Hydrox Startet 2.April.2009 Del på Facebook Startet 2.April.2009 (redigert) Leser at Mercruiser sine QSD 2,8 og QSD 4,2 har tunelldesignet veivhus, men hva er nå det for noe muffins? Noe som kan fortelle en maskinist hvor han ikke fulgte med i timen... Redigert 2.April.2009 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Det er vel markedsføringsavdelingen som har vært på banen igjen med fine ord... :lol: Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
TMe Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Betyr at veivakselen er tredd inn fra enden av veivhuset. Sabb har det. VP MD11/17 har det. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 (redigert) Tunelldesignet veivhus er at veivakselen monterers inn i lengderetningen på blokken, komplett med rammelager. (I prinsippet likt som gamle motorer med underliggende kam) Tanken er at dette skal gi sterkere opplagring for veivakselen, ettersom blokken og innfestingene er støpt i ett stykke. Brukes bl.a av italienske VM Motori som leverte dette prinsippet til BMW Marine og nå til Mercruiser. Redigert 2.April.2009 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
index Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Så det vil si at veivlagrene er større enn veivskinkene, og hele (dvs i ett stykke) og presset inn på samme måte som kamaksellagre? Høres litt stilig ut! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JonnyBoy Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Njaaa, ikke helt sånn... Veivlagrene er på samme størrelse som ellers, men de er holdt på plass av noen større hylser som igjen er boltet fast i blokken. Vanskelig å forklare, et bilde sier mer enn 1000 ord: Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
index Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Ikke fullt så stilig som jeg hadde sett for meg nei! Masse ekstra leamikk, uten at man egentlig oppnår så veldig mye fordeler. Bortsett fra en noe solidere opplagring da, det er vel der fordelen med løsningen ligger... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hydrox Svart 2.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2009 Det var slik jeg trodde det måtte se ut, menskjønner ikke helt poenget. Nå ser jeg bare forr meg et vanvittig liv med masse løse deler inni veivrommet. Låses hver enkelt av disse rammelagerene mot blokken eller vil disse kunne sige rundt inni øyet det sitter i? Er dette noe jeg vil ha i båten min?.... Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Hver av disse lagerhusene låses ved hjelp av en bolt som er skrudd gjennom blokken fra utsiden. I tillegg er det bakerste lageret festet aksialt mot blokken for å hindre slark i lengderetningen. Det er også montert dyser i husene for underspyling av stemplene. Dette er nok en sterkere konstruksjon enn vanlige lagerbukker, men jeg tror i all ærlighet det er litt overkonstruert. Jeg mener, hvor ofte ser man tilfeller der en vanlig veivaksel er revet ut av festene sine? Har en blokk og veiv av denne typen liggende, så jeg har dessverre hatt litt for god anledning til å studere oppbygningen etter et "lite" motorras i forfjor. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Hydrox Svart 2.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2009 Høres jo ut som en solid løsning dette med tunelldesign, men kjedelig å lære om det på den måten som du har gjort JonnyBoy. Tekst hentet i fra Mercruiser: QSD2.8 har girdrevet kamaksel og et patentert, tunelldesignet veivhus med våte foringer. Derfor er den solid og ekstremt holdbar. Hydrauliske ventilløftere og avbalansert veivaksel bidrar til redusert støy og vibrasjon. Ut i fra dette så ser det jo ut til at QSD 2,8 er en solid maskin. Girdrevet kam er vel også det som kan kalles et tannhjulsregister, bedre kan det vel ikke bli. Våte foringer er jo også en fordel hvis et stempel skulle finne på å rive seg. For min del så ser jo dette ut til å være en maskin som er bygget for å vare. To slike under luken er vel ikke å forakte, eller..??? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 ER denne 2,8L også basert på VM fra Italia ?. Vet at Mercruiser bruker VM (GRØSSSS)når jeg tenker på disse i bilene. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 2.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2009 Den er basert på VM motori i fra Italia, har du noe å tilføye Draco20? Bør jeg styre unna? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Som båtmotor vet jeg ikke, men i bil er den en katastrofe for lommeboken. Mange svakheter og tung/bråkede,dyr og reparere. Den feks en topp for hver sylinder men toppakningen er 1 stk (idiotisk) Dette er da 4syl. Men den finnes i mange utgaver, som båtmotor kjenner jeg som sakt den ikke. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Den feks en topp for hver sylinder men toppakningen er 1 stk (idiotisk) Dette er da 4syl.Dette er flotte motorer så lenge de er friske, spreke og fine. Jeg har nettopp dumpet en 2.4 liter VM i bilen. Denne hadde 4 separate topper og 4 separate toppakninger. Så langt greit nok men toppboltene var plassert slik at om en topp skulle løsnes, løsnet også begge toppene på hver side og da er jo hele fordelen med separate topper borte Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Moyja Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Problemet er at i bil har de ikke en tendes til og være "friske" særlig lenge. Men tror dette kan hengesammen med hvilken utgave det er. Med register kjede er det bare og styre langt unna. (Grøøøøøs) Så hvor du har det i fra at dette er så flotte motorer vet jeg ikke. Gutta som skrur disse gråter , og det er ikke i glede Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Mener MARNA og Svenske HEDEMORA har brukt denne lagerløsningen på endel motorer. Har vært borti Marna "genset" 4 syl anno tidlig 70 tallet som hadde slik lagerløsning på veiva. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Problemet er ikke selve blokken eller veiven, lager konstruksjonene holder. Men topper, ventilfjører, støtstenger, register osv ...pure italian crap Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 2.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2009 Ser at det nevnes registerkjede. I den teksten som jeg limte inn i fra Mercruiser så står det girdrevet kam, da tenker jeg tannhjul i hele registeret. Har jobbet med maskiner med tannhjulsregister og det går jo for ever.. Eller i hvert fall helt til tenna er utslitt... Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Ja "hydrox" det stemmer. Noen versjoner har tannhjul og jeg tror disse er mere holdbare. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Januar.2016 Del på Facebook Svart 25.Januar.2016 (redigert) Problemet er at i bil har de ikke en tendes til og være "friske" særlig lenge. Men tror dette kan hengesammen med hvilken utgave det er. Med register kjede er det bare og styre langt unna. (Grøøøøøs) Så hvor du har det i fra at dette er så flotte motorer vet jeg ikke. Gutta som skrur disse gråter , og det er ikke i glede Gammel tråd men erfaring kommer jo med årene De aller fleste VM bilmotorene har registerdrev og ikke kjede. Alle VM båtmotorene har registerdrev, iallefall de over 2 liter. Min 5-syl Jeep 3,1TD fra år 2000 har nå ruslet og gått. Det er ikke så mye trøbbel med disse egentlig, og relativt enkle å mekke på om nødvendig. De har nok hendt at bakerste topp eller to ryker (sprekker) eller at toppakning ryker hos noen. Nye komplette forsterkede topper får man på ebay for ca kr 2000 pr stk. inkl. mva/frakt. Her er tunnellblokka til min 4.2L båtmotor Redigert 25.Januar.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.