Jump to content

Marna 12Hk - Hvordan se om den er OK?

Honduras

Recommended Posts

Skal se på ei snekke med en Marna 12Hk motor. Båten ligger innpakket på land og jeg får ikke prøvekjørt, men motoren er konservert med frostveske osv ved opptak.

Det beste er selvsagt å få en skikkelig prøvetur, men det kan avhjelpes ved å forhandle fram ett greit avslag i pris som tar høyde for en del mulige feilkilder. :cool:

Er det spesifike ting ved denne motoren jeg kan/bør sjekke når jeg ser over båten. Typefeil eller annet en skal være spesielt oppmerksom på.

Skulle gjerne hatt med meg en kompresjonsmåler osv, men er det noen "tjuvtriks" for å fastslå at komp er god og ventiler tette osv på disse motorene?

Dette er jo relativt elementære motorer, så er kompen god og det gnistrer på pluggen er man nesten i mål :wink:

Hei,

det er bare ved prøvekjøring på sjøen at du kan få bekreftet at motoren fungerer som den skal, alt annet blir et kompromiss. Du trenger å se at den oppnår fullt turtall under belastning og at det ikke er noen ulyder, at oljetrykk og vanntemperatur er ok.

En nødløsning blir å koble til en vanntank på land og starte opp motor. kjør den en stund og sjekk at den fungerer ok.

Blir uansett en nødløsning og vil ikke avdekke noen feil.

Å kjøpe båten uten å ha gjort dette ville jeg ikke tenkt på en gang, er så mange som har gått på en smell (meg inkludert). På en så gammel motor kan du nok ta utgangspunkt i flere feil, så få en evt prøvekjøring bekrefte om det er tilfelle.

f.eks forgasser til disse koster endel å overhale, der har du en mulig feilkilde.

Hva hvis magneten er dårlig og eksosmanifolden ødelagt. Marna deler er kjempedyrt.

verd å ha i mente.

Lykke til :flag:

Jon

Jeg har endel erfaring med 6-9 hk versjonen av samme motoren. Den kan gå brillefint ubelastet, for så å "dø" ved belastning.

I vårt tilfelle brukte vi flere år med diverse feilsøking og forgasseroverhaling+++assistanse fra Marnafabrikken mht test av magnet og tennplugger.

Til slutt skaffet vi plugger i original dimensjon (de store) og spec fra USA. Etter det har motoren gått feilfritt.

Moralen er at dette er super basic motorer som når de går går nesten evig. Men jeg ville absolutt ikke kjøpt uprøvet uten en skikkelig klausul om heving/fix ved problemer. Det er ikke bare å ringe til nærmeste båtmotorverksted.

Good luck. Veldig koselig med tøff, tøff. :sailing:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Prøvekjøring blir antageligvis vanskelig/umulig pga hvor båten står. Jeg får nappe ut pluggene og sveive rundt motor for hånd osv for å se om det er noen ÅPENBARE feil. At Marna-deler er Dyrt er også en grei opplysning å ta med seg.

Båten er delvis ett prosjekt, og prisen blir forhåpentligvis deretter. Vi snakker derfor ikke om veldig mye penger i utgangspunktet. "Problemet" er at båten er en spesifik båt jeg har stor sans for, og som det ikke finnes så mange av. Mulig jeg må forhandle ut fra hvor bra skroget er, og så får man regne motor som ett usikkerhetsmoment med lav eller ingen verdi.

Når dere skriver om dyr forgasseroverhaling, er ikke det stort sett dyse, nål og pakninger til flottørhuset?

Er det egenprodusert forgasser, eller bruker de en standard Solex, Bing e.l. som det finnes mange fabrikanter som har brukt?

Skulle nok vært en motor fra Fredrikstad (FM) :wink:

erstatnings forgasserene til marna er dellorto,husker ikke hva orginal forgasseren het... og deler til marna er ikke så dyrt i forhold til andre motorer... er bare å gå inn på www.marna.no og kikke...

Ellers så er dette gode motorer...men ville prøvd og kjørt motoren så en kan utelukke at toppen er sprekt,det er vanlig at disse tærer og sprekker vis de er gamle og ikke passet på...samme problem er det med eksosmanifolden...

Har selv marna 8-12 hk i den minste snekka mi og det er skikkelig go lyd i motoren,men for all del ikke kjøp NGK plugger vis det er magnet tenning på den,da vil du aldri få den til og gå skikkelig..dette har jeg lært av egen erfaring og de på marna ba meg om og hive de pluggene så langt jeg klarte og sette inn Champion eller Bosh plugger...

Mvh

Hansi_

Er det snakk om en Marna R2, 8-12 hester, kan jeg forsikre deg om at det er en kvalitetsmotor av de helt skjeldne. Den er svært enkel og solid konstruert. Vannkappa kan være full av rustflak, hvilket gjør at kjølinga er dårlig med slitasjeskader til følge. Manifoilen, som er vankjølt, kan det være rustet hull i (mellom vannkappe og eksosutgang). Manifoilen koster i alle fall ikke mindre enn 5000 kr. Ellers er det få ting som ikke lar seg reparere for en overkommelig pris. Det hender på eldre to-sylindrede motorer at det bli for stor kompresjonsforskjell i sylinderne. Da soter ofte den sylinderen med best kompresjon fordi forgasseren må stilles på forholdsvis rik tilførsel for at den dårlige sylinderen i det hele tatt skal suge tilstrekkelig med bensin. Men stempelfjærer koster ikke allverden. I god stand selges denne typen motorer ofte for mer enn 10000 kr. Slå til!

gon

Hei.Bare for å rette litt på deg Gon,så koster eksos manifold 4 795.00 kr hos marna motor, ny topp koster 5 614.00 kr u\pakning og 6 203.00kr m\pakning.

Syntes ikke disse delene er så dyre i forhold til andre motorer(2syl volvo og yanmar for eks.)

Men for all del,kunne vært billigere :wink:

R2 er en knall god motor så lenge den får kjøling og normalt vedlikehold.

Hansi_

Din rettelse er tatt til etterretning hansi. Jeg fikk sveiset min nesten opprustne manifoil/manifold for en billig penge, og den har holdt i flere år nå. For øvrig har du helt rett når det gjelder delpriser. Marnadeler er ikke spesielt dyre. Dessuten kan man regne med at en R2 går langt flere timer enn de fleste nyere motorer. Og har du først en Marna, kan du fryde deg over en serviceinnstilling fra fabrikkens side som knapt noen annen produsent kan måle seg med.

gon

Sjekk kompresjonen ved å sveive svvinghjulet. pluss pluggene om de er sota (regner med dette er en 2-sylindring.) dette kan vel gi deg en liten peilepinn på motoren. selfølgelig som det snakkes om tidligere i tråden må en se etter sprekker osv, Er det vridbar propell vile jeg vridd ei runde på spaken for å om ikke annet få en liten følelse om den går tight å godt!

Det jeg mener er at delene er dyre sett i forhold til motorens verdi, siden dette er et rimelig prosjekt kan det ikke svare seg å kjøpe pakningsett til f.eks 2000 kr, forgasser til 3000 kr osv osv, bare å ta en titt på nettbutikken til marna så forstår man at det fort kan bli store penger hvis man ikke kan skaffe/reparere/sveise delene selv.

Prisene er selfølgelig styrt av volumet de selger, dyrt med støpeformer osv..

Må man bruke 10-15k for å få jernklompen i stand blir det jo litt håpløst :confused:

Hvis du får den skikkelig billig kan du jo ta sjansen og satse på at den er i fin form,

og evt selge den som delemotor hvis den ikke skulle være det :smiley:

Iforhold til hva jeg betaler for delene til hauggamle motorer som bmc og perkins så må det jo være dyrt?

Iforhold til yanmar og vp er det nok ikke så dyrt :smiley:

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)

Da har jeg tittet og kjøpt båt... med motor..

Motoren er en Marna RG 12

Krøp over, rundt og under og så etter ytre feil. Kunne ikke se noe sprekker eller andre tydelige tegn.

Skrudde ut pluggene og tittet på ventilene med lommelykt(denne er sideventilert for dere som ikke kjenner motoren)

De så fine ut og ventilflatene så også bra ut.

Pluggene så greie ut. Mørk brunsvarte. Den ene kunne ha en antydning mer sot, men ikke noe som så spesielt bekymringsverdig ut.

Skrudde i den ene pluggen og dro motoren for hånd mot kompresjonen. Ved å bytte plugg til neste sylinder kunne jeg ikke kjenne noen spesiell forskjell. Er selvsagt relativt vagt og ikke enkelt å sammenligne, men det var i hvert fall god komp på begge sylindre.

I ettertid ser jeg at Biltema har kompresjonsmåler til 199,- så jeg skal kjøpe meg en sånn. Om den ikke måler 100% korrekt kan jeg i det minste se om det er avvik på en sylinder. Men som sagt kjentes det bra ut.

Dro Dynastarten ett par omdreininger, og den virket OK også.

Jeg satser på at dette skal gå bra :sweat:

Kjente på propellakselen. Kunne bevege akselen ca 1mm i hylsa. Er dette OK? Hva er "kritisk" slitasje på aksellageret?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...