Langt i Nord Startet 1.April.2009 Del på Facebook Startet 1.April.2009 Skiftet olje +filter på min motor for en tid tilbake og synes ikke jeg fikk opp rare skvetten med vakumpumpe. Brukte da medfølgende tynn slange og stakk ned i oljepinnehullet og videre ned i bunnpanna. Og jeg sugde da til det slurpet ned i panna/røret. Hadde vel kanskje fått opp 3 liter da.. Og motoren skal da ha rundt 7 l iflg håndboka.. Snakket med Harstad Marina om saken og de anbefalte meg å tre en slange(type hageslange)over hullet til oljepeilerøret og suge oljen gjennom oljepeilerøret. Da skulle jeg få opp alt mente de. Har noen andre erfaringer med dette? Eller forslag på bedre måte.. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 Hei ! På min 4LHA skal jeg bruke slange på peilepinnerøret, og jeg ville tro det er det samme på din. På den andre siden burde du uansett kunne få opp minst like mye med en tynn slange inni. Jeg opplevet det samme som deg, at jeg fikk opp bare 3 av faktisk hele 13 liter (hvorav 10 i bunnpanna). Tror det kommer av at båten min står på land, og har en litt "foroverlent" vinkel i forhold til når den ligger på vannet. Jeg kommer derfor til å forsøke nytt oljeskift etter sjøsetting. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 Var motoren varm når du prøvde å bruke oljesugeren? Glemte også bort dette når jeg gjorde vårservicen på gamlebåten i fjor. Fikk ikke opp halvparten av oljen engang. Ale ble anderledes etter at jeg lot oljen/motoren bli varm først... Bare en tanke... Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 Har skiftet olje en gang på min 4LH-HTE, i fjor høst. Da kjørte jeg den varm, og stappet nedi en blå plastslange nedi peilepinnerøret, og sugde opp med Biltemas oljesugepumpe. Gikk sent, bråket, men fikk opp ca 8 liter. Da skiftet jeg ikke oljefilter. Så kjørte jeg motoren en times tid, og tok opp båten. Nå skal jeg kjøre den varm igjen, og igjen suge opp all olja, skifte oljefilter, og sette på nytt filter, og fylle ny olje. Skummelt hvis motoren er heelt varm, tenk hvis den blå plastlsangen hadde satt seg fast og smeltet av nedi peilepinnerøret? Nå skal jeg ikke ha mer enn maks 60 grader når jeg skifter, i stedet for 80 grader. Så er jeg sikker på at ikke pneumatikkslangen smelter fast nedi der. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Langt i Nord Svart 2.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2009 (redigert) Hmmf Ja startet med varm motor, men det gikk forferdelig seint å suge opp oljen, og jeg trudde at slik skulle det være... Etter noen timer oppdaget jeg selvfølgelig at jeg ikke hadde pumpet nok trykk og da jeg så pumpet så kom det opp olje i større tempo... Så man lærer så lenge man lever. Jeg skal starte den og få den varm så skal jeg prøve å suge gjennom oljepinnerøret... Her på denne tegningen ser man hvordan røret går inn i bunnpanna og det ser jo ut som om oljepinnerøret har sitt utgangspunkt helt i bunnen av panna, hvor det tar en 90graders sving og så går inn i bunnpanna helt nede. Men jeg skjønner ikke helt hvordan man får korrekt måling av oljen da, ville jo tru at det var mest naturlig at pinnen gikk loddrett ned i bunnpanna. Har noen en forklaring på det? https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7373/yanmar.jpg Redigert 2.April.2009 av Langt i Nord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Oljestanden i røret er den samme som i bunnpanna. Og peilepinnen er sikkert rett, den rekker nok bare ned til første bøyen. Har du mindre olje enn dette har nok motoren stoppet for lenge siden.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Arvid_A Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Hei! På min 4JH3-DTE (120hk) får jeg opp ca 5 liter (av totalt ca 7,7 liter) ved å stikke sugeslangen ned i peilepinnerøret. Ideen med å trykke en slange ned utenpå peilepinnerøret og så bruke dette som sugerør, synes god og må prøves neste gang! Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Det er mange som henger seg opp i dette at en ikke klarer å få ut all oljen ved oljeskift ihht mengden som står i manualen, i noen tilfeller er det slik at denne mengden er innbefattet mengden som oljefilterene rommer, og er filterene montert slik at disse holder på oljen når de skrues av, er nettopp noe av totalvolumet her. Sitér dette innlegget Link to post
Langt i Nord Svart 2.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2009 (redigert) Ja funka veldig fint å montere en hageslange og suge rett ut av oljepeilepinnerøret. Måtte lage slangen litt tykkere i enden mot pumpa og til dette brukte jeg litt vulketape. Og da var det bare et hosj å posj og slurpe varm motoren tom for olje(gikk på tomgang først i 15 minutter). Hele operasjonen tok maks 5 minutter og var veldig renslig.. Fikk nå ut litt over 5 liter og da skiftet jeg ikke filter... Sugepumpa til biltema rommer 7,3 liter men har 5 "nivåringer" . Blingsa litt med dette da jeg trudde at hver ring tilsvarte 1 liter , men det stemmer ikke hver ring er ca 1,5 l... Redigert 2.April.2009 av Langt i Nord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Hei igjen ! Nytt forsøk - nå etter at båten er sjøsatt. Iflg manual. 13 liter totalt, 10 liter i bunnpanna. Fikk opp ca 5 liter ved å suge rett på peilepinnerøret (med pumpa som kom med motoren) denne gang. Ser ut til at jeg får forsøke en tynnere slange i peilepinnerøret neste gang. Jepp - olja var i allefall såpass varm at det var godt og varmt å holde på pumpa. Har da først skiftet 4 liter + filter, kjørt motoren litt, og skiftet nye 5 liter - får holde for i sommer. Litt merkelig at Yanmar leverer med et system som bare gir deg mulighet til å skifte halvparten av olja - eller har jeg misforstått noe her ? Andre med erfaring på hvordan man får ut mer olje fra en 4LHA-HTE ? -koh Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 (redigert) Hadde 4LH versjonen. Fulgte manualen til punkt og prikke... Var en pumpe med slange som fulgte med motoren som jeg brukte ihht. manual. Vil nok alltid være en skvett igjen Motorkonstruktørene til Yanmar har nok vurdert og godkjent at det holder med den måten å skifte oljen... Evt. partikler blir fanget opp av oljefilteret.... Redigert 10.Mai.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.