheter med å leie ut min båt ivertfall.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Drar frem denne tråden jeg!

 

Er det noen som vet hvordan det er mht skatte reglene om jeg leier ut båten min? Dvs. er det skattbar inntekt om en leier den ut noen uker om sommeren?

 

Eller er det slik at en kan leie ut for en viss sum, og alt over det er skattbart? Er det i såfall 28% skatt, eller skal det legges til årslønna?

 

Mange spørsmål her gitt :cool:

Link to post
Share on other sites

Det fines vel et beløp du kan tjene på hobby, skulle jo tro at båten kom under hobby. Hvor stort dette er vet jeg ikke

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Inntekter ved utleie av privateid lystbåt et par uker i løpet av sommeren båten anses ikke skattepliktig for skattyter etter skatteloven § 5-1 første ledd. Båten kan ikke saldoavskrives etter § 6-10 første ledd, jf. § 6-1 første ledd. Utgifter til vedlikehold, forsikringer mv. vil ikke være fradragsberettiget etter skatteloven § 6-1 første ledd.

 

En annen ting; pass på om forsikringen dekker utleie, eller om du må tegne tillegsforsikring. Er selv forsikret i Gjensidige og er dekket for inntil to ukers utleie.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...