Jump to content

Tunneldesignet veivhus, hva innebærer det? (Mercruiser QSD)


Hydrox

Recommended Posts

Tunelldesignet veivhus er at veivakselen monterers inn i lengderetningen på blokken, komplett med rammelager. (I prinsippet likt som gamle motorer med underliggende kam)

Tanken er at dette skal gi sterkere opplagring for veivakselen, ettersom blokken og innfestingene er støpt i ett stykke.

Brukes bl.a av italienske VM Motori som leverte dette prinsippet til BMW Marine og nå til Mercruiser.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Hver av disse lagerhusene låses ved hjelp av en bolt som er skrudd gjennom blokken fra utsiden.

I tillegg er det bakerste lageret festet aksialt mot blokken for å hindre slark i lengderetningen. Det er også montert dyser i husene for underspyling av stemplene.

 

Dette er nok en sterkere konstruksjon enn vanlige lagerbukker, men jeg tror i all ærlighet det er litt overkonstruert. Jeg mener, hvor ofte ser man tilfeller der en vanlig veivaksel er revet ut av festene sine?

 

Har en blokk og veiv av denne typen liggende, så jeg har dessverre hatt litt for god anledning til å studere oppbygningen etter et "lite" motorras i forfjor.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Høres jo ut som en solid løsning dette med tunelldesign, men kjedelig å lære om det på den måten som du har gjort JonnyBoy.

 

Tekst hentet i fra Mercruiser: QSD2.8 har girdrevet kamaksel og et patentert, tunelldesignet veivhus med våte foringer. Derfor er den solid og ekstremt holdbar. Hydrauliske ventilløftere og avbalansert veivaksel bidrar til redusert støy og vibrasjon.

 

Ut i fra dette så ser det jo ut til at QSD 2,8 er en solid maskin. Girdrevet kam er vel også det som kan kalles et tannhjulsregister, bedre kan det vel ikke bli. Våte foringer er jo også en fordel hvis et stempel skulle finne på å rive seg. For min del så ser jo dette ut til å være en maskin som er bygget for å vare. To slike under luken er vel ikke å forakte, eller..???

Link to post
Den feks en topp for hver sylinder men toppakningen er 1 stk (idiotisk) Dette er da 4syl.
Dette er flotte motorer så lenge de er friske, spreke og fine. Jeg har nettopp dumpet en 2.4 liter VM i bilen. Denne hadde 4 separate topper og 4 separate toppakninger. Så langt greit nok men toppboltene var plassert slik at om en topp skulle løsnes, løsnet også begge toppene på hver side og da er jo hele fordelen med separate topper borte :headbang:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post
  • 6 år senere...

Problemet er at i bil har de ikke en tendes til og være "friske" særlig lenge. Men tror dette kan hengesammen med hvilken utgave det er. Med register kjede er det bare og styre langt unna. (Grøøøøøs) Så hvor du har det i fra at dette er så flotte motorer vet jeg ikke. Gutta som skrur disse gråter , og det er ikke i glede

 

Gammel tråd men erfaring kommer jo med årene :saint:

De aller fleste VM bilmotorene har registerdrev og ikke kjede. Alle VM båtmotorene har registerdrev, iallefall de over 2 liter.

Min 5-syl Jeep 3,1TD fra år 2000 har nå ruslet og gått. Det er ikke så mye trøbbel med disse egentlig, og relativt enkle å mekke på om nødvendig.

De har nok hendt at bakerste topp eller to ryker (sprekker) eller at toppakning ryker hos noen.

Nye komplette forsterkede topper får man på ebay for ca kr 2000 pr stk. inkl. mva/frakt.

 

bilde

 

Her er tunnellblokka til min 4.2L båtmotor

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...