Jump to content

Kjølevannsindikator BMW


Guest Gnisten

Recommended Posts

Guest Gnisten

Hei.

Jeg har en Scand Classic 25 med BMW D50 (tre-sylindret diesel , 45 hk) saltvannskjølt, 1985 mod. Da jeg skulle ta første prøveturen idag lyste indikatoren for kjølevannet glimtvis. Det kom bra med kjølevann ut bak, så alt såg egentlig ok ut. Byttet likevel impelleren for å være på den sikre siden. :lol: Startet opp på nytt, men lampen blinket fremdeles selv om det kom rikelig med kjølevann ut bak. Er det bare en elektrisk feil jeg har med å gjøre ( føler , termostat ) eller er det noe mere alvorlig?  :wink:

Har ikke temp. måler så jeg har ikke kontroll på om motoren blir varm. Men er det ikke sånn at så lenge det kommer vann ut bak så må det ha gått gjennom motoren og gitt den kjøling??

 

Håper på noen gode innspill fra motorkyndige båtfolk. :lol: :lol:

Link to post

Hei Gnisten!

 

Den "kjølevannsindikatoren" du skriver om, er ikke det en varsling for dårlig kjøling? Kan være at du trenger å sjekke kjølesystemet litt nærmere, riktig mengde med vann eksosen er riktignok et godt tegn, men kan også bety lekkasje i toppen. Da vil du få svakere kjøling.

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post

.........Har ikke temp. måler så jeg har ikke kontroll på om motoren blir varm. Men er det ikke sånn at så lenge det kommer vann ut bak så må det ha gått gjennom motoren og gitt den kjøling??......

Hei, Gnisten! (...er du forhenværende telegrafist....?)

 

Dette med kjølevannet som går inn i motoren og kommer ut igjen betyr ikke nødvendigvis at HELE motoren har fått den etterlengtede kjølingen - desverre!

 

I en motor har man som regel 2 kjølevannssløyfer - den YTRE og den INDRE sløyfen. Nå er det noen varianter avhengig av motormodell, osv. Men, prisippet er det samme. Som regel går vannet inn i bunnen, via impellerpumpen, til blokka. Noe av kjølevannet går så direkte videre til eksosmanifolden og ut gjennom eksosbendet - dette for å kjøle ned eksosrøret / -slangen, på vei ut.

 

Den viktige kjølevannsstrømmen MÅ innom den INDRE sløyfen, for å komme i kontakt med varmen som utvikles i forbrenningen (rundt sylinderveggene). Der blir vannet "stengt inne" med hjelp av en termostat, som åpner / lukker på en på forhånd definert temperatur. For saltvannskjøling er det som regel rundt 50 -60 grader. Når vannet i den indre sløyfen har oppnådd denne temperaturen - åpner termostatet seg, slik at gjennomstrømmning "den veien" blir større og at varmen kan således transporteres vekk fra sylinderveggen.

 

Varmen i denne sløyfen er det som er viktig for motoren! I gamle saltvannskjølte motorer KAN denne indre sløyfen være tett / delvis tett / innsnevret av saltavleiringer, slam, rustflak, osv. slik at tilfredstillende gejnnomstrømmning hindres. Dermed blir det "for hett" inni der, med ytterlig saltutfelling som resultat, og kanalene blir etterhvert tettere og tettere. Saltet i salvannet felles ut ved temperaturer større enn (tror det er...) 65 grader.

 

I verste fall KAN du ha tette kjølekanaler, slik at ALT kjølevann går direkte ut i eksosen. Da kommer det like mye vann ut som det kommer inn, men kjøleeffekten er lik null.

 

Det finnes muligheter for å "åpne" kanalene igjen, enten med en SYSTEMRENS-metoden. Ta en titt på disse innlegg:

 

- https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...7766121;start=8  

- https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...7660111;start=0

- https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...798071;start=10

- https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...1506657;start=0

 

eller i verste fall mekanisk oppstaking. Til det siste må toppen tas av og kanalene renses / stakes mekanisk.

Jeg har med fordel gjennomført en systemrens-metode på min forhenværende motor, samt åpning / rensing / testing av termostaten. Motoren hadde det mye bedre, etter denne behandlingen.  :lol:

 

Lykke til, Gnisten!

 

Mulig at "min" fremstilling av kjølevannssytemet" er noe amatørmessig (er selv ingen ekspert!) eller t.o.m. feilaktig - så, her bør nok EKSPERTENE kommentere litt også!  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...