Jump to content

Ladere, regulatorer og annet morro

Larsmoa

Recommended Posts

Har akkurat skaffe oss båt og driver og småpusser litt og forbedrer det elektriske anlegget. Trodde tidligere at bånnpuss og primer var forvirrende greier, men det var før vi begynte å se på 12V anlegg ;)

Det vi tenker oss er en batteripark på ca ~200Ah-250Ah (+startbatteri på 60Ah) med lading fra

- Landstrøm

- Dynamo

- Solcelle

Føler vi begynner å få oversikten over hvordan ting henger sammen, men har et par ubesvarte spørsmål som jeg ikke har greid å finne svar på etter å ha leita rundt en god stund her nå:

1. Hva slags rolle vil en lader ha i forhold til en regulator? Mer spesifikt, kan man investere i en bra regulator som brukes på alle tre ladekildene istedet for å ha tre separate regulatorer?

2. Er det noe spesielt man må ta hensyn til når det gjelder regulatorene til ladekildene nevnt over?

3. Ser for oss å kjøpe en Trident lader på 25A (http://marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10517231;c:100428) - høres dette ut som et greit valg?

4. Vi har en Volvo Marna MB10A motor. Såvidt vi forstår fra marna.no er denne utstyrt med en dynastarter. Er det å anbefale og bruke denne?

På forhånd takk fra en slighty mer opplyst, men fortsatt forvirret sjel!

Ja ladestrømmen kan være en utfordring. En batterilader regulerer ladespenning selv. En laderegulator regulerer ladespenning fra dynamoen, og er spesielt nødvendig hvis det er spenningstap fra skilledioder. Om det går an å regulere ladespenning fra dynastarter vet jeg ikke.

Jeg har en gang sett en veldig bra tegning av et anlegg fra Lars.H med solcelle også.

Ellers er emnet veldig godt beskrevet her:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=17767

Anbefaler også boken "strøm ombord" av Jon Winge. Den får plass i verktøykassa.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...